شهر خبر

غرب این استان در محاصره کرونای نارنجی

غرب این استان در محاصره کرونای نارنجی

غرب این استان در محاصره کرونای نارنجی
غرب مازندران همچنان نارنجی است در حالی که تمامی شهرستان های شرقی استان به رنگ زرد درآمده اند و روند در مرکز استان هم با شدت قابل قبول تری به سمت کم خطر بودن شیوع کرونا حرکت می کند.

به گزارش بهداشت نیوز ، تازه ترین نقشه رنگ بندی کرونایی که سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی امروز جمعه هفتم خرداد منتشر کرد ، حاکی است که وضعیت چهار شهرستان از هفت شهرستان غرب مازندران همچنان نارنجی است در حالی که تمامی شهرستان های شرقی استان به رنگ زرد درآمده اند و روند در مرکز استان هم با شدت قابل قبول تری به سمت کم خطر بودن شیوع کرونا حرکت می کند.

رامسر ، چالوس ، نوشهر و نور چهار شهرستان غرب مازندرن هستند که همچنان وضعیت نارنجی دارند. شرایط کرونایی عباس آباد و کلاردشت در این منطقه از مدت ها پیش زرد شده بود و تنکابن هم در ارزیابی تازه سامانه ماسک به وضعیت زرد رسیده است.

طبق رنگ بندی سامانه ماسک ، هم اکنون مازندران دارای هشت شهرستان دارای وضعیت نارنجی است که چهار شهرستان محمود آباد ، آمل ، قائمشهر و جویبار در مرکز مازندران واقع هستند.

وضعیت کرونایی تمامی شهرستان های شرق مازندران شامل گلوگاه ، بهشهر ، نکا و میاندرود زرد است. البته شهرستان بهشهر در ارزیابی امروز سامانه ماسک به وضعیت زرد رسیده است در حالی که ۲۵ اردیبهشت وضعیت نارنجی داشت.

ورود نیم میلیونی‌ها به وضعیت زرد

نکته جدید و امیدوار کننده رنگ بندی جدید سامانه ماسک برای مازندران ، خروج ۲ شهرستان بزرگ بابل و ساری از وضعیت نارنجی و ورود به وضعیت زرد است. این دو شهرستان هر یک به تنهایی بیش از نیم میلیون نفر جمعیت دارند ، اگر چه هر یک از آنها زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی جداگانه ای هستند.

بابل به عنوان بزرگ ترین شهرستان مازندران با جمعیت بیش از ۵۳۱ هزار نفری طبق نتایج سرشماری سال ۹۵ ، زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل قرار دارد. بهداشت و درمان شهرستان ساری با جمعیت بیش از ۵۰۴ هزار نفری به همراه ۲۰ شهرستان دیگر مازندران بر عهده دانشگاه علوم پزشکی مازندران است.

نکته نگران کننده در مرکز مازندران نیز چسبندگی کرونای نارنجی به ۲ شهرستان بزرگ قائمشهر و آمل است. قائمشهر بیش از ۳۱۰ هزار نفر جمعیت دارد و از این لحاظ چهارمین مرکز جمعیتی بزرگ مازندران به شمار می رود .آمل هم با بیشتر از ۴۰۱ هزار نفر جمعیت طبق سرشماری سال ۹۵ ، سومین شهرستان بزرگ استان است.

چسبندگی کرونا در آمل که پنج بیمارستان دارد ، همواره یکی از نگرانی های جدی مسئولان بهداشت و درمان مازندران از آغاز شیوع کرونا تاکنون بوده است. این شهرستان سه موج قبلی کرونا را در فروردین ، مرداد و آذر ۹۹ با بحران پشت سر گذاشت تا جایی که بحران پاییزی کرونا در این شهرستان به برکناری رییس شبکه بهداشت و درمان منجر شده بود. ظاهرا اکنون در موج چهارم هم با وجود بهتر شدن وضعیت نسبت به موج های قبلی ، همچنان دچار چسبندگی کرونایی است.

کارشناسان بهداشت و درمان یکی از دلایل وضعیت پیچیده شهرستان آمل در مقابله با کرونا را بافت جمعیتی طایفه ای منطقه می دانند که دارای همبستگی اجتماعی و روابط عاطفی قوی هستند ، وضعیتی که اگر چه در بسیاری از مواقع و شرایط مثبت ارزیابی می شود ، ولی در شرایط بروز بحران هایی مانند اپیدمی بیماری های واگیر که کرونا یکی از آنها به شمار می رود و مقابله با آن نیازمند خانه نشینی و دوری گزینی از خویشاوندان و اهالی طایفه است ، کار کنترل را دچار مشکل می کند.

البته ضعف انسجام و هماهنگی میان مسئولان شهرستان هم در برهه ای از زمان مانند پاییز سال ۹۹ به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده بحران سر زبان ها افتاده بود ، اگر چه خیلی زود به همگرایی تبدیل شد.

 علت نارنجی ماندن شهرستان قائمشهر اما نامشخص است. قائمشهر ۲ بیمارستان دارد. تنها بیمارستان تخصصی عفونی مازندران در این شهرستان واقع است . برخی علت چسبندگی کرونا در این شهرستان را به این موضوع ربط می دهند و معتقدند که بیماران بدحال کرونایی از دیگر شهرستان ها به این بیمارستان انتقال می یابند. البته این استدلال نمی تواند چندان منطقی باشد چون پس از شیوع کرونا که نوعی بیماری تنفسی - عفونی محسوب می شود ، تقریبا تمامی بیمارستان های استان دارای بخش ویژه ای با تجهیزات نسبتا کامل برای درمان این بیماری شدند.

عده ای هم انتقال بیماران شهرستان های کوچک همجوار مانند سوادکوه ، سوادکوه شمالی و حتی سیمرغ به بیمارستان های قائمشهر را دلیل چسبندگی رنگ نارنجی در این شهرستان می دانند، اگر چه وزارت بهداشت اعلام کرده است که برای رنگ بندی کرونایی مناطق تنها به آمار بستری بسنده نمی کند و معیارهای دیگری را هم مانند آمار بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه ها ، تست های مثبت کرونایی ، شناسایی بیماران درقالب طرح شهید سلیمانی مد نطر قرار می دهد.

 فاصله زیاد تا رنگ آبی 

اگر چه افزایش شهرستان های دارای وضعیت زرد به ۱۴ و کاهش وضعیت نارنجی به هشت شهرستان ، در نگاه اول برای مازندرن امیدوار کننده است ، ولی این استان تا پیش از ورود به موج چهارم در اوایل فروردین امسال دارای ۶ شهرستان با وضعیت آبی کرونایی بود. به عبارتی مازندران تا رسیدن به وضعیت روزهای نخست فروردین امسال فاصله درازی در پیش دارد چون نه تنها باید وضعیت نارنجی هشت شهرستان به زرد تبدیل شود ، بلکه باید منتظر رسیدن وضعیت به آبی بود.

رنگ بندی کرونایی سامانه ماسک دارای معنی خاصی است. وقتی صحبت از رنگ زرد می شود به معنای از بین رفتن خطر کرونا و عادی سازی نیست چنان که حتی وضعیت آبی هم چنین معنایی ندارد.

طبق مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا ، رنگ آبی به معنای وضعیت «کم‌خطر» است که از  ۲۰ دی ماه سال ۹۹ در رنگ بندی های کرونایی کشور قرار گرفته بود و از نیمه فروردین امسال هم به طور کلی محو شد. رنگ آبی به این معنای بستری کمتر از چهار نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت به صورت روزانه است.

رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند.

رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند.

رنگ قرمز هم که حالا تنها ۱۳ شهرستان کشور دچار آن هستند ، وضعیت کرونایی " بسیار پرخطر " محسوب می شود. آمار بستری روزانه بیشتر از ۱۰ نفر در روز از میان یکصد هزار نفر جمعیت به معنای داشتن وضعیت قرمز است.

کاهش بار بیمارستان‌های کرونایی 

گذشته از رنگ بندی کرونایی سامانه ماسک که نشان می دهد مازندران همچنان تا تبدیل به شدن به استانی با « خطر متوسط » یعنی کاملا زرد فاصله دارد ، پذیرش بیماران کرونایی در بیمارستان های آن هم همچنان ۲ رقمی بالای ۵۰ نفر است و به عبارتی با سه رقمی شدن فاصله زیادی ندارد.

طبق آخرین گزارش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل که امروز جمعه منتشر شد ، طی ۲۴ ساعت گذشته در مجموع ۷۵ بیمار کرونایی که دیگر تاب و تحمل ادامه پیگیری درمان در منزل را نداشتند ، در بیمارستان های استان بستری شدند. سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران با زیر پوشش داشتن ۲۱ شهرستان از این بیماران جدید ۶۲ نفر و دانشگاه علوم پزشکی بابل هم تنها با یک شهرستان ۱۳ نفر بوده است.

تعداد کل بیماران کرونایی بستری در بیمارستان های مازندران هم در حال حاضر ۴۲۳ نفر است که از این تعداد ۳۰۵ نفر در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران و ۱۱۸ نفر در بیمارستان های زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی بابل بستری هستند.

خبر بد این که ۱۰۶ بیمار کرونایی که هم اکنون بستری هستند ، به خاطر وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار دارند. سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران در این زمینه ۷۲ نفر و سهم دانشگاه علوم پزشکی بابل هم ۳۴ نفر است.

این وضعیت بستری بیماران کرونایی در حالی است که طی ۲۴ ساعت گذشته ۹۳ نفر از بیماران بستری با بهبود وضعیت از بیمارستان مرخص شده اند تا بقیه مراحل درمان را در منزل سپری کنند. سهم دانشگاه علوم پزشکی مازندران در ترخیص این بیماران ۷۵ نفر و دانشگاه علوم پزشکی بابل ۱۸ نفر بوده است.

منبع: ایرنا