شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#حوزه

کمیسیون شوراها ۶۰ درصد قوانین منسوخ در حوزه انتخابات را تجمیع کرد

مجلس

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از کاهش و تجمیع قوانین مرتبط با انتخابات، شوراها و احزاب در جلسه امروز (یکشنبه) خبر داد.

به گزارش مشرق، محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در تشریح جزئیات نشست عصر امروز (یکشنبه ۹ خرداد) این کمیسیون اظهار داشت: برای سر و سامان دادن به قوانین در سه حوزه در کمیسیون شوراها اقدام شد، در زمینه احکام منسوخ ضمنی و منتفی، احکامی که مدت آن منقضی شد و در نهایت احکام که به صورت صریح منسوخ شده‌اند، در حوزه‌های مرتبط با کمیسیون، گام‌هایی برداشته شد.

وی با بیان اینکه قوانین مربوط به انتخابات که از سال ۱۲۸۵ تاکنون تصویب و سپس منسوخ شده‌اند، در جلسه امروز تنقیح شدند، افزود: در حوزه قوانین مرتبط با انتخابات تعداد ۲۳۶ عنوان قانون داریم که تعداد احکام آن بالغ بر ۳۱۳۰ حکم است و با اقدام کمیسیون، مجموعا ۱۷۰ عنوان قانون را کم و منسوخ اعلام کردیم، تعداد احکام ۱۵۷۰ حکم بود که بیش از ۶۰ درصد قوانین در حوزه انتخابات تجمیع شد.

رئیس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها تصریح کرد:‌ در حوزه شوراها و شهرداری‌ها ۱۲۰۰ قانون داریم که تعداد احکام این بخش ۷۹۱۵ حکم برآورد می‌شود که تجمیع انجام شد و در نهایت ۸۰۹ عنوان قانون کاهش پیدا کرد که ۴۲۶۴ حکم قانونی را شامل می‌شود.

وی اظهار داشت: در بحث احزاب سیاسی، قوانینی داشتیم که منسوخ، غیرقابل قبول و به مرور زمان از بین رفته بود در این حوزه ۱۲۷ عنوان قانون وجود داشت که شامل ۴۷۵ حکم می‌شد و با کاهش و منسوخ کردن این قوانین ۷۱ عنوان قانون منسوخ و ۱۷۹ حکم را دیگر اجرا نمی‌شود.

رئیس کمیسیون شوراها در مجلس گفت: اعضای این کمیسیون در نظر دارد با همکاری اداره قوانین در راستای شفاف و روشن کردن قوانین در سایر حوزه‌های مرتبط با این کمیسیون اقدام و قوانین را برای فهم بهتر مردم کاهش دهند.

منبع: فارس