شهر خبر

روش صحیح انتقال عضو قطع شده به مراکز درمانی

روش صحیح انتقال عضو قطع شده به مراکز درمانی

روش صحیح انتقال عضو قطع شده به مراکز درمانی
متخصص جراحی عروق بیمارستان آیت الله طالقانی از عمل پیوند موفقیت آمیز دست قطع شده کودک هفت ساله مازندرانی در این مرکز خبر داد.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر محمد حسنی  فوق تخصص جراحی عروق بیمارستان آیت الله طالقانی و استادیار دانشگاه  در این خصوص گفت: در این جراحی کم سابقه، دست قطع شده پسربچه هفت ساله ای که با دستگاه برنج کوبی قطع شده بود با موفقیت پیوند شد.

به گفته وی این پسر بچه مازندرانی درحین بازی با دستگاه برنج کوبی برخورد کرده بود و کل اندام فوقانی سمت چپ کودک از ناحیه کمربند شانه ای به همراه استخوان کتف قطع شده بود .

این استادیار دانشگاه افزود: بیمار و عضو قطع شده با درایت خانواده کودک و رعایت اصول و استانداردهای مربوطه در زمان طلایی به بیمارستان منتقل شد. البته باید توجه داشت که برای پیوند اندام قطع شده یک زمان طلایی وجود دارد که کمتر از شش ساعت پس از وقوع حادثه است.

به گفته وی این کودک در زمان طلایی از استان مازندران به بیمارستان طالقانی انتقال یافت و کمتر از شش ساعت پس از وقوع حادثه توسط تیم جراحی این مرکز تحت درمان قرار گرفت.

فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه با اشاره به هماهنگی های صورت گرفته درخصوص انتقال و جراحی  اورژانسی کودک خاطرنشان کرد: بلافاصله پس از ورود بیمار به مرکز، جراحی اولیه عروق توسط تیم تخصصی بیمارستان آغاز شد.

وی با اشاره به درمان چند مرحله ای  بیمار و ضرورت انجام جراحی های متعدد گفت: در جراحی اولیه بدون این که آسیبی به عضلات بیمار وارد شود پیوند عروق شریانی و وریدی با موفقیت انجام شد. 

به گفته دکتر حسنی در این مرحله دست کودک در موضع خود قرار گرفت و فیکس شد. بازسازی شریان و ورید به صورت یک مرحله ای انجام پذیرفت که عمل ترمیم موفقیت آمیز بود و عضو قطع شده حالت زنده دارد.

این استادیار دانشگاه مراحل بعدی درمان را شامل اعمال جراحی متعددی نظیر فیکس کردن استخوان کتف به قفسه سینه و ترمیم اعصاب اندام فوقانی برشمرد و با اشاره به له شدگی (کراش) عضلات محل قطع اندام و وجود عفونت نسبی  در بیمار گفت: در حال حاضر با درمان های  دارویی و دبریدمان(جراحی مکرر) در حال کنترل عفونت بیمار هستیم و پس از کنترل عفونت، اعمال جراحی و در مان های بعدی به ترتیب انجام خواهد شد.

وی با توجه به سن بیمار،  انتقال زودهنگام و در زمان طلایی (کمتر از شش ساعت) و عمل جراحی به هنگام اظهار امیدواری کرد  که دست کودک در آینده به حالت طبیعی نزدیک شود و تا حدودی کارایی مناسب پیدا کند.

روش صحیح نتقال  اندام قطع شده بیمار به مراکز درمانی 

 دکتر محمد حسنی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که انتقال صحیح عضو قطع شده نقش بسیار مهمی در درمان اثربخش بیمار و پیوند عضو دارد گفت: با توجه به این که در بسیاری از موارد می ‌توان عضو قطع شده را با عمل جراحی ‏پیوند زد؛ رساندن هرچه زودتر مصدوم و عضو قطع شده به بیمارستان اهمیت دارد.

وی کاهش خونریزی، پیشگیری از شوک در بیمار، پیشگیری از تخریب بافت عضو قطع شده، انتقال هرچه زودتر مصدوم و عضو قطع شده  به بیمارستان را در این قبیل موارد بسیار مهم عنوان کرد.

این استادیار دانشگاه در صورت بروز چنین وقایعی توصیه کرد: قطع عضو مصدوم را به اورژانس اطلاع داده و تا رسیدن اورژانس محل قطع اندام در مصدوم به وسیله پانسمان یا پارچه تمیز پوشانده شده و برای کاهش خونریزی فشار داده شود. بیمار از نظر علایم حیاتی نظیر هوشیاری، تنفس و نبض و شوک بررسی شود و اگر در حالت شوک نیست همراه عضو قطع شده سریعا به مرکز درمانی انتقال یابد.

به گفته وی با توجه به نیاز به بیهوشی در اغلب اعمال جراحی، مصدوم به هیچ وجه اجازه خوردن و نوشیدن ندارد.

دکتر محمد حسنی در ادامه با بیان این که بیمار یا همراهان وی نقش مهمی در انتقال صحیح عضو قطع شده دارند گفت:  ضمن حفظ آرامش و تماس با اورژانس سعی کنند بیمار و عضو قطع شده را در شرایط استاندارد و در سریعترین زمان ممکن به مرکز درمانی منتقل کنند.

وی با اشاره به نحوه صحیح انتقال اندام قطع شده خاطرنشان کرد: عضو قطع شده را با سرم شست و شو داده و خاک و آلودگی های آن پاک شود وسپس داخل یک کیسه پلاستیکی تمیز قرار گیرد. کیسه را داخل پارچه ای نخی تمیز گذاشته و سپس کیسه پارچه ای محتوی عضو روی یخ قرار گیرد و کمتر از شش ساعت به مرکز درمانی رساند.

این فوق تخصص جراحی عروق دانشگاه تاکید کرد:  به هیچ وجه نباید عضو قطع شده مستقیما روی یخ قرار گیرد و در تماس مستقیم با یخ باشد زیرا باعث آسیب عضو و عدم پیوند موفق آن می شود.

براساس این گزارش این جراحی کم سابقه پیوند با تلاش متخصصان بیمارستان آیت الله طالقانی؛ دکتر محمد حسنی فوق تخصص جراحی عروق، دکتر محمدعلی اخوت پور جراح ارتوپد و فوق تخصص جراحی ترمیمی دست، دکتر محمدرضا مشاری متخصص بیهوشی و سایر همکاران انجام پذیرفت.