شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#روحانی#قوه قضائیه#ایران

وبلاگ مشرق

اولین ضربه مهرعلیزاده به همتی! / ورود مجلس و قوه قضائیه به تخلف ارزی روحانی

اسحاق جهانگیری

اسحاق جهانگیری درحالی در اشاره به اعلام نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان گفته "این ردّ ‌صلاحیت‌ها گران تمام می‌شود"! که این موضع‌گیری دقیقا شبیه به موضع‌گیری منافقین و امثال نتانیاهو علیه ایران است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

تنها نامزد اصلاح‌طلب منم!

اولین ضربه مهرعلیزاده به همتی

اولین ضربه مهرعلیزاده به همتی! / ورود مجلس و قوه قضائیه به تخلف ارزی روحانی

ستاد انتخاباتی محسن مهرعلیزاده معاون رئیس دولت اصلاحات و نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخیرا در یک اطلاعیه از این گفت که مهرعلیزاده تنها نامزد اصلاح‌طلب حاضر در انتخابات است!

به گزارش مشرق، در این بخش از اطلاعیه ستاد مهرعلیزاده می‌خوانیم: ستاد انتخاباتی دکتر محسن مهرعلیزاده، به عنوان تنها نامزد انتخاباتی اصلاح طلب تایید صلاحیت شده، با اعتقاد به قانون اساسی و اصول و مشی و منش اصلاح طلبی، معتقد است علیرغم همه محدودیت‌ها و گلایه‌ها می‌توان حماسه‌ای دیگر از جنس دوم خرداد آفرید و دولت سوم خاتمی را تشکیل داد. آنچه اهمیت دارد خواست و اراده ملت و حیات و تاثیر تفکرو جریان اصلاح طلبی است و افراد جز نقشی برای نمایندگی این جریان و اراده مردم را ندارند."[۱]

*این جملات خالی از خردمندی در حالی است که علاوه بر آقای مهرعلیزاده، آقای همتی هم یک نامزد اصلاح‌طلب است.

همتی که از اعضای حزب کارگزاران است همچنین در نزد اصلاح‌طلبان نیز گویا از پذیرش بیشتری نسبت به مهرعلیزاده برخوردار است. [۲]

اگرچه این گمانه‌زنی‌ها در حالی است که اصلاح‌طلبان تا این لحظه رسما اعلام کرده‌اند که دست به تحریم انتخابات می‌زنند و بعید است به سمت حمایت رسمی از چهره‌هایی مثل مهرعلیزاده یا همتی حرکت کنند.

ما همچنین قضاوت درباره لزوم تشکیل "دولت سوم خاتمی" را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم.

***

یک دلیل ساده برای بی‌صلاحیتی اسحاق جهانگیری

اولین ضربه مهرعلیزاده به همتی! / ورود مجلس و قوه قضائیه به تخلف ارزی روحانی

اسحاق جهانگیری، فعال اصلاح‌طلب و معاون اول رئیس‌جمهور روحانی که صلاحیت او برای نامزدی در انتخابات احراز نشد، اخیراً در اظهاراتی که روزنامه آرمان ملی آنها را منتشر کرده در اشاره به فهرست نامزدهای تأیید صلاحیت شده گفته است:

"بعدازظهر دوشنبه یکی از مقامات امنیتی با حضور در دفترم اطلاع داد که چنین تصمیمی گرفته شده و من با کمال آرامش به او گفتم که من شخصا از این تصمیم خوشحال هستم، ولی حتما برای کشور این ردّ ‌صلاحیت‌ها گران تمام خواهد شد! "

او می‌افزاید: وقتی در میان همه کاندیداها به سابقه خودم مراجعه می‌کنم از هر منظر خودم را صاحب‌صلاحیت‌تر از بقیه می‌دانم."[۳]

*اخذ این موضع که "ردّ صلاحیت‌ها گران تمام می‌شود"! موضع یک مسئول در نظام جمهوری اسلامی نیست.

البته از آقای جهانگیری که دستش تا مرفق در گرانی‌های موجود، در تصمیم نابخردانه "آبان ۹۸" و در سیاه‌نمایی عامدانه از فضای کشور با گفتمان "شرایط ته درّه" آلوده است؛ چندان هم انتظار نمی‌رفت که موضعی غیر از این اتخاذ کند!

این نظر عجیب ابراز شده در حالی است که هزاران شهید گلگون‌کفن در این راه شهید شدند که گردی بر دامن نظام اسلامی ننشیند و هیچ چیز برای نظام اسلامی گران تمام نشود. چه رسد به مخالفت با تصمیمات نهادهای قانونی کشور.

لازم به ذکر است که این اظهارات جهانگیری همچنین به خوبی اثبات می‌کند که او چرا پس از مناظرات خود در انتخابات سال ۹۶ از چشم نظام افتاد و نقش واسطه بودن میان اصلاح‌طلبان را نیز از دست داد...

در بحث صلاحیت‌داری جهانگیری بیش از همه داوطلبان دیگر بسنده می‌کنیم به این جمله مشهور سعید لیلاز، هم‌حزبی آقای جهانگیری که زمانی در اشاره به یکی از عملکردهای دولت آقای روحانی گفته بود: اختیاراتی که آقای خامنه ای به روحانی و سران سه قوه داده اگر به چوب داده بود تا الان یک کاری کرده بودند.

***

ورود مجلس و قوه قضائیه به تخلف ارزی روحانی

اولین ضربه مهرعلیزاده به همتی! / ورود مجلس و قوه قضائیه به تخلف ارزی روحانی

حجت الاسلام نصرا... پژمانفر رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در یک مصاحبه با خبرگزاری رسا گفته است:

"اخیراً مسئله مداخلات ارزی رئیس جمهور که موجب تضییع حقوق عمومی و بیت المال شده است را مورد بررسی قرار داده‌ایم و قوه قضاییه نیز به آن ورود کرده است؛ ما در صدد آن هستیم که این باور در جامعه ایجاد شود که قانون هیچگونه مصونیتی برای افراد قائل نیست و تخلفات آنها عبور نمی‌کند."[۴]

*این مسئله بسی جای خوشوقتی و مباهات دارد که نهادهای نظارتی و قضایی کشور وارد تخلفات برخی مسئولان کشور ولو در جایگاه‌های بلندپایه شوند.

اما بیان این نکته ضروریست که ارائه گزارش کار به مردم و بیان فرجام این پرونده‌ها و پیگیری‌ها یک ضرورت اصلی‌تر است که در صورت عدم تحقق آن می‌توان اینطور تصور کرد که سخنانی از قبیل آنچه که آقای پژمانفر گفته‌اند یک شوآف بی‌فرجام بیشتر نبوده است.

طی ماه‌های گذشته برخی فعالیت‌ها در مجلس شورای اسلامی مثل نامه‌نگاری با قوه قضائیه در بحث تخلفات صورت گرفته در بورس [۵] و یا پیگیری سوء مدیریت‌های عباس آخوندی در دوران وزارت مسکن صورت گرفت که البته هنوز گزارشی از فرجام آنها به مردم ارائه نشده است.

بیان این هشدار ضروریست که اثر سوء انجام کارهای شعاری و انتخاباتی در زمینه‌ خط قرمزهایی مثل فساد و یا تخلفات قانونی؛ بسا که از خود فساد بیشتر است.

***

1_ mshrgh.ir/1223717

2_ mshrgh.ir/1222191

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/314996

4_ rasanews.ir/002rG8

5_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/10/29/2435106