شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#واکسن کرونا

بررسی مصائب دیابتی ها با ویروس کرونا؛

کرونا در کمین دیابتی‌ها/ دیابتی‌ها از تیرماه واکسن کرونا دریافت می‌کنند

بسیاری از مبتلایان به دیابت در معرض ابتلا به کرونا هستند اما این بیماران به دلیل اینکه در دسته بندی بیماری های خاص نیستند فعلا در اولویت واکسیناسیون قرار ندارند اما زمان واکسیناسیون این افراد چه موقع است؟

کرونا در کمین دیابتی‌ها/ دیابتی‌ها از تیرماه واکسن کرونا دریافت می‌کنند

به گزارش منیبان؛ بر اساس بررسی‌های انجام شده در جامعه ما ۸۹ درصد مبتلایان به دیابت نوع دو، ۳ درصد دیابت نوع یک و بقیه مبتلا به سایر انواع دیابت هستند. مبتلایان به دیابت به دلیل شیوع پاندمی کرونا باید بیش از پیش پروتکل‌های بهداشتی را در اولویت قرار دهند. بر اساس بررسی‌های انجام شده ۱۰ درصد بیماران مبتلا به کووید ۱۹ به دیابت، در مدت یک هفته بستری  در بیمارستان جان خود را از دست می‌دهند.

این آمار در حالی مطرح می‌شود که در کشور ما جمعیت قابل توجهی به دیابت مبتلا و هنوز خودشان از روند ابتلا به بیماری آگاه نیستند. آمار روز افزون ابتلا به دیابت در حالی مطرح می‌شود که به دلیل زندگی صنعتی، چاقی، عدم تحرک و  بروز انواع مشکلات قلبی و عروقی روز به روز به تعداد بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون افزوده می‌شود.

روند ابتلای دیابتی‌ها به کرونا چگونه است؟

اسدالله رجب، رییس انجمن دیابت ایران درباره اختصاص واکسن به مبتلایان به دیابت گفت: بر اساس تعاریف، دیابت جزو بیماری زمینه‌ای محسوب می‌شود و جز بیماری های خاص نیست. بیماری های خاص از جمله ام اس، تالاسمی، دیالیزی، پیوند اعضا و ...  تحت تزریق واکسن قرار گرفته اند.

رییس انجمن دیابت ایران افزود: دیابتی‌ها جزو گروه‌های در معرض ابتلا به کرونا هستند. افراد در معرض خطر و افراد تحت بستری چاق هستند یا به فشار خون، بیماران قلبی و عروقی مبتلا بوده که در هر سن و سال در اولویت تزریق واکسن کرونا قرار می‌گیرند.

رجب درباره روند ابتلا به کرونا میان مبتلایان به دیابت نیز تاکید کرد: این مسئله به بیماری زمینه‌ای همچون قند خون و کلسترول این افراد بستگی دارد.

رییس انجمن دیابت ایران ادامه داد: بیمارانی با هموگلوبین ای وان سی(Hb A1C) زیر 7 در صورت ابتلا کرونا شکل خفیف آن را تجربه می‌کنند. اغلب این بیماران در منزل درمان شده اند.

رجب گفت: در شرایط کنونی با توجه به شیوع بالای کرونا افراد باید واکسن تزریق کنند.

مبتلایان به دیابت چه زمانی تحت تزریق واکسن کرونا قرار می‌گیرند؟

هنوز  روند واکسیناسیون مبتلایان به دیابت معلوم نیست. از سوی دیگر باید بتوان روند کرونا را در کشور کاهش داد.

علیرضا رییسی، سخنگوی ستاد مقابله با کرونا درباره آخرین تصمیممات برای مهار کرونا در بین مبتلایان به بیماری دیابت گفت: در سند ملی به بیماران خاص اشاره شده است، دیابت جزو بیماری‌های خاص نیست.

او افزود: برای مثال اگر فرد مبتلا به دیابت به نارسایی کلیوی، بیماری قلبی، نابینایی و ... مبتلا شده جزو بیماران خاص محسوب می‌شود.

دیابتی‌ها از تیرماه تحت تزریق واکسن کرونا قرار می‌گیرند

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا تاکید کرد: فقط ابتلا به دیابت به عنوان بیماری خاص نیست. مبتلایان به دیابت در صورت تزریق انسولین  از تیرماه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

 رییسی افزود: به طور کلی تا پایان خرداد گروه‌های سنی 60 سال به بالا تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ادامه داد: گروه‌های خاص شامل مبتلایان به بیماری سرطان فعال ( افراد تحت شیمی درمانی و رادیوتراپی)، بیماران دیالیزی، بیماران پیوند عضو و کلیه، کبد، قلب و عروق، مبتلایان به بیماری هموفیلی، تالاسمی، بیماران ام اس کنترل نشده جزو بیمارانی هستند که بانک اطلاعاتی آنها موجود و بر اساس فاز سوم تحت واکسیناسیون قرار می‌گیرند.

او تصرح کرد: فاز دوم واکسیناسیون شامل تزریق سالمندان و بیماران خاص  می‌شود. در فاز سوم مشاغل پر خطر تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند. برای مثال مشاغل در معرض خطر همچون خلبانان، رانندگان، خبرنگاران، نیروی انتظامی، پادگان‌ها، زندان‌ها، مراکز تجمع و ... جزو فاز سه تحت تزریق واکسن قرار می‌گیرند.

معاون وزیر بهداشت گفت: فاز چهار هم واکسیناسیون عمومی را شامل می‌شود. نکته دیگر اینکه ما بر این باور هستیم که اگر بتوان افراد بالای 60 سال را تحت تزریق واکسن قرار داد و در اقدام بعدی اگر سن افراد تحت تزریق واکسن را 5 سال کاهش داده شود، جمعیت قابل توجهی از بیماری مصون می‌مانند.

مصونیت 85 درصد از جمعیت جامعه با تزریق واکسن کرونا

رییسی تاکید کرد: با تزریق افراد بالای 50 سال حدود 85 درصد افراد دارای بیماری زمینه‌ای همچون فشارخون و دیابت تحت پوشش قرار می‌گیرند.

الزام برای تغییر سبک زندگی در جامعه

تعداد مبتلایان به دیابت در حالی در کشور ما رو به افزایش است که این افراد نسبت به سبک زندگی خود توجهی ندارند و روز به روز عدم تحرک، مصرف فست فود، چاقی در بین افراد جامعه افزایش پیدا می کند از سوی دیگر چاقی، عدم تحرک و ... هم از جمله عوامل در روند ابتلا به انواع بیماری است اما افراد مبتلا نگران نباشند. کسانی که نیاز به تزریق انسولین دارند تیرماه تحت تزریق واکسن کرونا قرار خواهند گرفت.

منبع: برنا