شهر خبر
عبدالناصر همتی|

باید یارانه نقدی به مردم بدهیم/ رئیس بانک مرکزی مسئولیتی در بورس ندارد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه ظرف ۴ سال باید موانع را از جلوی پای مردم برداریم، گفت: باید یارانه نقدی به مردم بدهیم. دهک‌های پایین کشور واقعا گرفتار هستند.
خبرگزاری میزان- عبدالناصر همتی شامگاه شنبه در برنامه تلویزیونی شبکه یک اظهارکرد: تعامل جدی بین قوا و نهاد‌های مختلف با کشور باعث حل مشکلات می‌شود.

باید تعامل را در جامعه بین احزاب سیاسی، بین قوا و اقوام و نهاد‌های مختلف داشته باشیم. در تقابل نیرو‌های ما مستهلک می‌شود و برعکس آنچه هدفگذاری کردیم، اتفاق می‌افتد.

یک فرصت استثنایی وجود دارد تا بتوانیم فرصت‌های از دست را احیا کنیم. ما فرصت دیگری نداریم. مردم باید تصمیم بگیرند که چه دولتی را می‌خواهند.

حتما می‌توانیم بر انسداد داخلی پیروز شده و انزوای خارجی را از بین ببریم. شاخص‌های کلان اقتصادی را درست کنیم و بر فقری که برجامعه هست و روند افزایشی پیدا می‌کند، چیره شویم.

برنامه‌های بنده به عنوان صدای سوم در جامعه خواهد بود، همه اقشار مردم می‌توانند در دولت بنده حضور داشته باشند. حضور مردم و رای شان می‌تواند به من کمک کند تا تعامل بین نیرو‌های مختلف فکری را به وجود بیاوریم.

در شرق با محوریت کشور‌های چین و روسیه می‌توانیم کار‌های خوبی انجام دهیم. این به معنای عدم برقراری ارتباط با غرب نیست و باید با جهان تعامل گسترده داشته باشیم.

باید بر مبنای سیاست‌های کلانی که منافع ملی تعیین می‌کند، حرکت کنیم. سیاست خارجی دولت ما بر مبنای منافع ملی، دیپلماسی سیاسی و اقتصادی خود را توسعه می‌دهد.

یارانه کنونی خصوصا در بخش انرژی ناعادلانه است. در این زمینه برنامه داریم.

مانیاز داریم قدرت خرید مردم را بالاببریم چراکه بر اثر تحریم‌ها و مشکلاتی که به وجود آمد، قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافت. البته با مقاومت مردم شاهد پیروزی بر فشار‌های اقتصادی بودیم.

ظرف ۴ سال باید موانعی را از جلوی پای مردم برداریم. باید یارانه نقدی به مردم بدهیم. دهک‌های پایین کشور واقعا گرفتار هستند.
 
نکته بعدی ضرورت کاهش فساد و افزایش شفافیت است. امضای طلایی، عدم شفافیت و اختیارات زیاد در بخش‌های دولتی باعث شده تا فساد افزایش یابد. باید از ادامه این مسیر به روش قانونی جلوگیری کنیم.

سرمایه اجتماعی و اعتماد به دولت در بین مردم کاهش یافته و آسیب جدی دیده است. این سنگ زیربنای توسعه کشور است. کشور‌هایی که سرمایه اجتماعی بالایی دارند، از نظر توسعه در رتبه‌های بالاتری قرار دارند.

ما در ۴ سال آینده حق اشتباه نداریم. ما باید بگذاریم مردم زندگی کنند. ما زیاد به مسائل حاشیه‌ای در کشور می‌پردازیم. باید از اشتباهات اقتصادی برگردیم.
 

متاسفانه آمایش سرزمینی را جدی نگرفته ایم. دغدغه دولت بنده این است که این مسائل حل شود و معنایی ندارد که اینهمه اختلافات اقتصادی ، طبقاتی و اجتماعی بین مناطق مختلف کشورمان داشته باشیم. 

۳۰ درصد جایگاه‌های مدیریتی باید به بانوان اختصاص یابد. این امکان وجود دارد و باید زمینه هایش ایجاد شود. 
 
مشکل اقتصاد کشور، ناهماهنگی در سیاست های اقتصادی است و این مشکل قابل حل است. به مردم قول می دهم، فن سالاری اقتصاد را در دولتم ایجاد کنم. 
 
باید رابطه سیاست های مالی و پولی را اصلاح کنیم. سیاست های پولی باید به سمت توقف و کنترل جدی نرخ تورم باشد. ما لیاقت داریم که نرخ تورم تک رقمی داشته باشیم و فقط باید تصمیم غیر سیاسی بگیریم. 
 
نکته مهم بعدی، حذف سیاست گذاری های دستوری است.
 
گفته می‌شود بانک مرکزی باعث سقوط بورس شد، فعلا به این اظهار نظرات پاسخی نمی‌دهم، بورس زیر نظر بانک مرکزی نیست و بانک مرکزی یکی از ۱۱ عضو شورای عالی بورس است و بنابراین رئیس بانک مرکزی مسئولیتی در بورس ندارد. بانک مرکزی مسئول سیاست‌های پولی است.
 

حتما باید چند عضو خانم در کابینه داشته باشیم. تجربه نشان داده است حضور خانم ها در کابینه تاثیر مهمی در تصمیم گیری‌های هیئت وزیران دارد و ما این پتانسیل را داریم که پنج عضو  از بانوان در کابینه داشته باشیم. 

 

 

انتهای پیام/