شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#آمریکا#چین

شکست سخت آمریکا از چین در عرصه هوش مصنوعی


شکست سخت آمریکا از چین در عرصه هوش مصنوعی

طبق آخرین گزارش اطلاعاتی آمریکا این کشور به هیچ عنوان نتوانسته خود را برای رقابت با چین در عرصه هوش مصنوعی و جنگ فناوری آماده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، انتشار گزارش کمیسیون امنیت ملی درباره هوش مصنوعی واقعیتی تلخ را به دولت آمریکا گوشزد کرد: آمریکا به گفته اریک اشمیت و باب ورک، روسای این کمیسیون آماده دفاع و یا رقابت در عرصه هوش مصنوعی نیست.

باتوجه به حضور اشمیت به عنوان مدیر اجرایی ارشد گوگل و فعالیت ورک به عنوان معاون وزیر سابق آمریکا هیچ فردی به اندازه این دو نفر در دولت و یا بخش خصوصی قادر به درک این مسئله نیست.

در عرصه این رقابت چین به شکلی جدی زنگ خطر را برای آمریکا به صدا درآورده است. پکن یک دهه است که در این حوزه فعالیت جدی خود را آغاز کرده و بخش دولتی نیز با حداکثر قدرت برای تبدیل شدن به قدرت برتر جهانی در عرصه هوش مصنوعی هدف‌گذاری کرده است.

این حوزه شامل علوم، فناوری، مهندسی و آموزش ریاضیات در هر سطحی است و دولت چین با سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه صنایع نظامی، شبکه‌های اجتماعی و تهیه اطلاعات صنعتی در این مسیر حرکت می‌کند.

این درحالی است که واشنگتن عمدتا راهبرد بازار را در پیش گرفته و امیدوار است سیلیکون ولی و دیگر بخش‌های تکنولوژی با تامین مالی بخش تحقیقات آمریکا را همچنان در این بازی بزرگ حفظ کنند. اما این واقعیت را باید قبول کرد که باوجود فعالیت دولت و بخش آکادمیک آمریکا در حوزه تحقیقات هوش مصنوعی، بخش خصوصی فاقد انگیزه لازم برای فعالیت کافی در این حوزه است. تجربه موفق آمریکا در سفر به ماه در 1960 به دلیل سرمایه گذاری دولت آمریکا در این بخش بود و نه انتظار از بخش خصوصی.

مهمتر از همه هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. از تولید و تبلیغات تا درمان پزشکی و کشاورزی. اما بیشترین خطر برای کشورهای بزرگ مربوط به عملیات نظامی است. عملیات نظامی در تمام بخش‌ها بخصوص سازمان‌های اطلاعاتی باید بخشی از انقلاب هوش مصنوعی باشد؛ نبردی که آمریکا در خوش بینانه‌ترین حالت آماده انجام آن نیست.

انتهای پیام/