شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#رئیسی

ناصر ایمانی: فضای دو قطبی در انتخابات وجود ندارد/ انتخابات عرصه اتفاقات غیرمنتظره است/ نباید به صورت قطعی بگوییم رئیسی پیروز قطعی انتخابات است چون نتیجه عکس دارد

ناصر ایمانی گفت: هرچند آقای رئیسی نسبت به دیگران شانس بیشتری دارد اما نباید او را حتما برنده انتخابات بدانیم.

ناصر ایمانی: فضای دو قطبی در انتخابات وجود ندارد/ انتخابات عرصه اتفاقات غیرمنتظره است/ نباید به صورت قطعی بگوییم رئیسی پیروز قطعی انتخابات است چون نتیجه عکس دارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: آیا انتخابات 1400 دو قطبی خواهد شد؟ و اگر شود قطب‌های آن را چه نامزدهایی تشکیل می‌دهند؟ اینها پرسش‌هایی است که باتوجه به به یاد آوردن تجربیات انتخابات‌های گذشته می‌توان احتمال تحقق را در نظر داشت.

ناصر ایمانی، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «دو قطبی معنای دقیقی دارد و نمی‌شود گفت در هر شرایطی ایجاد می‌شود. دو قطبی معمولا زمانی ایجاد می‌شود که دو گفتمان مختلف در انتخابات وجود داشته باشد و وزن آنها در جامعه هم نزدیک به هم باشد. مسئله‌ای که در این دوره از انتخابات شاهد آن نیستیم».

او ادامه داد: «اختلاف نظر با شکل‌گیری دوقطبی متفاوت است. ممکن است حتی میان آقایان رئیسی و جلیلی اختلاف‌نظرهایی در حوزه سیاست خارجی وجود داشته باشد یا میان آقای جلیلی و رضایی تفاوت نظر درباره مسائل اقتصادی وجود داشته باشد اما این به معنای دوقطبی شدن فضا نیست. از طرفی جنس نامزدها هم طوری نیست که دو قطبی ایجاد شود مثلا حتی آقایان مهرعلیزاده و همتی که نزدیک به اصلاح‌طلبان هستند هم در پی تخریب‌های شخصی نیستند».

این فعال سیاسی درباره اینکه در چه دوره‌هایی دو قطبی وجود داشت، بیان کرد: «ما در انتخابات سال76، 88، 92 و 96 شاهد دوقطبی بودیم و دیدیم که نامزدها علیه هم چه می‌گفتند. اکنون چنین فضایی وجود ندارد و حتی اگر نامزدی بخواهد تخریب کند، چه بسا برای خودش نتیجه معکوس خواهد داشت».

او درباره اینکه آیا اصلاح‌طلبان سعید جلیلی را قطب مقابل خود قرار نمی‌دهند، اظهار کرد«ما در انتخابات سال92 دیدیم که آقای روحانی هدف اصلی‌اش طرح مسائل سیاست خارجی و مشخصا مسئله هسته‌ای بود. آقای جلیلی هم پیش از آن دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته‌ای بود. طبیعی به نظر می‌رسید که آقای روحانی برای حمله به عملکرد گذشته به آقای جلیلی هجمه وارد آورد اما اکنون همه سعی می‌کنند از مشکلات حرف بزنند و چنین قطبی در برابرشان وجود ندارد و اصلا امکانش نیست که اصلاح‌طلبان بخواهند آقای جلیلی را قطب خود بدانند».

ایمانی در پایان درباره فضای کلی انتخابات گفت: «عرصه انتخابات عرصه اتفاقات غیرمنتظره است. ما به یاد داریم که در سال76 همه تصور می‌کردند آقای ناطق پیروز انتخابات شود اما آقای خاتمی رئیس‌جمهور شد یا در سال84 هم کسی فکر نمی‌کرد آقای احمدی‌نژاد پیروز شود. اتفاقا من باور دارم اینکه مردم تصور کنند رئیس‌جمهور معلوم است که چه کسی می‌شود، با واکنش منفی آنها روبه‌رو می‌شوند. بنابراین نباید از حالا تصور کنیم حتما و قطعا آقای رئیسی رئیس‌جمهور آینده است؛ هرچند آقای رئیسی شانس بیشتری نسبت به دیگران دارد اما نباید به صورت قطعی او را برنده بدانیم».