شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#سوریه#اهل سنت#عراق#واقعیت

گزارش اختصاصی مشرق /

جزئیات مهم از پشت پرده دستگیری فرمانده باهوش و محبوب اهل سنت عراق/ چرا آمریکایی‌ها از «قاسم مصلح» عصبانی هستند؟ + عکس

قاسم مصلح (1).jpg

فرمانده زیرک بسیج مردمی با ادعای واهی بازداشت موقت شد اما واقعیت این اقدام را باید در خشم آمریکا از آنچه که در مرزهای عراق و سوریه میگذرد جست وجو کرد؛ جایی که نظامیان آمریکایی و داعشی ها غافلگیر شدند.

سرویس جهان مشرق؛ در روزهای گذشته اعتراض به وضعیت اقتصادی و خدمات ضعیف رفاهی در مناطق مرکزی و جنوبی عراق شدت گرفت و تظاهرات گسترده ضد دولتی در شهرهای مختلف به ویژه بغداد برگزار شد.

در جریان تظاهرات در پایتخت عراق شماری از شهروندان به طرز مشکوکی (مانند قتل تظاهرکنندگان در سال ۲۰۱۹) توسط افراد ناشناس به قتل رسیدند و همین مسئله منجر به افزایش اعتراضات ضد دولتی شد و خشم مردم را برانگیخت.

همزمان با تشدید اعتراضات، روز سه شنبه (چهارم خردادماه) گروهی از نیروهای امنیتی دولت عراق به سرکردگی «ابورغیف»، آقای «قاسم محمد کریم الخفاجی» مشهور به «قاسم مصلح»، فرمانده ارشد بسیج مردمی را در منطقه «الدوره» در جنوب شهر بغداد دستگیر کردند.

یک منبع میدانی که تحولات را در پایتخت عراق از نزدیک دنبال می کند به جزئیات بازداشت این فرمانده بلند پایه بسیج مردمی اشاره کرد و گفت: اقدام دولت عراق در دستگیری «قاسم مصلح» به بهانه قتل شماری از تظاهرکنندگان معروف از جمله «ایهاب الوزنی» صورت گرفت.

جزئیات مهم از پشت پرده دستگیری فرمانده باهوش و محبوب اهل سنت عراق/ چرا آمریکایی‌ها از «قاسم مصلح» عصبانی هستند؟ + عکس

این منبع میدانی با بیان این که سران دولت عراق به این فرمانده محبوب و ارشد نظامی بسیج مردمی تهمت زدند و یک دروغ را مطرح کردند، افزود: نیروهای دولتی به دنبال اهداف خاص بودند و برای اثبات ادعای بی اساس خود مبنی بر دخالت قاسم مصلح در قتل تظاهرکنندگان هیچ مدرک و سندی ارائه ندادند و در نهایت با واکنش قاطع رزمندگان بسیج مردمی مواجه و مجبور شدند وی را آزاد کنند.

وی تصریح کرد: آقای قاسم مصلح از فرماندهان بسیار معروف سازمان بسیج مردمی به شمار می آید و در حال حاضر فرماندهی تیپ «الطفوف» یا همان تیپ ۱۳ و مناطق غربی استان مهم و حساس الانبار را بر عهده دارد.

این منبع میدانی به فرماندهی آقای مصلح بر تیپ حضرت «علی اکبر» وابسته به عتبه تا قبل از سال ۲۰۱۵ اشاره کرد و گفت: وی از بزرگترین فرماندهان در کربلاء محسوب می شود که در سال ۲۰۲۰ با انشقاق و جداشدن گروهای مقاومت عتبه از بسیج مردمی مخالف بود.

این منبع میدانی با بیان این که این فرمانده مدبر، ارزشمند و محبوب عراق با شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی ارتباط بسیار خوب و نزدیکی داشت، افزود: در حال حاضر قاسم مصلح با فرماندهان ارشد جبهه مقاومت رابطه بسیار صمیمی و مستحکمی دارد.

جزئیات مهم از پشت پرده دستگیری فرمانده باهوش و محبوب اهل سنت عراق/ چرا آمریکایی‌ها از «قاسم مصلح» عصبانی هستند؟ + عکس
حاج «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار در گروه بسیج مردمی عراق

وی به خبرسازی و جنگ روانی رسانه های بعثی و مخالف جبهه مقاومت علیه این فرمانده در زمان بازداشت اشاره کرد و گفت: رسانه های ائتلاف غربی - عبری - عربی علاوه بر متهم کردن قاسم مصلح به مشارکت در قتل تظاهر کنندگان و داشتن دیدگاه طایفه ای، مدعی شدند وی در غرب استان الانبار برای مردم اهل سنت دردسر ایجاد می کند.

این منبع میدانی با بیان این که این ادعاها به گواهی مردم شریف اهل سنت استان الانبار کذب است، تصریح کرد: این صحبت های دروغ در حالی در رسانه های بعثی مطرح می شود که وی در الانبار به شخصیت معتدل معروف است.

به گفته این منبع میدانی، قاسم مصلح در غرب الانبار به پیش گامی در حل مشکلات ساکنان مناطق شهری، روستایی و عشایر اهل سنت مشهور است به طوری که «محمد الکربولی» از نمایندگان پارلمان که تفکرات و نظراتش درباره شیعیان برای همگان اشکار است در یکی از شبکه های عراقی به صراحت اعلام کرد این فرمانده رابطه بسیار خوبی با مردم به خصوص عشایر دارد و در حل اختلافات کمک های فراوانی کرده است.

روند تحولات میدانی و آنچه که این روزها در مناطق جنوبی و مرکزی عراق می گذرد به خوبی نشان می دهد دستگیری فرمانده ارشد بسیج مردمی با دو هدف مشخص صورت گرفته و در مورد نخست، دولت کاظمی همزمان با شروع اعتراضات مردمی با متهم کردن قاسم مصلح به دخالت در قتل تظاهر کنندگان مشهور (ایهاب الوزنی) تلاش کرد فرار به جلو کند و چهره بسیج مردمی را در میان مردم مخدوش کند.

مصطفی کاظمی نخست وزیر عراق که در اجرایی کردن شعارها و وعده های بهبود وضعیت اقتصادی ناکام مانده و به دنبال فرصتی برای توجیه ناتوانی دولتش است درصدد است از اعتراضات به سود خود بهره برداری کند و با متهم کردن بسیج مردمی میان تظاهرکنندگان محبوبیت حداقلی پیدا کند و این گونه القا کند که اجازه نمی دهد کسی به معترضان حمله کند که در مجموع این سناریوی به معنای موج سواری است.
 

در بیان هدف دوم دستگیری فرمانده ارشد بسیج مردمی باید توضیح داد قاسم مصلح به طور دقیق تحرکات عناصر گروهک تروریستی داعش و کاروان های آمریکایی را در غرب استان الانبار و مرزهای مشترک با سوریه رصد می کند و حتی در چندین مورد اجازه ورود عناصر ارتش تروریستی آمریکا را به خاک عراق نداد و همین مسئله مقامات کاخ سفید و جریان همسو با آنان را در بغداد به شدت خشمگین کرد.

جزئیات مهم از پشت پرده دستگیری فرمانده باهوش و محبوب اهل سنت عراق/ چرا آمریکایی‌ها از «قاسم مصلح» عصبانی هستند؟ + عکس

به گفته منابع آگاه میدانی، ارتش تروریستی آمریکا چندین بار تلاش کرد تروریست های داعش را به صورت مخفی و در میان کاروان های خود از خاک سوریه به داخل عراق منتقل کند که توسط این فرمانده زیرک و باهوش شناسایی و اجازه ورود پیدا نکرد.

به نظر می رسد، یکی از اصلی ترین عوامل و اهداف دستگیری قاسم مصلح فرمانده شجاع بسیج مردمی همین مورد بوده و حتی از سوی دولت عراق به وی هشدار داده شده بود که در مرز مانع آمریکایی ها نشود اما او توجهی نکرد و از سوی نیروهای امنیتی تحت فرمان مصطفی کاظمی بازداشت شد.

به گزارش مشرق، این فرمانده ارشد بسیج مردمی پس از آزادی هم تهدید شده و به وی گفته شده اگر دوباره به غرب استان الانبار بازگردد احتمال هدف قرار گرفته شدن توسط ارتش تروریستی آمریکا یا ترورش توسط گروه های دیگر وجود دارد.