شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اروپا#اتحادیه اروپا

شکایت از آژانس مرزی اروپا به اتهام نقض حقوق پناهجویان

پناهجویان

دو پناهجو از آژانس مرزی اتحادیه اروپا به دیوان عدالت این نهاد شکایت کرده و بیان داشتند پس از آنکه در یونان مورد آزار قرار گرفتند آن‌ها را به دریا بازگرداندند.

به گزارش مشرق، آژانس مرزی اتحادیه اروپا روز شنبه به‌خاطر نقض حقوق پناهجویان مورد شکایت قرار گرفت.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، دیوان عدالت اتحادیه اروپا برای اولین بار به شکایت دو پناهجو از آژانس مرزی این اتحادیه (فرانتکس) رسیدگی خواهد کرد.

وکلای این پرونده در گفت‌وگو با آناتولی گفتند این دو تبعه کشورهای بوروندی و کنگو شامل یک زن و یک کودک بی‌سرپرست، قصد داشتند از طریق دریا خود را به جزیره «لسبوس» یونان برسانند اما مورد بدرفتاری مأموران مرزی قرار گرفتند

این دو پناهجو در پرونده شکایت خود نوشته‌اند هنگام ورود به یونان مورد حمله و سرقت قرار گرفته و پس از آنکه مورد بازداشت قرار گرفتند، آن‌ها را با یک قایق چوبی و بدون آب و غذا به دریا برگرداندند.

تاکنون نهادهای حقوق بشری شمار زیادی از موارد مشابهی از نقض قوانین پناهجویان توسط یونان را گزارش کرده‌اند که اغلب آن‌ها مورد رسیدگی قرار نگرفته‌اند.

این شکایت در حالی صورت می‌گیرد که سازمان ملل در گزارش جدیدی، اتحادیه اروپا را دستکم تاحدی در مرگ هزاران پناهجو حین عبور از دریای مدیترانه مقصر دانسته است.

این گزارش اتحادیه اروپا را به ممانعت از اجرای عملیات نجات و بازگرداندن عامدانه پناهجویان به میان دریا متهم کرده است.

در این گزارش ۳۷ صفحه‌ای که از سوی دفتر کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل منتشر شده است بیان می‌کند که مرگ این پناهجویان نتیجه «تصمیمات و اقدامات سیاسی ملموس» کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مقامات لیبی و دیگر بازیگران است.

در بازه مورد بررسی این گزارش (ماه آغازین ۲۰۱۹ تا ماه پایانی ۲۰۲۰) دستکم ۲۲۳۹ پناهجو حین تلاش برای رسیدن از لیبی به مالت و ایتالیا غرق شده‌اند.

منبع: فارس