شهر خبر

تهیه بزرگترین نقشه 3بعدی جهان با کمک یک ابررایانه مبتنی بر هوش مصنوعی

تهیه بزرگترین نقشه 3بعدی جهان با کمک یک ابررایانه مبتنی بر هوش مصنوعی

شاید به زودی یک ابررایانه مبتنی بر هوش مصنوعی بتواند بزرگترین نقشه سه‌بعدی جهان را تهیه کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از انگجت، شاید جدیدترین نوع ابررایانه بتواند برخی از مهم‌ترین سوالات اخترفیزیک را پاسخ دهد. "مرکز ملی محاسبات علمی پژوهشی انرژی"(NERSC)، رسما ابررایانه "Perlmutter" را به عنوان یکی از سریع‌ترین ابررایانه‌ها به هوش مصنوعی اختصاص داده است. این ابررایانه، کار خود را با کمک کردن به ساخت بزرگترین نقشه سه‌بعدی جهان آغاز خواهد کرد که ماده تاریک را بررسی می‌کند.

این دستگاه، داده‌های یک ابزار علمی و پژوهشی موسوم به "ابزار طیف‌سنجی انرژی تاریک"(DESI) را پردازش می‌کند تا به هدایت مشاهدات بپردازد. Perlmutter، داده‌های مربوط به قرار گرفتن در معرض کهکشان را مورد بررسی قرار می‌دهد تا هدف بعدی DESI را مشخص کند.

نسخه ابتدایی Perlmutter شامل ۱۵۳۶ گره است که هر کدام یک پردازنده ۶۴ هسته‌ای ۷۷۶۳ و چهار GPU A100 شرکت "انویدیا"(NVIDIA) را در بر دارند. نتیجه نهایی، یک سیستم با تقریبا چهار exaflops به علاوه ۳۵ پتابایت ذخیره است که هنگام اداره کردن وظایف هوش مصنوعی به کار می‌رود و زمان محاسبه را به صورت قابل توجهی کاهش می‌دهد. انویدیا ادعا می‌کند که شاید Perlmutter بتواند اطلاعات یک سال DESI را به جای هفته‌ها یا ماه‌ها، طی چند روز پردازش کند.

تهیه نقشه، تنها پروژه در حال انجام شدن نیست. Perlmutter، تعاملات اتمی را نیز برای تقویت انرژی پاک‌ مانند سوخت‌های زیستی بررسی خواهد کرد. تهیه نقشه جهان، هدفی جاه‌طلبانه‌ است و نشان می‌دهد که ابررایانه‌ها برای انجام دادن کارها در مقیاس بزرگ تا کجا پیش رفته‌اند.

انتهای پیام