شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات

عطریانفر: دو قطبی میان نظام و ضدنظام پذیرفته نیست/ وکیلی: ذات انتخابات اختلاف نظر است


عطریانفر: دو قطبی میان نظام و ضدنظام پذیرفته نیست/ وکیلی: ذات انتخابات اختلاف نظر است

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: اگر دو قطبی گرایی میان نظام و ضدنظام و یا بد و خوب باشد، این دو قطبی پذیرفته شده نیست. مفهوم رقابت‌ها با قطبی‌گرایی سازگار است

به گزارش خبرگزاری تسنیم، برنامه تلویزیونی غیرمحرمانه با موضوع «انتخابات و تعدد آراء» با حضور حجت الاسلام نوروزی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت نظارت در انتخابات شورای شهر استان تهران، محمدعلی وکیلی دانش آموخته اندیشه سیاسی و مدیر مسئول روزنامه ابتکار، محمدهادی زرفشان حقوق دان، پژوهشگرو مدرس دانشگاه و مهندس محمد عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی جمعه 7 خردادماه از شبکه دو سیما پخش شد.

حجت الاسلام نوروزی نائب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مفهوم دو قطبی و دو قطبی‌های چالشی که در انتخابات دو دوره قبل ملاحظه شد، برگرفته از غرب و سیاست های امپریالیسمی می باشد.
وی افزود: ما دنبال انتخابات معقولانه، درست و براساس سیاست های کلی نظام هستیم. افرادی که کاندیدا می شوند از هر جناحی چه افراد بدون حزب و چه افرادی که به وابسته به حزب هستند، فکر و اندیشه خود را در حوزه های مختلف بیان می کنند. بنابراین؛ انتخابات دو قطبی در ایران معنا ندارد و سیاست و راهبرد ما حضور حداکثری است.

حجت الاسلام نوروزی معتقد است که چشم انداز نظام، سیاست‌های کلی نظام و قانون اساسی کشور مشخص است. بنابراین؛ آنچکه باید به عنوان کارگزار پی ریزی کرد نوع عملیاتی کردن چشم انداز ترسیم شده در تمامی حوزه هاست. آنچکه نظام به دنبال آن است معرفی کاندیدای شایسته، فهیم و توانمند است تا مردم از میان چند نفر قدرت انتخاب داشته باشند.

حجت الاسلام نوروزی با بیان اینکه به دنبال حذف دو قطبی نیستیم گفت: ما به دنبال ایجاد چند قطبی هستیم. بخش غیرحزبی، احزاب و حتی چندین حزب کاندیدای مختلف بدهند. لیکن آنچکه مهم است در حوزه اجرا باید نظریه ها مختلف، شفاف و صریح باشند.

به گزارش تسنیم، محمدعلی وکیلی مدیر مسئول روزنامه ابتکار در ادامه این گفت و گو نیز اظهار داشت: گفتمان های متفاوت نشان بلوغ یک جامعه است. انتخابات برای رونمایی از این گفتمان هاست و فصل و موعدی برای رونمایی از ظرفیت‌های تفکری است که در جامعه وجود دارد. دو قطبی بودن ضرورت ساحت انتخابات و سیاست است و اشکالی در آن وجود ندارد مشروط بر اینکه ظرف جمهوری اسلامی را در حد قامت خود کوتاه نکنیم. در این صورت همه این قطب ها در آن تعریف می‌شوند و با جدیت هر چه تمام‌تر پای دیدگاه خود باشند و خود را عرضه کنند و در نهایت این مردم هستند که آنها را انتخاب خواهند کرد.

وی افزود: یکی از آسیب شناسی های امروز قطبی نشدن فضای جامعه است. برای مشارکت حداکثری باید اجازه داد تا فضای جامعه قطبی شود و اندیشه‌های بی‌هویت، افراد فاقد شناسنامه حضورشان در انتخابات ره آورد برای مشارکت ندارد. اندیشه‌های دارای شناسنامه است که می‌تواند مشارکت ایجاد کند. مردم در اقطاب ایران درست است که هویت حزبی ندارند لیکن آحاد مردم ایران تعلق گفتمانی دارند و این آحاد باید پژواک صدای خود را در صحنه مبارزه انتخاباتی مشاهده کنند. مردم با ذوق و شوق و به رقم انتقادهایی که به منتخبین خود در هر دوره دارند، در انتخابات حضور پیدا می کنند لیکن متاسفانه در سطح انتظارات آنها حاضر نمی‌شویم.

وکیلی یادآور شد: منظور از دو قطبی سازی در رقابت انتخاباتی هویت دادن به جریانات و به رسمیت شناختن گفتمان هاست. گفتمان هایی که در کشور دارای کارنامه و تجربه هستند و مردم به راحتی می‌توانند ارزیابی داشته باشند.
ذات انتخابات اختلاف نظر است.

محمدهادی زرافشان حقوق دان، پژوهشگر و مدرس دانشگاه همچنین نیز گفت:‌ ذات انتخابات اختلاف نظر است. اگر قرار باشد که افراد یکسان باشند دیگر نیازی به برگزاری انتخابات نبود و قطعا باید اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد.

زرافشان با اشاره به اینکه دو قطبی سازی در بستر تبلیغات صورت می‌گیرد، گفت: تبلیغات انتخابی نیز به این معناست که مردم از نامزدها شناخت پیدا کنند و انتخاب آگاهانه داشته باشند. لیکن دو قطبی بودن مسئله تبلیغات انتخاباتی را نیز به انحراف می‌کشاند و از شکل‌گیری شناخت جلوگیری می‌کند.

وی یکی دیگر از آثار زیانبار دو قطبی بودن را بعد از انتخابات دانست و گفت: بعد از انتخابات یکی از اصول پذیرفته شده جهان بحث پذیریش نتیجه آراء انتخابات است. وقتی هیجان به بالاترین سطح خود می‌رسد نتیجه این می شود که عصبیت و تعصب بر نامزدها به بالاترین درجه خود می رسد. اگر رقابت نیز سخت و تنگاتنگ باشد پس از اعلام نتایج به دلیل تعلق خاطر غیرلازم به کاندیدا، پذیریش نتیجه برای طرف بازنده سخت خواهد شد و این می‌تواند برای یک کشور آثار زیان باری داشته باشد.

عطریانفر عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در ادامه برنامه به صورت تلفنی عنوان کرد: اگر دو قطبی گرایی میان نظام و ضدنظام و یا بد و خوب باشد، این دو قطبی پذیرفته شده نیست. مفهوم رقابت‌ها با قطبی‌گرایی سازگار است. وقتی اجازه داده می‌شود که احزاب سیاسی و گفتمان‌های سیاسی ذیل منافع نظام و مردم با یکدیگر رقابت داشته باشند، در واقع دو قطبی پذیرفته شده است. دو قطبی ذیل نهاد نظام سیاسی متمرکز پذیرفته شده است، لیکن فارغ از آن مردود می‌باشد.

انتهای پیام/