شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#پرورش اندام#نشست خبری

در نشست خبری گاستون پاراژ رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ چه گذشت؟


در نشست خبری گاستون پاراژ رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ چه گذشت؟

نشست خبری گاستون پاراژ رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ و عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری گاستون پاراژ رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ، عبدالمهدی نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام امروز(یکشنبه- 9 خردادماه) در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

در این نشست ابتدا گاستون پاراژ اظهار داشت: قبل از اینکه رئیس فدراسیون بین‌اللملی پارلیفیتنگ باشم، از سال 99 تا 2012 خزانه‌دار فدراسیون بین‌المللی بودم و بعد از آن تا امروز رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ هستم. حضور من در اینجا به خاطر کمک و گسترش ورزش پاورلیفتینگ در ایران و آسیا است. زمانی که فرشید سلطانی رئیس آسیا شد یک مقدار مشکلاتی در خصوص محرومیت برخی کشورها به خاطر دوپینگ داشتیم. در حال حاضر حدود 39 کشور عضو فدراسیون آسیا هستند.  

وی تصریح کرد: در سفر به ایران در خصوص بحث آموزش مربیگری و آموزش تمرینات و داوری و ضد دوپینگ بحث‌هایی داشتیم. قرار است با همکاری فدراسیون بدنسازی به عنوان متولی ورزش در ایران،  فعالیت‌ بانوان رسمی و گسترش داشته باشد. ورزش پاورلیفتینگ به صورت دو حالت با لوازم(کلاسیک) و بدون لوازم است و هدف ما این است بانوان در ایران ابتدا در بخش کلاسیک یا بدون لوازم حضور داشته باشند و بعد در بخش با لوازم فعالیت کنند.

رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ خاطرنشان کرد: از نصیرزاده رئیس فدراسیون بدنسازی و پاورلیفتینگ ایران به خاطر همکاری با بچه‌های پاورلیفتینگ تشکر می‌کنم و امیدوارم همکاری خوبی در آینده با ایران داشته باشیم. ما به دنبال مطرح کردن این ورزش در کمیته ملی المپیک هستیم و خیلی به این هدف نزدیک شدیم.  یکی از مسائلی که برای کمیته ملی المپیک مهم است بحث فعالیت بانوان است و خیلی خوشحالیم بخش بانوان در ایران با هماهنگی وزارت ورزش و تحت نظر فدراسیون بدنسازی مشغول فعالیت است. IPF تنهاترین و رسمی‌ترین فدراسیون مورد تایید انجمن بازی‌های جهانی و اسپورت اکورد است و آژانس ضد دوپینگ فقط IPF را می‌شناسد.

پاراژ در خصوص عدم حضور پاورلیفتینگ در المپیک گفت: ابتدا باید اشاره کنم چه فرقی است بین ورزشی که توسط فدراسیون بین‌المللی المپیک شناسایی می‌شود با فدراسیونی که جزو ورزش‌های المپیکی است. برای شناسایی باید کلی توافق را برای IOC بفرستیم تا این شناسایی اتفاق بیفتد. سال 2012 در حین برگزاری مسابقات جهانی پاورلیفتینگ کلاسیک، فدراسیون بین‌المللی المپیک در مسابقات حاضر شد و‌ تمام زوایای مسابقات را از نزدیک مورد بررسی قرار داد. بعد از تغییرات در کمیته بین‌المللی المپیک مجدد این پروسه در کمیته بین‌المللی المپیک انجام شد و  ما نیز سوالات آنها را پاسخ دادیم.

وی افزود: یکی از مسائل، مقایسه بین پاورلیفتینگ و وزنه‌برداری قدرتی است. در زمان ریاست تاماش آیان در فدراسیون جهانی وزنه‌برداری این مقایسه ابهاماتی را ایجاد می‌کرد تا کمیته بین‌المللی المپیک بیشتر پاورلیفتینگ را برای رفع ابهامات بررسی کنند. یکی از مسائلی که برای شناسایی مهم است، موضوع کنترل دوپینگ است که خوشبختانه این مسئله را در IPF نداشتیم. تا صحبت ورزش و فعالیت ورزش‌های قدرتی می‌رود، انگشت به سمت دوپینگی بودن ورزشکاران این رشته‌ها می‌رود، اما در ورزش‌های دیگر بیشتر از مواد نیروزا استفاده می‌شود. برخورد جدی در فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ با دوپینگ می‌شود و ما تنها 5 درصد با این مشکل برخورد کردیم.

رئیس فدراسیون بین‌المللی پاورلیفتینگ افزود: حضور در کشورهای آسیایی شروعی برای آموزش بیشتر در خصوص موارد آموزشی ضد دوپینگ است. ورزش برای سلامتی است و هدف اول باید این باشد، اما گاهی می‌بینیم برخی ورزشکاران برای کسب یک مدال دوپینگ می‌کنند. در ورزش ما که پولی در میان نیست، نباید برای کسب یک مدال دوپینگ کرد. بحث دوپینگ در وزنه‌برداری مشکلاتی را برای ورزش‌های قدرتی دیگر ایجاد کرده است و باعث می‌شود سخت‌گیری بیشتری برای ورود رشته‌های جدید صورت بگیرد.

پاراژ در پایان صحبت‌های خود عنوان کرد: سفر به ایران خیلی رضایت‌بخش بود. ما سعی ‌می‌کنیم مسابقات جهانی را در ایران برگزار کنیم، اما مشکلات در خصوص برگزاری همزمان مسابقات آقایان و بانوان وجود دارد. تلاش خواهیم کرد در ابتدا مسابقات بین‌المللی مردان را در ایران برگزار کنیم تا شرایط برگزاری مسابقات همزمان آقایان و بانوان فراهم شود.

 

در ادامه این نشست عبدالمهدی نصیرزاده اظهار داشت: سال‌ها بود که ورزش پاورلیفتینگ توسط بانوان به صورت زیرزمینی انجام می‌شد اما با حمایت وزارت ورزش مجوزها صادر شد. ما برای آموزش بانوان از خانم تاتیانا به عنوان یکی از قهرمانان و مدرسین جهانی IPF دعوت کردیم که برای دوره‌های آموزشی به ایران بیایند و امروز اولین جلسه خود را برگزار کردند.

وی افزود: سال‌ها بود که پاورلیفتینگ زیر سایه بدنسازی و پروش اندام بود. اختلافات داخلی در سبک‌های مختلف بود و ما از سلطانی رئیس کنفدراسیون پاورلیفتینگ آسیا که افتخار ایران است، دعوت کردیم در کنار ما و زیر نظر پروش اندام ادامه بدهند و از آن روز شاهد هماهنگی و یکصدایی بودیم و با درایت ایشان اتفاقات خوشایندی خواهد افتاد.

رئیس فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام ادامه داد: براساس تجربیات مسابقات لیگ، پیشنهاد برگزاری اولین دوره باشگاه‌های جهان را به فدراسیون جهانی دادیم که مورد  قبول واقع شد و قرار است این مسابقات  از 5-8  مردادماه در ارومیه برگزار شود. فردا به همراه رئیس فدراسیون جهانی پاورلیفتینگ به بابلسر خواهیم رفت تا در افتتاح لیگ پاورلیفتینگ حضور داشته باشیم. روز سه‌شنبه نیز قرار است پاراژ با وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک دیدار  داشته باشند. در پی این رایزنی‌ها به دنبال ورود ورزش پارلیفتینگ به بازی‌های آسیایی هستیم.

نصیرزاده خاطرنشان کرد: مهمترین معضل رشته قدرتی و عدم ورود به بازی‌های آسیایی معضل دوپینگ بوده است. این در حالی است که آمار تست دوپینگ در برخی مسابقات بین‌المللی صفر تا 5 درصد بوده است و از ما خواستند در تمام مسابقات داخلی ماموران نادو حضور داشته باشند و ما نیز در مسابقات لیگ برتر از همه تست دوپینگ خواهیم گرفت و با کسی تعارف نداریم.

وی افزود: همانطور که آقای پاراژ عنوان کردند، وقتی رشته ورزشی را فیزو قبول می‌کند، می‌تواند باعث شود شورای المپیک آسیا و کمیته بین‌المللی المپیک نیز آن را قبول کند. اتفاقی که شانس این رشته را برای ورود به بازی‌های آسیایی و المپیک افزایش دهد.

رئیس فدراسیون بدنسازی در خصوص وضعیت نمایندگان در ایران در مسابقات باشگاه‌های جهان گفت: تیم‌های اول و دوم لیگ پاورلیفتینگ به مسابقات باشگاه‌های جهان اعزام خواهند شد و قرار است هر ساله این مسابقه برگزار شود و در تقویم IPF ثبت شده است. حتما برگزار می‌کنیم اما باید ابتدا داوران و مربیان کشورمان را تربیت کنیم.

انتهای پیام/