شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#نوبخت

نوبخت زمان اجرای همسان‌سازی در هر سال را اعلام کرد/دریافتی بازنشستگان چقدر می‌شود؟

نوبخت زمان اجرای همسان‌سازی در هر سال را اعلام کرد/دریافتی بازنشستگان چقدر می‌شود؟
لایحه دائمی همسان سازی حقوق بازنشستگان در آستانه تصویب در دولت قرار دارد و پیش بینی می شود این لایحه با قید دو فوریت به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.
نوبخت زمان اجرای همسان‌سازی در هر سال را اعلام کرد/دریافتی بازنشستگان چقدر می‌شود؟

این لایحه با هدف بهبود وضعیت دریافتی بازنشستگان تدوین شده است. در اولین روزهای خرداد نیز در نشستی با نمایندگان صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و تامین اجتماعی که به ریاست رییس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد،  پیش‌نویس لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بررسی و مفاد پیش‌بینی شده در آن  مورد تایید نمایندگان بازنشستگان قرار گرفت.

به موجب پیش بینی های صورت گرفته در این لایحه و در صورت تصویب نهایی، حقوق کلیه بازنشستگان، موظفین و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری از تاریخ تصویب این قانون توسط هیئت وزیران به نحوی تعیین می‌شود که از حداقل ۹۰ درصد میانگین ناخالص حقوق و فوق‌العاده‌های مشمول کسور بازنشستگی شاغل هم گروه یا هم طبقه، هم رتبه، هم پایه یا عناوین مشابه در همانسال کمتر نباشد. آنچه این لایحه را با اهمیت می‌سازد دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان است.

بازنشستگی 

یش از این در سال ۱۳۹۹ ، اجرای طرح همسان‎سازی حقوق بازنشستگان کلید خورد. از مهر سال ۹۹ حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری بر طبق فرمول ۹۰درصد به سرانجام رسید یعنی اینکه هر بازنشسته باید حداقل ۹۰ درصد حقوق شاغل هم طبقه و همتراز خود را دریافت کند. بر اساس این گزارش پرداخت‌هایی در راستای ایجرا این طرح در سافند به بازنشستگان تامین اجتماعی صورت گرفت و در اولین روزهای فروردین، رئیس سازمان برنامه بودجه کشور با اشاره به پرداخت یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان علی‌الحساب به بازنشستگان در ۲۹ اسفند، گفت: بر اساس قولی که در زمینه آغاز مرحله بعدی همسان سازی به بازنشستگان دادیم پرداخت انجام و در سال ۱۴۰۰ هم در جهت همسان سازی حقوق‌ها این روند ادامه خواهد یافت.

در فروردین ماه نیز رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که ۹۰هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۰ برای بازنشستگان تامین اجتماعی لحاظ شده است.

حقوق بازنشستگان چقدر افزایش یافت

 حقوق بازنشستگان در سال جاری افزایشی بیش از سال‌های گذشته را تجربه کرد. بر اساس اعلام وزیر کار در فروردین ماه حداقل پرداختی به بازنشستگان با ۳۹ درصد افزایش از رقم ۱ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۴۲۷ تومان در سال گذشته به عدد ۲ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۴۹۵ تومان در سال ۱۴۰۰ افزایش پیدا کرد.

توضیحات نوبخت درباره مقاد لایحه

نوبخت پیش از این توضیحاتی مبسوط درباره لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان ارائه داده و گفته است: بازنشستگان انتظار داشتند که متناسب با کارکنان شاغل از این افزایش برخوردار بشوند. به این ترتیب موضوع دریافت ۹۰ درصد حقوق ناخالص مشمول کسور شاغل، باید در هر شرایطی اجرا بشود. وی گفته است در لایحه دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان پیش بینی شده است ؛ چکار باید کرد که به محض اینکه شاغل از یک افزایشی برخوردار می‌شود بلافاصه همه احکام بازنشستگی بازنشستگان کل کشور، اعم از لشکری و کشوری و تأمین اجتماعی تغییر بکند. پیش بینی ما این است که سالی یک بار در مهر ماه این همسان‌سازی صورت بگیرد و اعتبارات آن در نظر گرفته شود تا در لایحه بودجه سال بعد آورده شود. وی با اشاره به اینکه امکان پذیر نیست که صندوق در آن واحد و به محض اینکه حقوق کارکنان افزایش پیدا کرد احکام بازنشستگان را هم اصلاح کند، گفته است: این کار باید سالی یک‌بار انجام شود.