شهر خبر

مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید با مذاکره مشخص شود

مرز بین ارمنستان و آذربایجان

فرانسه با ابراز نگرانی از برخوردهای مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از این دو کشور خواسته با مذاکرات خطوط مرزی را تعیین کنند.

به گزارش مشرق،   فرانسه اعلام کرده که خواستار مشخص شدن مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق مذاکره است.

به گزارش خبرگزاری «ترند نیوز» سفارت فرانسه در باکو شنبه اعلام کرد که به شدت نگران  افزایش تنش در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان است. سفارت فرانسه دراین باره اعلام کرد: «پاریس طرفین را به خویشتنداری و جلوگیری از اقدامات تحریک کننده فرا می‌خواند. تعیین مرز بین دو کشو باید از طریق مذاکرات انجام شود.»

این منبع خبری مدعی شد که گروه‌های خرابکار از ارمنستان در پنجشنبه با عبور از مرزها سعی در  مین گذاری و اقدامات تحریک کننده داشتند که با اقدام‌ فوری ارتش جمهوری آذربایجان این افراد خلع سلاح و بازداشت شدند. در این حادثه ۶ نظامی ارمنستانی بازداشت شدند و بقیه نیز پا به فرار گذاشتند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان پنجشنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور ۶ سرباز ارمنستانی را در خطوط مرزی میان دو کشور بازداشت کرده‌اند. خبرگزاری روسی «تاس» به نقل از وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در این خصوص گزارش داد که ۶ سرباز ارمنستانی حین عبور از خطوط مرزی دستگیر شده‌اند.

 وزارت دفاع ارمنستان ضمن تأیید بازداشت شش سرباز خود، ‌ مدعی شد این نظامیان در حال انجام اقدامات مهندسی در خاک ارمنستان بوده‌اند.

این در حالی است که «نیکل پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان اعلام کرده، اگر جمهوری آذربایجان با خروج نیروهایش از مناطق مورد مناقشه مرزی موافقت کند ارمنستان نیز نیروهایش را خارج می‌کند و از اعزام نیروهای حافظ صلح روسیه و اعزام ناظران کشورهای گروه مینسک مانند فرانسه و آمریکا به این مناطق حمایت خواهد کرد.

جمهوری آذربایجان و ارمنستان چهارم آبان ۱۳۹۹ بعد از ۴۴ روز درگیری، با وساطت روسیه بر سر آتش‌بس در منطقه قره‌باغ کوهستانی به توافق رسیدند. بر اساس این توافق، ارمنستان موظف شد اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و کریدوری زمینی از نخجوان به جمهوری آذربایجان ایجاد کند.

در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) ‌برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. شهر آزاد شده شوشا به همراه همه مناطق آزادشده به باکو واگذار شد.

منبع: فارس