شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#یمن#امارات#حوزه#جزایر#منطقه‌ای

امارات از احداث پایگاه «میون» در یمن به دنبال چیست؟ آیا انصارالله وارد عمل می‌شود؟


امارات از احداث پایگاه «میون» در یمن به دنبال چیست؟ آیا انصارالله وارد عمل می‌شود؟

کارشناس تحولات حوزه یمن معتقد است اماراتی‌ها کار دراز مدتی را شروع کرده‌اند و هدف‌شان این است که تحت هر شرایطی حوزه نفوذشان را در بنادر و جزایر یمن گسترش دهند و با این کار تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی خود را تضمین کنند.

«رضا میرآبیان» در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، با بیان اینکه هدف امارات از ورود به جنگ یمن گسترش حوزه نفوذ و سرزمینی خود بود، اظهار داشت: ابوظبی در این راستا چند اقدام انجام داد. امارات  بسترهای لازم برای تشکیل شورای انتقالی جنوب ( یمن ) فراهم و این شورا  را مسلح کرد. در حقیقت، ابوظبی  بستری به وجود آورد تا یمن تجزیه  و بار دیگر یمن جنوبی تشکیل شود. اگر شما دقت کنید، می‌بینید، شورای انتقالی جنوب عملا پرچم یمن جنوبی را  بر فراز  موسسات دولتی عدن ( پایتخت یمن جنوبی ) برافراشته است. این شورا به صراحت اعلام کرده، به دنبال جدا کردن یمن جنوبی است. از آنجایی که  در پس پرده این ماجرا  ابوظبی  قرار دارد،  امارات می‌تواند حوزه سرزمینی یا نفوذ امنیتی  خود  را در دریا و بنادر جنوبی یمن گسترش دهد.

این کارشناس ارشد تحولات یمن با اشاره به اقدام امارات در تاسیس پایگاه هوایی در جزیره «میون» واقع در نزدیکی تنگه باب‌المندب گفت: احداث این  پایگاه  در راستای تامین منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی امارات قرار دارد.  ناگفته نماند، احداث پایگاه نظامی توسط امارات در جرایز یمن،  موضوع تازه‌ای نیست.قبلا اماراتی‌ها می خواستند در جزیره سقطری پایگاه نظامی احداث کنند  لذا این جزیره  را تصرف کردند اما با عربستان دچار اختلاف شدند و سعودی‎ها اجازه ندادند، سقطری  به تصرف امارات دربیآید. به هرحال، بر اساس گزارشی که برای اولین بار خبرگزاری آسوشیتدپرس منتشر کرده امارات در حال احداث آشیانه هواپیما و باند پروازی در جزیره میون است. گفته می‌شود، هدف ابوظبی از احداث  پایگاه هوایی در نزدیکی تنگه باب المندب، تامین امینت  این آبراه است. درحقیقت،اماراتی‎ها می‌خواهند با احداث پایگاه در میون، حوزه نفوذ امنیتی خود را در خلیج عدن، تنگه باب المندب و دریای سرخ توسعه دهند.

وی درباره اختلاف دولت منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن با امارات در ارتباط با احداث پایگاه هوایی این شیخ نشین در میون اظهار داشت:  اماراتی‌ها از عبدربه منصور هادی درخواست کردند که جزیره میون را به مدت 20 سال به ابوظبی اجاره دهد اما عبدربه زیر بار این موضوع نرفت و هنوز حاضر نشده است که چنین قرار داری را با ابوظبی  امضاء کند. بنابراین، اماراتی‌ها کاری که دارند انجام می‌دهند،  یک اقدام تجاوز کارانه است.

این کارشناس تحولات حوزه یمن با بیان اینکه انصارالله از ابتداء با احداث پایگاه نظامی امارات در میون مخالف بود، اظهار داشت: این نیرو به تازگی ابوظبی را تهدید و اعلام کرده است:کاری نکید، همان بلایی که سر عربستان در آوردیم  و به عمق این کشور حمله کردیم، به سر شما هم در بیآوریم. اگر به خاطر داشته باشید، چند روز قبل «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن (انصارالله ) با اشاره به احداث پایگاه هوایی امارات  در جزیره میون به ابوظبی هشدار داد: اگر اراضی و جزایر یمن را ترک نکنید به زودی گدازه‌‌های آتش به شما خواهد رسید. به اعتقاد بنده، چنانچه اماراتی‌ها بخواهند به تجاوز به خاک یمن یا بخشی از خاک این کشور پافشاری کنند، قطعا انصارالله سکوت نخواهد کرد.

میرابیان در پاسخ به این سوال که « با توجه به مخالفت دولت منصور هادی و تهدید انصارالله آیا امکان دارد امارات روند احداث پایگاه نظامی در میون را متوقف کند؟» گفت: باورم نمی‌شود که اماراتی‌ها بخواهند این پروژه را متوقف کنند. آنان یک کار دراز مدتی را شروع کرده‌اند و هدف‌شان این است که تحت هر شرایطی حوزه نفوذشان را در بنادر و جزایر یمن گسترش دهند.ابوظبی می‌خواهد با این کار تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی خود را  تضمین و حوزه نفوذ بنادری امارات را گسترش دهد لذا اماراتی‌ها  به راحتی از این موضوع  دست بردار نیستند. با وجود این،  چنانچه انصارالله  وارد میدان شود،  طبیعتا معادلات به هم خواهد خورد اما با فشار عربستان یا دولت منصور هادی قطعا  اماراتی‌ها  از احداث پایگاه نظامی در میون عقب نشینی نخواهند کرد.

وی درباره امکان همکاری نظامی و امنیتی امارات با رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت:  گزارش‌هایی وجود دارد، مبنی بر اینکه کارشناسان صهیونیستی و آمریکایی در جزیره سقطری در حال نصب تجهیزات شنود و  رادار  هستند. در حقیقت،  آنان در صدد ایجاد پایگاه در این جزیره هستند. بله،  متاسفانه یادمان نرفته است،  شورای انتقالی جنوب ( وابسته به امارات ) اعلام کرده بود، چنانچه شرایط فراهم شود ما به عادی سازی روابط با تل آویو اقدام خواهیم کرد لذا  آنان  به دنبال این هستند که منافع شان را  به منافع منطقه‌ای رژیم صهیونیستی گره بزنند. اماراتی‌ها فکر می‌کنند،  همانطوری که پای صهیونیست‌ها  را  به خلیج فارس کشاندند تا بتوانند  با حمایت این  رژیم موقعیت خودشان تحکیم بخشند  و در برابر جمهوری اسلامی ایران بایستند، فکر می‌کنند  با کشاندن پای صهیونیست‌ها  به جزایر یمن ، موقعیت خودشان  را در دریای سرخ  و یمن تثبیت خواهند کرد.

این کارشناس تحولات حوزه یمن درباره  چشم انداز روند احداث پایگاه نظامی امارات در میون گفت: چناچه ابوظبی بخواهد بیش  از این  جلو برود  و شرایط پیرامونی خود  را نادیده بگیرد،  قطعا  ورود  انصارالله به این ماجرا معادله  را برهم خواهد زد زیرا  نیروی دیگری نیست که بتواند از روند احداث این پایگاه جلوگیری کند حتی عربستان به دلیل ضعیف شدن در سطح منطقه و  جهان نمی‌تواند ابوظبی را  تحت فشار قرار دهد تا  پروژه خود  را  در میون متوقف کند. پس تنها نیرویی که در عرصه باقی می‌ماند و  توانایی چنین کاری  را  دارد، انصارالله است.

انتهای پیام/