شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#سوریه#روسیه

موضع رسمی روسیه در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

وزارت خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام کرد که انتخابات سوریه گام مهمی در تثبیت اوضاع این کشور است

موضع رسمی روسیه در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه

به گزارش منیبان، وزارت خارجه روسیه روز جمعه در بیانیه خود با اشاره به حضور ناظران از چند کشور ازجمله از روسیه افزود: ناظرانی از شورای فدراسیون، مجلس دوما و مجلس اجتماعی روسیه بر روند برگزاری انتخابات سوریه نظارت داشتند.

انتخابات ریاست جمهوری سوریه روز چهارشنبه با حضور سه داوطلب یعنی بشار اسد، عبدالله سلوم عبدالله و محمود مرعی برگزار شد.

حموده صباغ رییس مجلس سوریه بامداد جمعه اعلام کرد که بشار اسد با ۹۵.۱ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری این کشور پیروز شد.

به گزارش ایرنا،رییس مجلس نمایندگان این کشور گفت: اسد موفق شد از مجموع آرا، ۱۳ میلیون و ۵۴۰ هزار و ۳۶۰ رأی را بدست آورد و برای سومین بار رییس جمهوری سوریه شود.

بیانیه وزارت خارجه روسیه  ادامه داد: انتخابات ریاست جمهوری سوریه که برگزار شد را موضوع داخلی این کشور و گامی در مسیر تحکیم ثبات داخلی این کشور می دانیم.

«بر این باوریم که تامین فعالیت مناسب نهادها و مراجع حکومتی سوریه بر اساس قوانین این کشور را به نفع همه مردم سوریه می دانیم بویژه اینکه مبارزه مسلحانه با تروریست ها در این کشور ادامه دارد.»

وزارت خارجه روسیه افزود: در این رابطه بیانات مقام های برخی کشورهای غربی مبنی بر غیرقانونی بودن انتخابات ریاست جمهوری روسیه پیش از برگزاری آن را عامل فشار آشکار بر دمشق و تلاش دیگر برای مداخله در امور داخلی سوریه به منظور بی ثبات سازی اوضاع این کشور می دانیم. 

در این بیانیه آمده است: هیچ کس حق ندارد اراده خود را بر سوری ها در مورد زمان و شرایط انتخاب رئیس جمهور این کشور تحمیل کند.

 بیانیه وزارت خارجه روسیه ادامه داد: مسکو به نوبه خود مصمم است به خط مشی خود برای حمایت از حق حاکمیت، استقلال و وحدت و یکپارچگی سوریه و تمامیت ارضی این کشور و کمک به بازسازی زیرساخت های اجتماعی و اقتصادی آن و رفع پیامدهای منفی مناقشه در این کشور ادامه دهد. 

کنستانتین کاساچوف معاون شورای فدراسیون (مجلس سنای روسیه) از نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه که بشار اسد در آن به پیروزی رسید، استقبال کرد.

به گزارش ایرنا، کاساچوف روز جمعه به خبرگزاری ریانووستی گفت: پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه حاکی از آن است که مردم این کشور از روند حل و فصل سیاسی مسائل سوریه حمایت می کنند.

در همین حال، چند کشور مخالف اسد از جمله ترکیه و آلمان که میزبان بیشترین جمعیت پناهندگان سوری هستند، مانع از برگزاری انتخابات شده اند. آمریکا و اتحادیه اروپا نیز روز سه شنبه اعلام کردند که انتخابات سوریه آزاد و عادلانه نیست.

خبرگزاری اسپوتنیک در گزارشی در این باره نوشت: آمریکا و چهار متحد این کشور با صدور بیانیه ای مشروعیت انتخابات ریاست جمهوری سوریه را رد کردند.

وزیران  امور خارجه آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان و ایتالیا در بیانیه خود مدعی شدند که انتخابات سوریه آزاد و عادلانه نیست.