شهرخبر

همزمان با پیروزی بشار اسد مطرح شد؛

فشار جمهوریخواهان کنگره برای تحریم سوریه/سنگ اندازی در مسیر برجام

فشار جمهوریخواهان کنگره برای تحریم سوریه/سنگ اندازی در مسیر برجام

جمعی از جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای خطاب به وزرای خارجه و خزانه داری این کشور، مدعی شده اند که رفع تحریم های ایران و سوریه نباید راه مماشاتی برای احیای برجام باشد.

به گزارش خبرگزاری مهر، جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا، همزمان با پیروزی بشار اسد در انتخابات ریاست جمهوری سوریه، دولت بایدن را به کوتاهی در اعمال تحریم ها علیه دولت دمشق متهم کرده و خواستار سخت گیری واشنگتن در این زمینه شده اند.

به نوشته روزنامه انگلیسی زبان الشرق الاوسط، اعضای جمهوریخواه کنگره آمریکا همچنین مدعی شده اند که بایدن برای مماشات با ایران و در راستای احیای برجام، در اجرای تحریم های سوریه سهل انگاری می کند.

این گروه از جمهوریخواهان کنگره آمریکا، در نامه ای خطاب به آنتونی بلینکن وزیر خارجه و ژانت یلن وزیر خزانه داری این کشور، مدعی شده اند که چندین ماه از روی کار آمدن دولت بایدن می گذرد حال آنکه او آنطور که انتظار می رفت، تحریم های بیشتری را علیه دولت دمشق اعمال نکرده است.

آنها مدعی هستند که بایدن باید با استناد به قانون سزار که سال ۲۰۱۹ به تصویب کنگره رسید؛ سوریه را در تنگنا قرار دهد.

این جمهوریخواهان در ادامه ادعاهای خود می افزایند: ایران به دفعات، با ارسال محموله های نفتی به سوریه، تحریم های کنگره آمریکا را نقض کرده است حال آنکه این اقدام، به نوبه خود، به منزله نقض تحریم های نفتی اعمال شده بر ایران نیز هست.

در راس این گروه منتقد، اعضای کمیته مطالعاتی / تحقیقاتی حزب جمهوریخواه قرار دارند که بزرگترین مجمع محافظه کاران مجلس نمایندگان آمریکا هستند. همچنین ادعا می شود که سران حزب جمهوریخواه در حوزه سیاست خارجی، خود را ملزم به تحقیق و افشاگری درباره هرگونه کاهش تحریم در قبال ایران و متحدانش به عنوان بخشی از تلاش های دولت بایدن برای بازگشت به برجام می دانند.

این نامه در حالی نوشته شده است که روز گذشته، در آستانه اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سوریه، اتحادیه اروپا تحریم ها علیه دمشق را یک سال دیگر تمدید کرد.

بامداد امروز جمعه، اعلام شد که بشار اسد با بیش از ۹۵ درصد آرا، در انتخابات ریاست جمهوری سوریه پیروز شده است.

از سوی دیگر، طی روزهای گذشته، وین میزبان پنجمین دور از مذاکرات احیای برجام بوده است حال آنکه رفع تحریم ها که ایران آن را حق خود می داند؛ همچنان اصلی ترین موضوع قابل بحث میان طرفین گفتگو است.