شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#روسیه#ارتش#پایتخت#فرانسه

شعارهای شهروندان مالی در حمایت از روسیه

مالی

صدها شهروند مالی با برپایی تظاهراتی در پایتخت این کشور حمایت خود را از ارتش مالی نشان داده و خواستر خروج فرانسه و استقرار روس‌ها در کشور خود شدند.

به گزارش مشرق، رسانه‌ها از برگزاری تظاهراتی در کشور آفریقایی مالی و در حمایت ارتش مالی،   روسیه و سر دادن شعارهای ضد فرانسوی خبر دادند.

به گزارش وبگاه «افریکا نیوز» صدها شهروند مالی در «باماکو» پایتخت این کشور حمایت خود را از ارتش این کشور و روسیه ابراز داشتند. در این تظاهرات برخی مردم همچنین پرچم‌های روسیه را در حمایت از این کشور برافراشته  و با  د دست داشتن پلاکاردهایی علیه فرانسه موضع گرفتند.

مالی پیشتر مستعمره فرانسه بود. فرانسه با ادعای مبارزه با تروریست‌های افراط گرا، نیروهای خود را در مالی مستقر کرد. این  در حالی است که  هنوز تروریست‌های افراط‌گرا  در این کشور فعالند و حتی از مالی به نیجر و بورکینافاسو رفته‌اند.

به گزارش این منبع خبری، یکی دیگر از تظاهرات کنندگان گفت: «ما برای حمایت از ارتش و در خواست کمک اینجا تجمع کردیم.»

یکی دیگر از شهروندان مالی در این زمینه گفت: «ما از فرانسه می‌خواهیم کشورمان را ترک کند و روسیه جایگزین فرانسه شود.»

شورای امنیت سازمان ملل هفته گذشته، وقوع کودتای نظامی در کشور مالی و بازداشت مقام‌های ارشد دولت موقت از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر را محکوم کرد.   اعضای شورای امنیت در جلسه‌ای ضمن محکوم کردن کودتا در مالی، خواستار آزادی فوری، ایمن و بی‌قید و شرط تمام مقام‌های بازداشتی شدند.

بر اساس این گزارش، در بیانیه صادر شده از سوی این شورا ضمن با درخواست برای بازگشت سریع نیروهای امنیتی و نظامی به پادگان‌های خود، بر حمایت سازمان ملل از انتقال غیرنظامی قدرت و تداوم آن در مالی تاکید شده است.

با این حال ارتش مالی می‌گوید رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور را که حین بازداشت استعفا دادند، به دلایل امنیتی به‌صورت تدریجی آزاد خواهد کرد.

پس از انتشار اخباری درباره کودتای نظامی در مالی، خبرگزاری «رویترز» گزارش داده بود که رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و «سلیمانه دوکور» وزیر دفاع مالی همگی به یک پایگاه نظامی در منطقه «کاتی» در بیرون از پایتخت این کشور منتقل شده‌اند. این دستگیری‌ها پس از اعلام تشکیل دومین دولت در دوران گذار مالی صورت می‌گیرد. باه ندا و رئیس‌جمهور برکنار شده دولت انتقالی مالی پس از سرنگونی دولت پیشین این کشور به ریاست ابراهیم بوبکر کیتا در آگوست سال ۲۰۲۰، ‌ دولتی متشکل از ۲۵ وزیر در مالی تشکیل داده بود.

منبع: فارس