شهر خبر

در گفتگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فناوران رایانه مطرح شد:

خطر گرانی ۴ برابری یک کالای مهم

رئیس اتحادیه فناوران رایانه گفت: «قیمت سوییچ شبکه ظرف ۱۰ روز گذشته افزایش یافت. اگر موضوع، رسانه‌ای نمی‌شد ممکن بود قیمت؛ ظرف دو سه ماه آتی، سه یا چهار برابر شود».

اقتصاد خطر گرانی ۴ برابری یک کالای مهم

وزارت صمت هفته قبل، ثبت سفارش واردات سوییچ شبکه را ممنوع کرد. این اقدام با اعتراض بسیاری از فعالان بازار مواجه شد. در توجیه این ممنوعیت، ادعا می‌شود که امکان تولید این محصول مهم در داخل وجود دارد. آیا این گونه است؟ برای بررسی بیشتر موضوع با رئیس اتحادیه فناوران رایانه به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

چرا کالا در بازار نیست؟

اتحادیه در نامه‌ای که نوشته، مخالفت خود را با این ممنوعیت جدید، اعلام کرده است. محمدرضا فرجی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه ضمن بیان این موضوع اظهار داشت: «بعد از رسانه‌ای شدن این خبر، شخص ناشناخته پشت این ماجرا از مخفی بودن درآمد و اتحادیه را آماج حمله و توهین قرار داد. این در حالی است که اتحادیه ما جزء مهمترین‌ اتحادیه‌ّهای کشور است. جالب آنکه این شخص که عضو سندیکای تجهیزات ارتباطی است تولیدکننده تجهیزات برق است. وی مدعی است که سوییچ  سه‌لایه تولید می‌کند. در حال حاضر این کالا را فقط دی‌لینک و سیسکو تولید می‌کنند».

رئیس اتحادیه فناوران رایانه در ادامه اظهار داشت: «اگر واقعا چنین محصولی در داخل تولید شده است باید در بازار موجود باشد. این فرد می‌گوید که محصول را در نمایشگاه عرضه کرده است اما این ادعا پشتوانه ندارد چون هرکسی می‌تواند به چین سفارش ساخت بدهد، لوگوی شرکت خود را درج کند و در نمایشگاه‌ها به نمایش درآورد. ممنوعیت ثبت سفارش باید زمانی اتفاق بیفتد که جنس مورد بحث، در کف بازار موجود باشد. دوستان در پاسخ گفته‌اند که یک اشتباه سیستمی رخ داده است و ثبت سفارش ممکن است به زودی، امکان پذیر شود اما باید توجه داشت که این اتفاق در هرحال ناخوشایند است».

سوئیچ_شبکه2

خطر گرانی چند برابری

فرجی خاطرنشان کرد: «قیمت سوییچ ظرف ۱۰ روز گذشته افزایش یافت. اگر موضوع را رسانه‌ای نمی‌کردیم ممکن بود که قیمت ظرف دو سه ماه آتی، سه یا چهار برابر شود. باید اختیار بیشتری به اتحادیه‌ها داد تا بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند و بیت‌المال هم هدر نرود. بدون شک ما هم حامی تولید و تولیدکننده، واقعی هستیم اما نباید اجازه داد که در این میان، سوءاستفاده‌ای رخ دهد و کالا به اسم تولید داخل به چند برابر قیمت به مردم فروخته شود. مطمئن باشید اگر ظرف یکی دو روز آینده، ممنوعیت ثبت سفارش این کالا برطرف نشود قیمت آن در یک یا دو ماه آینده، حداقل سه برابر می‌شود. وضعیت این کالا متفاوت از کالای دیگر است. کالاهای دیگر معمولا برای سه ماه آینده، موجودی دارند اما سوییچ جزء کالاهای گران و بسیار تخصصی به حساب می‌آید و فروشندگان دقیقا به اندازه نیاز روز، کالا را نگه می‌دارند. ماندن کالا در گمرکات، خالی شدن بازار باعث چهار برابر شدن قیمت می‌شود. به این ترتیب اعضا خوشنام و معتبر صنف که مالیات می‌‌دهند از گردونه رقابت حذف می‌شوند. این اتفاق در رابطه با واردات مودم رخ داد».

وی ضمن انتقاد  از تاسیس بی‌رویه سندیکاها و انجمن‌ّها انتقاد کرد و گفت: «چرا باید چند نفر بتوانند به این راحتی انجمن و سندیکا تاسیس کنند؟ این اشخاص موردتائید نهادهای نظارتی نیستند. این در حالی است که اتحادیه‌ ها به شدت تحت‌نظارت هستند».

وی افزود: «همانطور که گفتم واقعا پشتیبان تولید هستیم ولی قرار نیست به نام تولیدکننده، قیمت نمونه داخلی چند برابر باشد. بعضی افراد که به نام تولیدکننده فعالیت می‌کنند قطعات را بعد از آنکه در انبار خود در امارات، باز کردند به ایران می‌فرستند تا دوباره مونتاژ شود. مهم نیست، کاش به هزینه باز و بسته کردن بسنده شود. این پدیده برای کشوری با قدمت ما خوب نیست اما بهتر از آن است که به چند برابر قیمت به مردم فروخته شود. موافق تولید هستیم، چون در شرایطی که حقوق کارگر ما از چین و نپال هم کمتر شده است شرکت‌های خارجی، استقبال می‌کنند. با این حال نباید اجازه داد به اسم تولید از بیت‌المال هزینه شود، قیمت‌ها نجومی شود و از مردم انتظار داشته باشیم جنس بی‌کیفیت را خریداری کنند».

وی افزود: «گرفتاری ما با معضل مودم همچنان باقی است. بدون کار کارشناسی و مشاوره گرفتن از باتجربه‌ها و فقط از روی آزمون و خطا، تصمیمی گرفته می‌شود و نمی‌پذیرند که اشتباه کرده‌اند. به این ترتیب دولت هم از درآمد گمرکی خود محروم شد. همچنان بر این اشتباه اصرار می‌شود».

 وی در ارتباط با کمبود هارد به واسطه استخراج رمزارز چیا گفت: «این کمبود جهانی است. طبق کارشناسی انجام شده، اگر جایگاه این رمزارز، افت کند قیمت جهانی هارد هم به تعادل می‌رسد».