شهرخبر

سومین خداحافظی با باشگاه محبوب، شاید برای همیشه

داستان جدایی زیدان از رئال‌مادرید اینطور نبود که فقط سرمربی تمایل به جدایی داشته باشد و از سوی باشگاه هیچ تمایلی به این قطع همکاری وجود نداشته باشد، چرا که اینگونه تصمیمات هیچ‌وقت به صورت کاملاً یکطرفه شکل نمی‌گیرد.

خبرورزشی - فرخ حسابی؛ «یک روز هستم، یک روز نیستم، سپس دوباره برمی‌گردم، و بعد با یک مساوی یا باخت دوباره بیکار می‌شوم.» اینها حرف‌های زیداان در زمستان سال گذشته است و حالا چهار ماه بعد از آن حرفها، او دوبازه از رئال‌مادرید جدا شده و بیکار است.

پنجشنبه صبح بود که سرمربی رئال‌مادرید به مرکز والدبباس مقر باشگاه رفت. دو ساعت بعد که از آنجا بیرون آمد، تبدیل شده بود به سرمربی سابق رئال‌مادرید. او شب قبل به تعدادی از بازیکنان در مورد تصمیم خود گفته بود.

باشگاه هم دقایقی بعد بیانیه داد تا جدایی مجدد زیدان از رئال‌مادرید را تایید کند. بیانیه باشگاه کاملاً مودبانه و در حدود ۱۰۲ کلمه بود. برنامه‌ای برای کنفرانس مطبوعاتی یا تقدیرو تشکر از سرمربی ترتیب داده نشد. رسانه‌های باشگاه رئال‌مادرید هم فقط به منتشر کردن بیانیه اکتفا کردند و هیچ توضیح یا توصیفی در مورد زیدان یا کار گرافیکی خاصی برای این اتفاق نداشتند. تنها بازیکنی که زیدان توانست حضوری با او در آخرین لحظات صحبت و از او خداحافظی کند لوکاس واسکس بود که به مرکز درمانی والدبباس آمده بود.

بیانیه باشگاه رئال کوتاه بود اما کلماتی کلیدی در آن به کار رفته بود که برای توضیح همه‌چیز کفایت می‌کرد: «این تصمیم خود او بود، نه ما. او انتخاب کرد که از ما جدا شود.» تنها  کاری که رئال می‌توانست انجام دهد احترام گذاشتن به این تصمیم بود.

این سومین جدایی زیدان از رئال‌مادرید است، یک بار به عنوان بازیکن و دوبار به عنوان مربی. در هر سه مرتبه هم این تصمیم، یکطرفه و از جانب زیدان بود. هر سه بار او در حالی که قرارداد داشته و هر بار هم بدون اینکه خسارت مالی از باشگاه بگیرد این کار را انجام داده است. پولی که اصلاً مبلغ کمی نیست. زیدان حدود یک ماه پیش گفته بود: «کار را برای باشگاه خیلی راحت می‌کنم و آن‌ها را تحت هیچ فشاری نمی‌گذارم.»

اما داستان اینطور نبود که فقط زیدان تمایل به جدایی داشته باشد و از سوی باشگاه هیچ تمایلی به این قطع همکاری وجود نداشته باشد. اینگونه تصمیمات هیچ‌وقت به صورت کاملاً یکطرفه شکل نمی‌گیرد. باشگاه رئال‌مادرید هم در ایجاد شرایطی که زیدان را متقاعد به رفتن کند، دخیل بود.

آن‌ها اصلاً از این اتفاق غافلگیر نشدند، چون از چند ماه پیش خودشان هم می‌دانستند که این اتفاق رخ خواهد داد. تلاش رئال‌مادرید برای پیدا کردن یک جانشین برای زیدان از مدتی قبل شروع شده بود و آن‌ها امیدوار بودند که با ماسیمیلیانو آۀگری سرمربی سابق یوونتوس به توافق برسند. دیگر گزینه‌هایی که حالا برای رئال‌مادرید در دسترس هستند، آنتونیو کونته و مائوریسیو پوچتینو هستند، دست‌کم می‌توان گفت که رئالی ها به جذب چنین نام‌هایی امیدوارند. اگر هیچکدام از این گزینه‌ها در دسترس نباشند، رئالی‌ها به سراغ رائول گونسالس خواهند رفت، اسطوره سابق باشگاه که در تیم دوم رئال‌مادرید عملکرد قابل قبولی را ارائه کرده است.

زیدان خیلی وقت بود که خودش می‌دانست که رفتنی است و در حرف‌های خصوصی و حتی عمومی‌اش هم این موضوع را بروز می‌داد.