شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#پاریس#وزیر نیرو#مجلس شورای اسلامی

بررسی معمای قطعی برق در مجلس؛

وزیر نیرو خشکسالی، گرما و ماینرها را مقصر می‌داند

مجلس نمایه

ماجرای قطعی برق امروز با حضور وزیر نیرو در مجلس شورای اسلامی بررسی شد؛ در حالی که نمایندگان قصور دولت، کوتاهی در تولید برق هسته‌ای و معاهده پاریس را عامل این خاموشی‌ها می دانستند.

به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی وزیر نیرو را امروز به مجلس فراخوانده بودند تا پاسخگوی دلایل قطعی این روزهای برق در کشور باشد؛ رضا اردکانیان امروز به مجلس آمد اما گرمای زودرس و استخراج رمز ارز را موجب کاهش خروجی نیروگاه‌های برق دانست اما توضیحات او برای نمایندگان قابل پذیرش نبود.

وزیر نیرو: خشکسالی، گرما و ماینرها مقصرند

رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز (یکشنبه ۹ خرداد) در جلسه علنی مجلس و در قرائت گزارش خود از دلایل خاموشی‌های اخیر برق در کشور، اشاره کرد که سال آبی جاری که از مهر سال ۹۹ تا پایان شهریور سال جاری است یکی از بدترین خشکسالی‌ها در ۵۰ سال اخیر است؛ حجم مفید مخازن سدها به نصف سال گذشته کاهش یافته است و همین امر موجب کاهش ظرفیت تولید برق به میزان ۳۵۰۰ مگاوات شده است.

دانلود

وی افزود:‌ اتفاق دومی که امسال شاهد آن هستیم گرمای زودرس است و زودتر گرم شدن هوا موجب به کار افتادن زودتر دستگاه‌های سرمایشی شده و نیروگاه‌های ما که توان خروجی‌شان متناسب با گرمای هواست با کاهش خروجی مواجه هستند.

وزیر نیرو تصریح کرد: در ۲۹ اردیبهشت سال جاری به اوج مصرف ۵۳ هزار و ۸۰۰ مگاوات برق رسیدیم که این اوج در سال گذشته ۲۴ خرداد بود و در سال ۹۸ اول تیر و در سال ۹۷، ۹ تیر بود.

وی با بیان اینکه در سالجاری ۲۲.۵ درصد افزایش مصرف انرژی روزانه داشتیم تصریح کرد: این میزان در اردیبهشت ۱۴۰۰ به نسبت سال ۹۸ و  ۹۹ با ۱۷.۹ درصد افزایش روبرو بوده است.

وی در ادامه عامل غافلگیری بعدی جهت مصرف برق را رمزارزها عنوان کرد و گفت: این واژه در افکار عمومی مفهوم روشنی ندارد که ما به عنوان صادرات انرژی از آن یاد می‌کنیم که اگر استخراج رمزارز با مجوز ماینینگ صورت گیرد، صادرات آن نیز مجوز خواهد داشت و اگر بدون مجوز انجام شود، صادرات آن نیز پنهانی و غیرقانونی خواهد بود.

به گفته وی نتیجه خشکسالی‌ها، کمبود آب برای تولید برق، افزایش زودهنگام دما و استخراج غیرقانونی رمزارزها موجب شد تا برخلاف تمامی سال‌های گذشته رشد مصرف انرژی ۱۹ درصد باشد. در سال ۹۹ اوج مصرف ۴۵ هزار مگاوات بود که در سال جاری به ۵۴ هزار مگاوات رسیده است. ۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات افزایش مصرف معادل برق تولیدی ۷۰ توربین گازی می‌باشد.

 وزیر نیرو خشکسالی، گرما و ماینرها را مقصر می‌داند

محرم زاده: یک ساعت خاموشی در کارخانجات موجب رکود تولید می‌شود

احمد محرم‌زاده نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۰) در جلسه علنی و بعد از گزارش وزیر نیرو درباره دلایل خاموشی‌های برق اظهار داشت: با بی برنامگی مملکت کارخانجات تولیدی به مشکل خورده‌اند؛ چراکه قطعی‌های مکرر برق را شاهد هستیم.

وی با گلایه از بی تدبیری دولت در عدم برآورد ممصرف سالانه و تمهیدات کاهش خاموشی‌ها گفت: وزارت نیرو باید بیش از این حرف‌ها به تولید کشور اهمیت بدهد.

محمدیاری: افزایش قیمت مصرفی برق بر دوش قشر آسیب‌پذیر است

حسن محمدیاری نماینده طوالش در مجلس شورای اسلامی هم گفت: بخش عمده مصرف کننده برق ما قشر آسیب ‌پذیر جامعه هستند و قابل پذیرش نیست که شاهد افزایش قیمت مصرفی برق در صنعت و کشاورزی باشیم.

به گفته این نماینده مجلس حداقل کاری که وزارت نیرو و آب منطقه‌ای می‌تواند انجام دهد آن است که از نزدیک وضعیت و مشکلات مردم را مشاهده کنند. این درحالی است که حضور میدانی مسئولان توصیه مقام معظم رهبری است.

 وزیر نیرو خشکسالی، گرما و ماینرها را مقصر می‌داند

شریعتی: کشف ماینر در صنایع تعطیل شده

در ادامه مالک شریعتی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مشکلات صنعت برق در شرایطی است که در طول ۸ سال اخیر خود را نشان داده و عملا نمره قبولی نگرفته است.

وی افزود: مجلس یازدهم در بودجه سال ۱۴۰۰ منابع خوبی را در صنعت آب و برق دیده که البته در این چند ماه نمی‌توان انتظاری داشت، ولی ان‌شاءالله دولت آینده از آن استفاده خواهد کرد.

سخنگوی کمیسیون انرژی اظهار داشت: ظرفیت تولید برق کشور طبق برنامه ششم توسعه باید عملیاتی می‌شد که البته ۱۰ هزار مگاواتی هم که افزوده شده ناظر به برنامه ریزی‌های گذشته است.

شریعتی گفت: شاهد فقدان حکمرانی واحد در صنعت آب و برق هستیم و به همین دلیل در زمستان شاهد خاموشی برق بودیم که مشکل اصلی به اختلاف بین وزارت نیرو و وزارت نفت برمی گردد.

وی افزود: صنایع بزرگ دارای شدت مصرف انرژی هستند که باید این شدت به نصف کاهش پیدا کند.

سخنگوی کمیسیون انرژی تصریح کرد: وقتی ماینرها در صنایع تعطیل شده کشور کشف می‌شود، به دلیل مشکلات آنها در تولید و بدهی‌هایشان است که به سمت تولید رمزارز با ماینر رفته‌اند.

شریعتی در پایان افزود: صندوق توسعه ملی باید منابعی را برای رفع مشکلات حوزه برق در نظر می‌گرفت که متاسفانه این کار را نکرده است.

زارع: ۵۱ هزار میلیارد تومان بدهی صنعت برق / باید ۲ هزار مگاوات برق ماینرها را ضابطه‌مند کنیم

رحیم زارع نماینده آباده در مجلس شورای اسلامی امروز هم بعد از گزارش وزیر نیرو در باره دلایل خاموشی‌های برق اظهار داشت: متاسفانه فقط ۱۷ درصد اعتبارات در نظر گرفته شده مجلس به وزارت نیرو در بودجه توسط دولت تخصیص پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه وزارت نیرو ۲۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به تولیدکنندگان، ۲۰هزار میلیارد تومان به شبکه بانکی، ۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران، مشاوران و تولیدکنندگان تجهیزات بدهکار بوده و ۴ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان نیز سایر بدهی‌های این دستگاه است افزود: در مجموع این وزارتخانه ۵۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بدهی به صنعت برق دارد که توانسته برای آنها مشکلاتی را ایجاد کند.

نماینده آباده در مجلس تصریح کرد: طبق قانون برنامه پنجم توسعه کشور ۲۵ هزار مگاوات تولید برق پیش‌بینی شده بود که تاکنون عملکرد وزارت نیرو بیش از ۵۰ درصد بوده  که تا سال ۱۳۹۹ طبق برنامه ششم توسعه ۱۱ هزار مگاوات برق به مدار آمده است.

وی همچنین گفت : باید ۲ هزار مگاوات برق مصرفی در ماینرها را ضابطه‌مند کنیم.

به گفته وی نظام‌مند کردن ماینرها و تولید رمزارزها به مجلس بازمی‌گردد و نمی‌توانیم این ارزش افزوده را از بین ببریم، ولی باید هرچه سریع‌تر آن را قانونمند کنیم.

سعادتی: اختلاف بین سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو در برق هسته‌ای

در ادامه نشست علنی مهدی سعادتی نماینده بابل در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با آنکه برنامه ریزی‌های لازم برای توسعه زیربنایی برق انجام شده است اما ما فقط از هزار مگاوات برق هسته‌ای استفاده می‌کنیم.

نماینده بابل در مجلس تصریح کرد: اختلاف بین سازمان انرژی اتمی و وزارت نیرو باید حل شود، این در حالی است که سازمان انرژی اتمی می‌گوید تا زمانی که تامین اعتبار انجام نشود نمی‌توانم کار را شروع کنم و وزارت نیرو هم متاسفانه این بودجه را در نظر نمی‌گیرد.

عباسی: ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بدون تأمین بودجه امکان ندارد

 فریدون عباسی رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بعد از گزارش وزیر نیرو در باره دلایل خاموشی‌های برق ضمن تائید دلایلی که وزیر برای قطعی برق گفت اما  آنها را تنها بخشی از دلایل دانست و ادامه داد:  نمی‌توانیم بگوییم که ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای داشته باشیم که این موضوع البته تاکید مقام معظم رهبری است، ولی بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته نشود، ‌این درحالی است که برق هسته‌ای، برقی پایدار بوده و تنظیم کننده شبکه برق است، لذا باید بودجه فاز دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر هرچه سریع‌تر تامین شود.

وی خطاب به وزیر نیرو گفت: بفرمایید ماجرای توافق پاریس در موضوع توسعه صنعت برق چقدر تأثیرگذار بوده است.

سلیمی: تاثیر معاهده پاریس در خاموشی‌های اخیر چیست؟

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی امروز (یکشنبه ۹ خرداد) در جلسه علنی و بعد از گزارش وزیر نیرو درباره دلایل قطعی برق و اظهار نظر نمایندگان مختلف در این این باره اظهار داشت: این چه سبک مدیریتی در دولت است که برق با مشکل مواجه می‌شود می‌گویند باران نیامده است، هوا آلوده شود می‌گویند باد نیامده و وقتی مردم با مشکل تأمین گوشت مواجه می‌شوند می‌گویند از آبزیان استفاده کنید. وزیر نیرو هیچ پاسخ دقیقی در رابطه با نحوه اجرای قانون به مجلس ارائه نداد، این به سخره گرفتن مجلس نیست؟

سلیمی گفت: کل مصرف رمزارز در دنیا ۳۰ هزار مگاوات است که از این بین ایران بین ۴ تا ۵ درصد یعنی ۱۵۰۰ مگاوات تولید می‌کند، بنابراین باید این روند را مدیریت کنیم هر چند آقای روحانی گفته بود که مخالف تولید رمزارز بوده و باید این روند متوقف شود.

وی افزود: تولید برق هسته‌ای ۸ برابر ارزان‌تر است که در این مورد هیچ اقدامی انجام ندادید ضمن اینکه وزیر نیرو باید درباره تاثیر معاهده پاریس در خاموشی های اخیر توضیح دهد. 

عضو هیأت رئیسه مجلس خاطر نشان کرد: ایران تنها ۶۰۰ مگاوات رمزارز مصرف دارد. چرا تقصیر مشکلات این حوزه را به گردن همه غیر از مدیریت خود می‌اندازید.

پورابراهیمی: سوءمدیریت وزیر نیرو پشت تولید رمزارزها

در ادامه جلسه علنی امروز و در جریان بررسی گزارش وزیر نیرو از علت خاموشی‌ها محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در اخطاری اظهار داشت: توضیحات وزیر نیرو در این باره قابل قبول نیست زیرا آقای قالیباف در جلسه سران قوا حضور داشتند و آنجا درخصوص همین موضوع بحث شد، لذا آمار و ارقام و دلایلی که آقای وزیر درخصوص بحران برق در کشور مطرح می‌کنند، قابل قبول نیست.

وی خطاب به وزیر نیرو افزود: در طول سال‌های اخیر سرمایه گذاری بخش خصوصی که اکنون ۵۰ درصد تولید برق کشور را برعهده دارد، با چه حمایتی از سوی وزارت نیرو همراه بوده است. 

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: در سال‌های اخیر هیچگونه ظرفیت جدیدی به نیروگاه‌های کشور اضافه نشده است. حال چگونه انتظار داریم با افزایش نیاز در بخش صنعتی، تجاری و خانگی، عدم تعادل نداشته و با قطعی برق روبرو نشویم. 

وی گفت: در طول سال‌های اخیر چه میزان سرمایه گذاری جدید در حوزه برق صورت گرفته است؟ آقای وزیر نیرو، در طول سال‌های اخیر پس از معاهده پاریس، شما تمامی سرمایه گذاری کشور را در این حوزه متوقف کردید! و امروز آثار این ظرفیت متوقف شده بر اقتصاد و مسائل اجتماعی مختلف مردم عیان شده است.

پورابراهیمی با اشاره به وجود ۲۶ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق به نیروگاه‌های برق بخش خصوصی، اظهار کرد: تمامی این نیروگاه ها زیان ده شده و ادامه فعالیت آنها امکانپذیر نیست، مگر می شود با این زیرساخت های ضعیف، انتظار سرمایه گذاری بخش خصوصی در این حوزه را داشت؟

وی گفت: وزارت نیرو در زمستان قیمت‌ها را پایین آورد و اساساً بخش خصوصی را از رده خارج کرده و امکان صادرات را فراهم نکرده اید. همچنین بورس انرژی که مهمترین جایگاه عرضه و تقاضا در حوزه برق کشور به شمار می آید را کاملا به تعطیلی کشاندید، چرا درخصوص این وضعیت به مجلس پاسخگو نیستید؟

پورابراهیمی افزود: مطابق گزارش رسمی بانک مرکزی، کل میزان مصرف برق برای ماینرهای مجوزدار در کشور حدود ۳۰۰ مگاوات است و به همین میزان مصرف ماینرهای غیرمجاز است، بنابراین میزان برق مصرفی دستگاه‌های استخراج رمزارزها در کل به ۶۰۰ مگاوات می‌رسد. اما شما آقای وزیر؛ سوءمدیریت وزارت نیرو را پشت این موضوع پنهان کردید.

قالیباف: وجود سردرگمی مدیریتی بین وزارتخانه‌ها/ دولت لایحه‌ ساماندهی رمزارزها را به مجلس بدهد

در پایان رسیدگی به گزارش وزیر نیرو از وضعیت خاموشی‌ها، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر نقدی در مجلس درباره خاموشی‌های برق مطرح شد به حوزه برنامه ریزی و مسئولیت‌ها که به عهده ما و وزارتخانه است باز می‌گردد وگرنه تمام کارگران صنعت برق با تمام جان خود در حال تلاش هستند.

دانلود

وی افزود: اگر سرمایه گذاری در حوزه انرژی براساس برنامه ششم توسعه به موقع انجام نگرفته است امروز مدیریت و مسئولیت را چه ما در مجلس شورای اسلامی و چه وزیر در وزارتخانه برعهده دارد و باید با مشکلات موجود مسائل را پیش ببریم.

رییس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مجلس یازدهم کاری را برای وزارت نیرو در حوزه سرمایه گذاری انجام داد که در بودجه ۴۰ سال گذشته بی‌سابقه است.

قالیباف اظهار داشت: می‌دانیم که تصمیم امسال مجلس در قبال وزارت نیرو در ظرف یک ماه اثرگذار نخواهد بود اما ما انتظار داریم که با جدیت دنبال شود. اکنون ما در رکود اقتصادی قرار داریم و بخش قابل توجهی از صنایع ما نیمه تعطیل هستند. قطعا اگر این صنایع بخواهد فعالیت خود را آغاز کند اولین نیاز آنها انرژی است.

قالیباف گفت: ما شاهد سردرگمی در حوزه مدیریتی بین وزارتخانه‌ها هستیم؛ به عنوان مثال در اقلام اساسی در بین وزارت کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت سردرگمی وجود دارد که اکنون این مشکلات به وجود آمده است. در بحث رمزارزها نیز سردرگمی چند جانبه وجود دارد. بحث تولید رمزارز به وزارت صنعت، معدن و تجارت باز می‌گردد.

وی افزود: بحث تبادل آن اگر ارز محسوب شود به بانک مرکزی و اگر دارایی دیجیتال محسوب شود به وزارت اقتصاد باز می‌گردد و بحث تامین انرژی آن نیز به وزارت نیرو باز می‌گردد. سوال ما از دولت این است چرا برای جایی که ۲۰۰۰ مگاوات مصرف برق دارد و حجم بالای دارایی ارزی و یا دارایی دیجیتالی در آن رقم می خورد دولت لایحه‌ای به مجلس شورای اسلامی نمی‌دهد تا این بخش که ۴ وزارتخانه را درگیر می‌کند سامان بگیرد.

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در موضوعات مهم این چنینی باید لایحه دولت ارائه شود و متاسفانه دولت در ارائه‌ی لایحه کوتاهی می‌کند. دولت یازدهم نسبت به دولت قبل که صدور مجوزهای موسسات اعتباری را به وزارت تعاون سپرده بود انتقاد کرد که در نهایت سردرگمی که در آن دوره وجود داشت منجر به ۳۶ هزار میلیارد تومان خسارت به بیت‌المال شد. امروز نیز در حوزه رمزارزها ما با سردرگمی مواجه هستیم.

قالیباف افزود: ما در مجلس شورای اسلامی طرحی درباره رمزارزها آماده داریم اما فکر می‌کنیم که دولت باید برای موضوع بسیار مهمی لایحه ارائه دهد یا حداقل در بررسی طرح اظهارنظر کند؛ انتظار می‌رود دولت ورود جدی به این حوزه داشته باشد

وی تصریح کرد: امروز بخش خصوصی که تولید برق می‌کند به موقع پول خود را دریافت نمی‌کند؛ چگونه ما از کسانی که پول‌شان را نمی‌دهیم توقع داریم به تولید ادامه دهند؟ 

وی گفت: توقع ما از شما که می‌دانستید ۳۰۰۰ مگاوات کمبود برق داریم این نبود که حداقل برای سه هفته غافلگیر شویم و برق خانه‌ها، صنایع و بخش اداری را بدون اطلاع‌ قبلی قطع کنید؛ این یک سوء مدیریت واضح است؛ انتظار می‌رود دولت در اسرع وقت لایحه‌ای برای ساماندهی رمزارزها ارائه کند.

منبع: فارس