شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#لیگ قهرمانان اروپا#چلسی

مقایسه درآمد چلسی از فتح لیگ قهرمانان اروپا و پاداش بالقوه سوپرلیگ


مقایسه درآمد چلسی از فتح لیگ قهرمانان اروپا و پاداش بالقوه سوپرلیگ

چلسی با فتح مهمترین تورنمنت باشگاهی قاره سبز بیشترین درآمد ممکن را از حضور در این رقابت‌ها کسب کرد اما این رقم تا پاداشی که می‌توانست از حضور در سوپرلیگ بگیرد، فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، تیم فوتبال چلسی با غلبه بر منچسترسیتی و فتح لیگ قهرمانان اروپا به فهرست تیم‌هایی اضافه شد که بیش از یک بار فاتح این تورنمنت شده‌اند. اما این افتخار به جز درخشان‌تر کردن تاریخ باشگاه، با پاداش‌های مالی قابل توجهی برای تیم لندنی نیز همراه بود.

چلسی بابت کسب دومین قهرمانی‌اش در لیگ قهرمانان اروپا، مجموعاً 106 میلیون و 550 هزار یورو درآمد کسب کرد. این رقم شامل 82.35 میلیون یورو بابت نتایج کسب شده در جریان مسابقات - از جمله پاداش 15.25 میلیون یورویی حضور در مرحله گروهی - و 24.2 میلیون یوروی دیگر بابت صعود در رنکینگ باشگاهی یوفا می‌شود. علاوه بر این چلسی بابت حضور در سوپرجام اروپا هم 3.5 میلیون یوروی دیگر کسب خواهد کرد، دیداری که در آن باید به مصاف ویارئال، قهرمان لیگ اروپا برود.

طبق فرمولی که یوفا فصل گذشته برای توزیع پاداش‌های مالی میان تیم‌های راه یافته به لیگ قهرمانان اروپا در نظر گرفت، هر تیمی که به مرحله گروهی راه پیدا کند 15.25 میلیون یورو بابت هر پیروزی در مرحله گروهی 2.7 میلیون یورو، بابت تساوی در این مرحله 900 هزار یورو، برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی 9.5 میلیون یورو، صعود به مرحله یک چهارم نهایی 10.5 میلیون یورو، راهیابی به نیمه نهایی 12 میلیون یورو، فینالیست شدن 15 میلیون یورو و قهرمانی 4 میلیون یورو دریافت خواهد کرد. این در حالیست که لیورپول بابت قهرمانی‌اش در این رقابت‌ها در فصل 19-2018 نزدیک به 70 میلیون یورو پاداش گرفت. با فرمول جدید، تیمی که قهرمان لیگ قهرمانان شود، حداقل 62 میلیون یورو پاداش خواهد گرفت اما اگر چلسی و هشت تیم دیگری که از حضور در سوپرلیگ اروپا کنار کشیدند، در این تورنمنت می‌ماندند چقدر می‌‌توانستند درآمد کسب کنند؟

پس از تهدید جدی که تشکیل سوپرلیگ برای یوفا و تورنمنت‌هایش ایجاد کرد، نهاد حاکم بر فوتبال اروپا تصمیم گرفت که مجموع کل پاداش‌های پرداختی به تیم‌های لیگ قهرمانان را از یک میلیارد و 269 میلیون یورو به یک میلیارد و 950 میلیون یورو رساند که 53 درصد افزایش داشت.

با این حال این رقم هنوز با چیزی که تیم‌های سوپرلیگی می‌توانستند از حضور در این تورنمنت کسب کند فاصله دارد. 12 تیمی که بنیان‌گذاران این تورنمنت بودند و دو فینالیست لیگ قهرمانان فصل جاری هم جزوشان بودند، می‌‌توانستند بودجه‌ای 3 میلیارد و 500 میلیون یورویی را میان خود تقسیم کنند. طبق چیزی که فلورنتینو پرس به عنوان رئیس سوپرلیگ اعلام کرد، تیمی که در این تورنمنت قهرمان می‌شد، می‌توانست 400 میلیون یورو درآمد داشته باشد یعنی نزدیک به 4 برابر چیزی که چلسی در فصل جاری از یوفا خواهد گرفت. حتی پاداش مالی بایرن مونیخی که فصل گذشته با بردن تمام بازی‌هایش از ابتدای مرحله گروهی تا فینال قهرمان شد هم اختلاف زیادی با پاداش قهرمان سوپرلیگ دارد. باواریایی‌ها فصل گذشته 117 میلیون و 950 هزار یورو پاداش مالی دریافت کردند.

با این حال پا پس کشیدن 9 تیم از جمله 6 تیم لیگ برتری، اتلتیکومادرید از اسپانیا و میلان و اینتر از ایتالیا نه تنها آنها بلکه 3 تیمی که به صورت رسمی هنوز از سوپرلیگ کنار نکشیده‌اند (یوونتوس، رئال مادرید و بارسلونا) را هم از یک پاداش مالی هنگفت محروم کرد.

انتهای پیام/