شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#اصفهان#سوخت

گام های نهایی ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان


گام های نهایی ارتقای کیفیت گازوئیل تولیدی پالایشگاه اصفهان

گام های نهایی بهبود فرآیندهای عملیاتی و افزایش کیفیت سوخت های تولیدی با هدف کاهش گوگرد گازوئیل از ۱۰ هزار پی.پی.ام به ۵۰ پی.پی‌.ام در پالایشگاه اصفهان برداشته می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، طرحی از سال 93 در پالایشگاه اصفهان با هدف حذف ترکیبات سولفوری از سوخت تولیدی کلید خورده تا میزان گوگرد در 100 هزار بشکه در روز گازوئیل تولیدی این پالایشگاه را از 10 هزار پی.پی‌.ام به 50 پی.پی.ام برساند.

در حال حاضر با برداشتن گام های نهایی در تکمیل این پروژه مهم از بعد زیست محیطی، پیش راه اندازی این طرح آغاز شده است.

این اقدام که با سرمایه گذاری 540 میلیون یورویی و 37 هزار میلیارد تومانی در حال انجام است، سبب می‌شود تا روزانه 300 تن گوگرد آلاینده از 100 هزار بشکه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه حذف شود.

همچنین با افزایش کیفیت گازوئیل تولیدی، حجم تولید گازوئیل یورو 5 در این پالایشگاه از 2 تا سه میلیون لیتر در روز به 18 تا 20 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت.

علاوه بر آن 10 واحد فرآیندی نیز در پالایشگاه اصفهان تعریف شده که با موافقت محیط زیست، نفت کوره تولیدی را به محصولات سبک‌تر تبدیل خواهد کرد. با بهره‌برداری از این طرح، تولید نفت کوره در پالایشگاه اصفهان که سهمی 18 درصدی در سبد تولیدات این پالایشگاه دارد به صفر خواهد رسید

علی محمد یسلیانی؛ رئیس برنامه ریزی و کنترل پروژه های شرکت پالایش نفت اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: پیش‌راه‌اندازی طرح زیست محیطی تصفیه گازوئیل پالایشگاه اصفهان با سرمایه‌گذاری 540 میلیون یورو و 37 هزار میلیارد ریال، با هدف کاهش میزان گوگرد تا زیر 50ppm درحال انجام است که این اقدام سبب می‌شود تا روزانه 300 تن گوگرد آلاینده از 100 هزار بشکه گازوئیل تولیدی این پالایشگاه حذف شود.

وی افزود: طرح جامع بهبود فرآیند و بهینه سازی شرکت پالایش نفت اصفهان نیز دارای 5 پروژه است که در مجموع هزینه های این پنج بسته 5 هزار میلیارد ریال و 2537 میلیون یورو برآورد شده است

این مدیرمسئول با بیان اینکه یکی از بسته ها متعلق به واحد بنزین سازی است که سال 85 شروع و سال 92 پایان یافته است، گفت: بسته دیگری شامل پروژه تقطیر سوم و گاز مایع بوده که در سال 1398 بهره برداری شده و هم اکنون با ظرفیت کامل در سرویس است.

وی ادامه داد: پروژه تصفیه هیدروژنی ته مانده برج تقطیر نیز در سال 98 شروع شده و سال 1404 به پایان می رسد.

یسلیانی اذعان داشت: طرح گوگرد زدایی از ته مانده برج تقطیر از دیگر طرح های زیرمجموعه پروژه بهبود است که هدف از اجرای آن این است که ته مانده تولید شده در برج های تقطیر پالایشگاه به میزان 81 هزار بشکه در روز  تصفیه می شود؛ بودجه پیش بینی شده 15 هزار و 877 میلیارد ریال و 683 میلیون یورو در نظر گرفته شده است

انتهای پیام/