شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#پاریس#مجلس#رئیسه مجلس

سلیمی: وزیر نیرو درباره تأثیر معاهده پاریس پاسخگو باشد


سلیمی: وزیر نیرو درباره تأثیر معاهده پاریس پاسخگو باشد

عضو هیأت رئیسه مجلس خطاب به وزیر نیرو، گفت: تولید برق هسته‌ای، ۸ برابر ارزان‌تر است، در این مورد هیچ اقدامی انجام ندادید، باید گزارشی پیرامون معاهده پاریس توضیحاتی را مبنی بر اینکه چه میزان در عدم توسعه نیروگاه با سوخت هسته‌ای موثر بوده، ارائه دهید.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، حجت الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه 9 خرداد) قوه مقننه در تذکر شفاهی بر اساس ماده 44 و 48 آیین نامه داخلی مجلس و در جریان ارائه گزارش رضا اردکانیان وزیر نیرو درباره قطعی برق به نمایندگان، گفت: این سبک ارائه گزارش از سوی وزیر نیرو به مجلس شگفت‌آور بود، ای کاش وی در مورد نحوه اجرای بند (ب – 1) ماده 44 قانون برنامه توسط این وزارتخانه که به موافقت اصولی برای ایجاد نیروگاه‌هایی با بازدهی 55 تا 60 درصد اشاره دارد، توضیحاتی را ارائه می‌داد.

وی افزود: آقای اردکانیان وزیر نیرو باید در مورد بند (پ) ماده (48) قانون برنامه که به صراحت به تولید برق هسته‌ای تا 20 هزار مگاوات توسط این وزارتخانه و دولت اشاره دارد، توضیحاتی ارائه می‌داد. همچنین باید به تشریح نحوه اجرای بند (ت) ماده (48) قانون برنامه که در آن آمده 25 هزار مگاوات باید از طریق سرمایه‌گذاری موسسات امور غیردولتی، تعاونی و خصوصی تولید شود، بپردازد.

عضو هیئت رئیسه مجلس تصریح کرد: این چه سبک مدیریتی در دولت است که برق با مشکل مواجه می‌شود می‌گویند باران نیامده است، هوا آلوده شود می‌گویند باد نیامده و وقتی مردم با مشکل تأمین گوشت مواجه می‌شوند می‌گویند از آبزیان استفاده کنید. وزیر نیرو هیچ پاسخ دقیقی در رابطه با نحوه اجرای قانون به مجلس ارائه نداد، این به سخره گرفتن مجلس نیست؟

حجت الاسلام سلیمی با اشاره به موضوع رمزارز‌ها، بیان کرد:  کل مصرف این رمز در دنیا 30 هزار مگاوات است که از این بین ایران بین 4 تا 5 درصد یعنی 1500 مگاوات تولید می‌کند، بنابراین باید این روند را مدیریت کنیم هر چند آقای روحانی گفته بود که مخالف تولید رمزارز بوده و باید این روند متوقف شود.

نماینده مردم محلات در مجلس خطاب به وزیر نیرو، گفت: تولید برق هسته‌ای، 8 برابر ارزان‌تر است که در این مورد هیچ اقدامی انجام ندادید ضمن اینکه باید گزارشی پیرامون معاهده پاریس و توضیحاتی مبنی بر اینکه چه میزان در عدم توسعه نیروگاه با سوخت هسته‌ای موثر بوده، ارائه دهید.

عضو هیأت رئیسه مجلس ادامه داد: در مورد انرژی هسته‌ای که برجام را متوقف کردید، ضمن اینکه باید توضیح دهید چه اقداماتی انجام داده‌اید که موجب ایجاد این مصیبت برای کشور شده است، ایران تنها 600 مگاوات رمزارز مصرف دارد. چرا تقصیر مشکلات این حوزه را به گردن همه غیر از مدیریت خود می‌اندازید.

**اعتبارات خوبی در بودجه سال جاری برای تولید برق اختصاص داده شده است

مهدی سعادتی نماینده بابل نیز در ادامه و پس از ارائه گزارش وزیر نیرو درباره علل قطعی برق در جلسه علنی مجلس، گفت: علیرغم توان صادرات انرژی، امروز شاهد اتفاق نامبارک قطعی برق هستیم که صدمات جبران ناپذیری برای کشور، کارخانجات و واحدهای تولید به بار آورده و به تولید داخل آسیب زده است.

وی با اشاره به اینکه گرانی‌ها، مشکلات ناشی از شیوع کرونا و قطعی برق نارضایتی مردم را بیشتر کرده است، ادامه داد: در شمال کشور روزانه 4 الی 5 بار برق قطع می‌شود و این به اراضی کشاورزی آسیب زده است. چرا علیرغم اینکه براساس برنامه‌ریزی های زیربنایی مقرر شده تا پایان دهه 80 میزان تولید به 25 هزار مگاوات برسد، امروز تنها شاهد تولید یک هزار مگاوات انرژی با استفاده از نیروگاه هسته‌ای هستیم.

نماینده مردم بابل در مجلس در همین راستا ادامه داد: توجهی که در بودجه سال 1400 به وزارت نیرو شده، باید منجر به از بین رفتن اختلاف بین سازمان انرژی اتمی و این وزارتخانه شود. سازمان انرژی اتمی اعلام می‌کند که پس از تامین اعتبار کار خود را آغاز می‌کند.

سعادتی با تاکید بر اینکه باید موضوع استفاده از انرژی‌های نو گسترده شود، خاطرنشان کرد: در استان مازندران، ساخت سد هراز پس از 11 سال تنها 35 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، در کجا دنیا اینگونه سدسازی می‌شود؟ این سد به یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

انتهای‌ پیام/