شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#حوزه

رئیس مرکز فناوری های همگرا مطرح کرد؛

حمایت از ۱۲۵ محصول در حوزه فناوری های همگرا

حمایت از ۱۲۵ محصول در حوزه فناوری های همگرا

رئیس مرکز فناوری های همگرا از حمایت ۱۲۵ طرح و پروژه در حوزه فناوری های همگرا (نانو، بایو، علوم شناختی و فناوری اطلاعات) خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر علی‌محمد سلطانی امروز در مراسم رونمایی از محصولات حوزه فناوری‌های همگرا که در محل معاونت علمی و فناوری برگزار شد، گفت: این مرکز از سال ۱۳۹۵ با هدف توسعه محصولات در چهار حوزه فناوری نانو، بایو، علوم شناختی و فناوری اطلاعات آغاز به کار کرده است.

وی با بیان اینکه طی این چند سال ۱۲۵ طرح مورد حمایت قرار گرفته است، گفت: از دل این طرح‌ها، ۶۳ استارت‌آپ بیرون آمده که اکنون مشغول فعالیت در زمینه تولید محصولات و ارائه خدمات هستند.

رئیس مرکز فناوری‌های همگرا با بیان اینکه امروز از حدود ۲۵ طرح در این حوزه‌ها رونمایی شد، افزود: این طرح‌ها حاصل تلاش و حمایت مرکز فناوری‌های همگرا که در ستاد توسعه فناوری نانو مستقر است، حمایت شده‌اند.

سلطانی با اشاره به حمایت های این مرکز از فناوری‌های NDIC گفت: در این مرکز حمایت‌ها به صورت گرنت هوشمند، وام هوشمند و دوره پیش‌شتابدهی است. طرح‌هایی که دولت باید مورد حمایت قرار دهد، گرنت هوشمند را دریافت می‌کنند و اگر در راستای تجاری‌سازی باشند، وام هوشمند را از مرکز اخذ خواهند کرد.

به گفته رئیس مرکز فناوری‌های همگرا، حمایت‌های دوره پیش‌شتابدهی شامل حال فارغ‌التحصیلانی می‌شود که در راستای ارتقای محصولات خود فعالیت می‌کنند.

سلطانی به حمایت مرکز فناوری‌های همگرا در قالب وام هوشمند اشاره کرد و گفت: وقتی طرح‌های فناوری تا مرحله‌ای پیش برود وام هوشمند به آنها تعلق می گیرد؛ یعنی با توجه به معیارهای موفقیت در قرارداد این حمایت از وام هوشمند به گرنت هوشمند تبدیل می شود.

سلطانی با تاکید بر ضرورت تولید تجاری جوهرهای زیستی و تایید آن از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور، گفت: در این زمینه باید پروژه‌هایی میان مهندسان و پزشکان اجرایی شود. عمده پروژه‌هایی که در زمینه پوست، استخوان و قرنیه اجرایی شده حاصل همکاری مهندسان و پزشکان است.

رئیس مرکز فناوری‌های همگرا در خصوص فناوری زیستی گفت: این فناوری حوزه‌ای است که به دلیل پیوند عضو در دنیا حوزه ای مهم به شمار می رود و ما باید در این راستا چاپگر زیستی، جوهر زیستی و بافت را تولید کنیم.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ها در زمینه فناوری های همگرا توانایی های زیادی دارند اما باید صندوق سرمایه گذاری تخصصی در این حوزه ایجاد شود تا به حمایت از این پروژه ها بپردازند.