شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#گواردیولا#ترکیب اصلی#تاریخ

سندروم وسواس فکری گواردیولا/ آقای تصمیم‌های اشتباه در بازی‌های بزرگ!

گواردیولا باز هم ترکیب اصلی تیمش را در حساس‌ترین بازی فصل یا شاید تاریخ باشگاه منچسرسیتی عوض کرد و تاوان آن را داد.

سندروم وسواس فکری گواردیولا/ آقای تصمیم‌های اشتباه در بازی‌های بزرگ!

خبرورزشی - داستان سال ۲۰۱۲ تکرار شد. چلسی در راه اولین قهرمانی خود در لیگ قهرمانان در  آن سال مقابل تیمی برنده شد که پپ گواردیولا هدایت آن را برعهده داشت، در نیمه‌نهایی. آن موقع هم چلسی تیم ضعیف‌تر شمرده می‌شد، مثل بازی شنبه شب مقابل منچسترسیتی در ورزشگاه دراگائو.

منچسترسیتی باز هم نامش در کتاب فاتحان لیگ قهرمانان اروپا ثبت نشد. این بار هم گواردیولا دچار وسواس فکری شد و در ترکیب اصلی همیشگی خود دست برد. این یک سندروم است که سال‌هاست گواردیولا را در حساس‌ترین بازیهای فصل که معمولا در لیگ قهرمانان و رقابتهای حذفی رقم می‌خورد، در بر می‌گیرد و باعث می‌شود او برد را از دست بدهد.

سال ۲۰۱۲ در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل چلسی، گواردیولا تصمیم گرفت جرارد پیکه را در بازی رفت نیمکت نشین کند و سیستم بازی را تغییر دهد. بارسلونا البته در هر دو بازی از حریف خود برتر بود اما در نهایت حذف شد.

سال ۲۰۱۴ پپ با بایرن مونیخ به نیمه‌نهایی رسید و مقابل رئال‌مادرید قرار گرفت. آنها در بازی رفت خوب بازی کردند اما ۱-۰ باختند. اینجا بود که سندروم وسواس فکری به سراغ گواردیولا آمد و او برای بازی برگشت آنقدر به انتخاب ترکیب اصلی فکر کرد که منجر به اتخاذ یک تصمیم عجیب از سوی او شد. او سیستم عجیب ۴-۲-۴ را انتخاب کرد و بایرن ۴-۰ مغلوب رئال مادرید شد.

سال ۲۰۱۵ باز هم در نیمه‌نهایی، این بار مقابل بارسلونا همراه با بایرن مونیخ. گواردیولا تیمش را دوباره به نیمه‌نهایی رساند تا نبوغ خود در مربیگری را نشان دهد. اما او تیمش را با سه مدافع جلوی بهترین مثلث خط حمله جهان یعنی مسی، نیمار و سوارس قرار داد و ۳-۰ شکست خورد و در مجموع دو بازی حذف شدند.

سال ۲۰۱۶ باز هم بایرن را به نیمه‌نهایی رساند و این بار مقابل اتلتیکومادرید در بازی رفت ناگهان او توماس مولر و فرانک ریبری را از ترکیب اصلی تیم بیرون گذاشت و به داگلاس کاستا و کینگزلی کومن بازی داد. مولر در آن زمان در اوج امادگی بود و همواره جزو ۱۱ مرد اصلی گواردیولا به حساب می‌آمد اما در آن بازی خاص، مربی اسپانیایی او را بیرون گذاشت و بایرن شکست خورد.

سال ۲۰۱۹، گواردیولا به عنوان سرمربی منچسترسیتی مقابل تاتنهام در یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان قرار گرفت و ناگهان ترکیب اصلی تیم خود را عوض کرد. او کوین دبروینه و لروی سانه، بهترین بازیکنان تیمش را نیمکت‌نشین کرد و بازیکنانی مثل فابین دلف و ریاض محرز را در ترکیب اصلی قرار داد. گواردیولا در توضیح این تغییرات گفت که به این نتیجه رسیده بود که با دو هافبک دفاعی مقابل تاتنهام بازی کند. سیتی ۱-۰  در بازی رفت باخت و در بازی برگشت ۴-۳ برنده شد اما در مجموع حذف شد.

سال گذشته هم منچسترسیتی مقابل لیون فرانسه در تک بازی مرحله یک چهارم نهایی ناکام ماند به این دلیل که گواردیولا ناگهان تصمیم گرفت با سیستم ۲-۵-۳ که برای بازیکنانش ناآشنا بود به زمین برود و همین تصمیم قدرت هجومی منچسترسیتی را کاهش داد و منجر به شکست عجیب ۳-۱ این تیم مقابل لیون شد.

و این داستان در سال ۲۰۲۱ هم تکرار شد. گواردیولا ناگهان تصمیم گرفت تیمش را بدون هافبک دفاعی به زمین بفرستد. رحیم استرلینگ که مدتها بود در ترکیب اصلی در بازی‌های مهم لیگ برتر و لیگ قهرمانان قرار نمی‌گرفت و از آمادگی لازم به دور بود در جمع ۱۱ نفر اصلی قرار گرفت. مقابل خط هافبک و خط حمله خطرناک چلسی، تصمیمی که گواردیولا گرفت به گفته جو کول بازیکن سابق چلسی، یک نوع خودکشی بود. جو کول در همان شروع بازی گفت: «با این ترکیب مطمئن شدم چلسی بازی را می‌برد. گواردیولا فکر کرده می‌تواند مالکیت توپ را در اختیار بگیرد اما بازی ندادن به رودری یا فرناندینیو یعنی رها کردن خط هافبک در مقابل حملات چلسی.»