شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری

هشدار به کاندیداهای ریاست جمهوری درباره مناظره‌ ها

کدخبر: 415690
اقتصاد نیوز : احسان قاضی زاده هاشمی، عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات گفت: اظهارات ساختارشکنانه احتمالی هر یک از نامزدهای ریاست جمهوری در مناظره‌ های زنده تلویزیونی به نهادهای مسئول ذیربط گزارش می‌شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از صدا و سیما، احسان قاضی زاده هاشمی با تبیین جزئیات برگزاری این مناظره‌ ها گفت: در این دوره از انتخابات در کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری و ستاد انتخابات صدا و سیما تلاش بسیار کرده ایم که پرسش‌های مناظره‌ها از تنوع ویژه برخوردار باشد و با پرهیز از طرح پرسش‌های کلی و عمومی از پاسخ کلی به پرسش‌ها پیشگیری خواهد شد.

وی افزود: نگاه ما این است که پرسش‌های مناظره‌ های تلویزیونی موضوع بندی شده باشد تا مردم از دیدگاه‌های نامزدهای ریاست جمهوری به طور شفاف مطلع باشند. بر این اساس پرسش‌ها شفاف تر، دقیق تر، صریح‌تر و ناظر بر مسایل کنونی کشورمان است.

قاضی زاده گفت: عناوین مسایل مطرح در مناظره‌های تلویزیونی به نحوی خواهد بود که آحاد ملت ایران از ماهیت برنامه‌ها و دیدگاه نامزدها به طور صریح، شفاف و دقیق آگاه می‌شوند و شرایطی ایجاد خواهد شد تا انتخاباتی آگاهانه و آزادانه داشته باشیم.

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری همچنین درباره تدابیر این کمیسیون برای جلوگیری از مجادله احتمالی نامزدها در مناظره‌های زنده تلویزیونی اظهار داشت: این موضوع را به همه نامزدها یادآوری کردیم که طبق قانون عمل کنند و آنچه ما می‌توانیم تدبیر کنیم این است که زمان پاسخگویی برای دیگر نامزدها اختصاص داده شود.

وی افزود: در این چارچوب اگر نامزدی بخواهد با اعمال تخلف به نوعی گفتگو یا صحبتش را به کرسی بنشاند به این معنی نیست که وقت به اتمام رسیده باشد به عبارتی وقت مناظره در اختیار نامزدها نیست و اگر حق پاسخگویی برای دیگران ایجاد شود تعیین زمان، در اختیار برگزارکنندگان مناظره و کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری است.

قاضی زاده تاکید کرد: اگر نامزدی درباره افراد ثالث، اشخاص حقیقی و حقوقی، آحاد مردم ایران و قشرها و اشخاص مختلف با ذکر نام و یا اشاره به موضوعی، درباره دستگاه یا فردی طرح موضوعی کند که تخلف محسوب شود اگر آن شخصیت حقیقی یا حقوقی به این کمیسیون شکایت کند ناچاریم برای او در قالب برنامه‌ای ضبطی و مستقل زمان پاسخگویی قائل شویم.

وی گفت: در این دور از مناظره‌های تلویزیونی نامزدهای ریاست جمهوری مصمم هستیم که اگر این اتفاق بیافتد قطعا زمان پاسخگویی پیش بینی کنیم پس تقاضای ما از نامزدها این است که مفاد قانون را دقیق رعایت کنند.

قاضی زاده افزود: نامزدهای ریاست جمهوری که می‌خواهند سکان دار قوه مجریه باشند طبعا باید در مناظره‌ها قانون را به درستی رعایت کنند.

عضو کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات ساختارشکنانه احتمالی و نقض خطوط قرمز نظام از جانب هر یک از نامزدها تاکید کرد: با توجه به حضور مقام قضایی و نماینده شورای نگهبان در این کمیسیون قطعا چنین تخلفی نافی اختیارات قانونی نهادهای ذیربط کشور برای بررسی این موضوع نیست.

وی افزود: این کمیسیون مسئولیت تنظیم و تضمین برگزاری عادلانه و صحیح مناظره‌های تلویزیونی و برنامه‌های تبلیغاتی انتخابات را برعهده دارد و مبتنی بر خرد جمعی است و سلامت مناظره‌های تلویزیونی و برنامه‌های تبلیغاتی در رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها را تضمین می‌کند.

قاضی زاده از نامزدهای ریاست جمهوری، مسئولان ستادهای انتخاباتی، هواداران آنان و همه دست اندرکاران انتخابات خواست با مشارکت یکدیگر زمینه برگزاری انتخاباتی خوب، با صلابت و با مشارکت گسترده مردم را فراهم کنند.