شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ریاست جمهوری#مسئولیت

ریاست جمهوری حساس‌ترین جایگاه بعد از مقام ولایت و رهبری است

حجت الاسلام والمسلمین صدیقی با تاکید بر اینکه ریاست جمهوری حساس‌ترین جایگاه بعد از مقام ولایت و رهبری است، گفت: از این رو هم کوتاهی در حضور، ترک مسئولیت است، فرار از جبهه است.

خبرگزاری میزان -حجت الاسلام والمسلمین صدیقی خطیب موقت نماز جمعه در روز ۷ خرداد ۱۴۰۰ بود.

وی در سخنان خطبه گونه خود گفت:

السَّلامُ عَلَیکَ یا بَقِیَّةَ اللَّه مَولانا سَیِّدنا یَابنَ الحَسَن اَغِثنا اَدرِکنا اُنظُر إِلَینَا نَحنُ المُنتَظِرون عَجَّلَ اللهُ فَرَجَک

أعوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجیم

بِسمِ اللهالرَّحمنِ الرَّحِیمِ

رَبِّ اشرَح لِی صَدرِی * وَ یَسِّر لِی أَمرِی * وَاحلُل عُقدَةً مِن لِسَانِ* یَفقَهُوا قَولِی

اَلحَمدُللهِ رَبِّ العالَمین وَالصَّلوه عَلی سَیِّدِ الانبیاء و المُرسَلین طَبیبِنا حبیبنا اَبی القاسم مُحَمَّد وَ آله المعصومین وَ لاسِیَّما بَقیّة الله فی العالَمین عَجَّ اللهُ فَرَجَهُ وَ رَزَقَنَا اللهُ صُحبَتَهُ وَ نُصرَتَهُ وَاللَّعنُ عَلی أعدائِهِم اَجمَعین

«إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها وَإِذا حَکَمتُم بَینَ النّاسِ أَن تَحکُموا بِالعَدلِ»

ایام شهادت بزرگ سردار جبهه‌های توحید در صدر اسلام، عمّ گرامی پیامبر اعظم و عموی با عظمت امیرالمؤمنین و فاطمه زهرا سلام الله علیهم شیر خدا و شیر رسول خدا، حضرت حمزه و رحلت یا شهادت قبله تهران امام زاده باعظمت در میان امامزادگان، عالم بزرگوار، فقیه والامقام، محدث کم‌نظیر، مرجع شیعیان در آن زمان به اذن امام زمانش، حضرت عبدالعظیم حسنی سیدالکریم را به امام زمانمان و به مردم عزیزمان تسلیت عرض می‌کنم.

ایام، ایام ایجادیک حماسه، یک شور و شعور، یک پیروزی مذهبی، ملی، اجتماعی و بین المللی است. در آستانه آزمون بزرگ قرار گرفته ایم. ملت سرافراز ما، ملت صابر ما، ملت شهید داده و شهیدپرور ما، ملت انقلابی ما، در آزمون بزرگ الهییعنی سپردن سرنوشت کشور به دست فردی که خدا از آن‌ها مسئولیت خواسته است، قرار گرفته اند. مسئله انتخاب رئیس جمهور است، مسئول بخش اجرایی در سراسر کشور است، مسئول تنظیم ارتباطات بین المللی است، مسئول امور اقتصادی و معیشتی و تولید است، مسئولیت امنیتی به عهده دارد، مسئولیت تدبیر در امور شورای انقلاب فرهنگی به عهده اوست، ریاست شورای امنیت ملی به عهده اوست، تعیین وزرا برای تدبیر امور کشور به عهده اوست و تعیین استانداران، فرمانداران، بخشداران و مسئولیت‌های مختلف در عمران و آبادانی و تولید و توزیع به اختیار اوست. خزانه مملکت، بودجه کشور، به دست او سپرده میشود. حساس‌ترین جایگاه بعد از مقام ولایت و رهبری است.

از این رو هم کوتاهی در حضور، ترک مسئولیت است، فرار از جبهه است و اگر با نیامدن تعدادی از افراد جبهه کم رنگ باشد و مایهشماتت دشمن قرار بگیرد، نه در دنیا پاسخی داریم برای وجدانمان، برای مطالبه شهدایمان و نه در آخرت و اگر در انتخابمان هم دقت نکردیم، به فردی اعتماد کردیم که نباید اعتماد بکنیم، ما در مورد خودمان بی مسئولیتی به خرج ندادیم بلکه به ۸۰ میلیون جمعیت صدمه زده ایم، آسیب وارد کرده ایم لذا مقدمتاً این آیه کریمه را به محضر شریف مردم خوب و عزیزمان تقدیم داشتم که در سوره مبارکه احزاب پروردگار عزیز اینچنین فرمان خودش را به بندگانش اعلان فرموده «إِنَّ اللَّهَ یَأمُرُکُم أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها» کلمات حساب شده است، کلام حکیم است، تأکید دارد، الفاظ پیام دارند، مسئله بسیار مهم است. خود خدا در موقعیت فرمانفرمایی خودش را نشان می‌دهد و لفظ جلاله را می‌آورد «إِنَّ اللَّهَ» ذات حق، خود الله، قطعاً و مسلماً فرمان می‌دهد شما بندگانش را، الله، الله، الله، فرمان می‌دهد، چه فرمانی؟ «أَن تُؤَدُّوا الأَماناتِ إِلىٰ أَهلِها» فرمان می‌دهد کهامانت‌ها را به اهلش ادا کنید. مسئله امانت در اسلام و در ادیان الهی از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است و انسان حامل امانت‌های بسیاری است که گاهی از حد برون است. عمر ما امانت است، جوان‌های عزیز، خواهران و برادران جوان من، بدانید جوانی گنج است، سرمایه است، امانت بی بدیل است، اگر ضایع کردیم، قابل جبران نیست؛ و‌ای همه اقشار مردم موحد، مؤمن به خدا و آخرت، زندگیامانت است، عمر امانت است، اعضا و جوارح ما، امانت است، چشم و گوش و زبان ما، دست ما، پای ما، فکر ما، احساس ما، قلب ما، آنچه داریم امانت است، عاریت است، همیشه نمی‌ماند از دست می‌دهیم، ما را امتحان می‌کنند این‌ها را به ما امانت داده اند. به چشممان خیانت نکنیم، به اعضا و جوارحمان گناه تحمیل نکنیم، این خیانت به اعضا و جوارح خودمان است، عمرمان را ضایع نکنیم از این امانت بناست در روز دادگاه عدل الهی مؤاخذه شویم. از عمر ما سؤال میکنند این عمر را به کی دادی؟ باکی گذراندی؟ عمرت را از دست دادی، آب کردی، چه به دست آوردی؟ چه برایت مانده است؟ امانت‌هایی که در شئون زندگی به عهده ما آمده، کسی پدر است، فرزندان برای او امانت اند. همسر انتخاب کرده، کریمه است، امانت است. زن، شوهر کرده، حقوق شوهر برای او امانت است، زندگی شوهر برای او امانت است، شرف و ناموس شوهر برای او امانت است.

مسئله امانت در اسلام خیلی جدی است؛ چون ایام ایام رحلت حضرت عبدالعظیم حسنی سیدالکریم ابوالقاسم است، حدیثی را به محضر شما بزرگواران تقدیم کنم که از دولب مبارک، ولی نعمتمان حضرت علی بن موسی الرضا استماع کرده و حامل پیام حضرت است به آحاد ما. میگویند حضرت ثامن الحجج امام رضا علیه السلام به من فرمودند «یا عبدَالعظیم! أبلغ عنّی أولیائی السَّلامَ» عبدالعظیم از من (علیّ بن موسی الرضا) به دوستان من، به پیروان من، به دلدادگان من، سلام مرا ابلاغ کن. به شما چه احساسی دست می‌دهد که حضرت رضا علیه السلام یک شخصیت برجسته علمی و عرفانی و موقعیت اجتماعی را مأمور کند، پیک قرار بدهد که سلام علی بن موسی الرضا را به تک تک شما و ما ابلاغ کند. یا مولاییا علی بن موسی الرضاو علیکَ السَّلام و علیک صلواتُ الله. من چه جایگاهی دارم شما به من سلام ابلاغ کنید. بعد از ابلاغ سلام از طریق این بزرگوار فرمود «وقُل لَهُم» به اولیاء من، دوستان من از جانب من بگو «أن لا یَجعَلوا للشَّیطان عَلى أنفُسِهِم سَبیلاً» شما مردم عزیز پیروان اهل بیت دشمن دارید، شیاطین در کمین شما هستند، شیطان بزرگ، قدرت‌های استکباری، ملحدین، مشرکین، صهیونیست ها، تروریست ها، دشمنان شما هستند و در مقام نفوذ به شما و غارت دارایی و عزت و استقلال و شرف شما هستند حواستان جمع باشد راه‌های نفوذ شیطان را ببندید و شیطان درون و بیرون را از حیطه زندگی خودتان مأیوس کنید. از اینجا به بعد مربوط به انتخابات، انتخاب شوندگان و انتخاب کنندگان است «وَ مُرْهم» رسماً حضرت رضا علیه السلام در مقام خلیفة اللهی که نماینده خداست، خلیفه مطلق خداست این هم در مقام فرمان آمده «ومُرْهم» عبدالعظیم، اینهارا از جانب من امر کن، فرمان من را به این‌ها بگو «بالصّدق فی الحدیث» یکی مسئله صداقت است. مسئله انتخاب یک رئیس جمهور تعارف نیست، بازی نیست، حق فردی و گروهی نیست، حق یک ملت است، حق یک جبهه است، حق یک جریان است، حق نسل هاست، حق هویت دینی ماست، حق شهداست، حق ولایت امام زمان و نایب امام زمان بر ماست. اینجا جای صداقت است جای زد و بند نیست، جای تعصبات جریانات و جناح‌ها نیست، این حزب و آن حزب نیستو دوم «وأداء الأمانة» مسئله اداء امانت است که این ادای امانت از مهمترین چیزهاست. شخصی به حضرت امام باقر صلوات الله علیهعرض کرد که فلان کس امین بود به من خیانت کرد حضرت فرمودند که «ما خانَکَ الاَمینبَل ائتَمَنتَ الخائِن» امین به تو خیانت نکرد، حواست جمع نبود خائن را انتخاب کرده بودی، به او اعتماد کردی، اگر از اول حواست جمع بود، زیر و بم او را بررسی کرده بودی، مشورت کرده بودی، از زوایای زد و بندهایش مطمئن بودی، امانت نمی‌دادی. تو خائن را به عنوان امین، امانتدارکردی. این رمز خیلیعجیبی است از امام باقر صلوات الله و سلامه علیه.
مقام معظم رهبری به عنوان سکان دار کشتی سعادت این کشور، انقلاب این کشور، ارمغان‌های شهدای این سرزمین بلکه مستضعفان و مقاومت، دیروز در جلسه تشرف نمایندگان به محضر ایشانبیاناتی را فرمودند که همه برای ما سازنده و از یک دلسوزی و حکمت برخوردار است.

مسئله اول این است که در انتخاب نماینده، در انتخاب رئیس جمهور، در انتخاب شورا، باید همه انتخاب کنندگان خدا را در نظر بگیرند و با اخلاص، لله انتخاب کنند. تعبیر قشنگی که حضرتِایشان داشتند فرمودند رأی دادن یک روز است، ولی اثرش چند سال بنا است باقی بماند. شما بار امانت یک کشور را به دوش یک کسی می‌گذارید، یک لحظه تصمیم میگیرید، ولی برای چند سال ملت را بایک حادثه عظیمی مبتلا می‌کنید لذا اگر یک فرد با کفایت خدا ترس مردم دوست مردمی ساده زیست فساد ستیز خوشنام خوش سابقه جدی ایثارگر انتخاب کردیم، امام زمان را خشنود کرده ایم، نایب امام زمان را سربلند کرده ایم، ملت خودمان را برای چند سال در ریل بالندگی و پیشرفت و ازدیاد عزت و اقتدار در زمینه‌های مختلف قرار داده ایم، به جوان‌هایی که سرگردانند، خدمت کرده ایم، برای خانواده‌هایی که معیشت آن‌ها سخت شده راه نجات باز کرده ایم، به آن‌هایی که برای تنظیم ارتباطات بین‌المللی منتظرند تا دیپلماسی عزت سازی که هم استقلال ما حفظ شود و هم به اقتصاد مقاومتی توجه بشود، درون زا باشد در عین حال مرتبط با کشور‌های مختلف باشد، این‌ها را اگر در نظر گرفتیم و به سوابق اشخاصی را که به عنوان نامزد خودشان را مطرح کرده‌اند، نگاه کردیم، دیدیم افرادی وجود دارند کهقدمهاییبرداشته اند که به تولید حساسیت دارند و بلد هستند چه کنند که تولید را به مسیر رونق بیندازند، در سوابقشان، تواضع، ادب و وقارشان با مردم چگونه است و دیدند با فساد سازش ندارند، اطرافیانشان، نوع برخوردشان نشان می‌دهد که این‌ها فساد ستیزند. اگر به چنین کسی ما به عنوان ادای امانت اعتماد کردیم، دین خودمان را به شهدا به قرآن، به پیغمبر، به اهل بیت ادا کرده ایم، ولی اگر این دقت‌ها را نکردیم روی حب و بغض‌های جریانی آمدیم به میدانیا کناره گرفتیم، و سر صندوق‌ها نیامدیم، خدا می‌داند امروز قدرت‌های سلطه گر در حال جنگ با ما هستند، اگر در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان ما جبهه‌ها را پر نکرده بودند، نیرو‌های مردمی ما جانانه سینه‌ها را در برابر گلوله‌های مستکبرین شرق و غرب سپر نکرده بودند، امروز ما این مملکت را با این اقتدار نداشتیم. امروز جنگ سیاسی و اقتصادی داریم، به ما ضربه‌های اقتصادی محکمی زده‌اند. مسئله تحریمیک گوشه‌ای از ضربه‌ها بود، مهم سوءمدیریت است. باید به آدم با کفایتی که این اقتصاد را، این گرانی لجام‌گسیخته را، این بیکاری را، این سرگردانی جوان‌ها را بتواند جبران کند رأی بدهیم. برای این جهت هم مشورت لازم است، هم مطالعه سوابق اشخاص و دقت در ارائه برنامه‌هایی که دارند. مسئله اساسی این است که ما امروز در جنگ اقتصادی پنجه در پنجه قدرت‌های بزرگ انداخته ایم لذا اولویت اول آن انتخاب شونده هم، مسئله شبکه‌های مجازی نیست، مسئله سیاست خارجی نیست، که اول به سراغ آن بروند. اول معیشت مردم است، از بین بردن این التهاب است، این نگرانی است، تنظیم مسئله قیمت‌هاست، تنظیم مشکلات بورس و تورم است. این‌ها در اولویت اول است، نکته دیگری که قابل ملاحظه استاین است که ما یک ملتیم، ما زیریک پرچمیم، ما امت یک پیغمبریم لذا در مشکلاتی که دشمن برای ما تدارک دیدهو آن سلب اعتماد ماست. قبل از انتخابات می‌گویند سر صندوق‌ها نیایید این انتخابات فایده ندارد و بعد از انتخابات می‌گویند چه‌فایده رئیس جمهور که اختیار نداردیا می‌گویند که مهندسی شده است. اینجا شورای نگهبان است در همه کشور‌ها یک صافی وجود دارد که هر کسی نتواند از این صافی عبور کند و بیاید سرنوشت کشور را در دست بگیرد. شورای نگهبان در ایران از یک قداستی برخوردار است و ساز و کاری دارد. پرونده‌هایی که از کانال‌های مختلف می‌آید، نسبت به اشخاص مطالعه می‌کنند. عقل جمعی هستند، گروهی هستند کهیا مجتهدند، یا حقوق دانند و مورد اعتماد، لذا این مخالفت با شورای نگهبان با انگیزه‌های مختلف یک عده‌ای از روی دلسوزی می‌گویند مشارکت کم می‌شود، بعضی‌ها از روی این که آن فرد مورد نظرشان رد شده تعصب به او دارند عکس العمل دارند، ولی عده‌ای نه، عنادشان عناد با جمهوری اسلامی است با اصل یک مرزبانی که جلوی قاچاق را بگیرد، جلوی قاچاقچی را بگیرد با این مخالفندو این‌ها کم نیستند. دنیا، رادیو بی‌بی‌سی، رسانه‌های ماهواره‌ای دشمنان ما در طی این چهل و خورده‌ای سال با این سنگر‌های صیانت کشور ما مقابله کردند. ما نمی‌گوییم شورای نگهبان معصوم است، بله ممکن است در بعضی موارد از دستشان در رفته باشد، ولی جایگاه، جایگاه صیانت از حقوق مردم است، صیانت از آراء مردم است و باید نامزد‌ها هم نتیجه انتخابات هر چه بود، ملتزم باشند برای رضای خدا، برای حفظ آرامش مردم، تثبیت جریان قوه اجرایی که زودتر بتواند نابسامانی‌ها را به سامان برساند؛ لذا در اظهارنظر‌ها «وَلا تَقفُ ما لَیسَ لَکَ بِهِ عِلمٌ» نباید همینجوری متهم کنیم، همدیگر رااز چشم یکدیگر بیندازیم که باید روز قیامت پاسخ این اظهارنظر‌ها را بدهیم و باید در این انتخابات هم در مناظرات و هم در تبلیغاتی که طرفداران دارند، هنجار‌ها را رعایت کنند. هنجارشکنی کار مؤمن نیست، کار آدم متین نیست، این‌هایی که میخواهند خودشان را مطرح کنند، دم از مردم میزنند و به زمین و زمان حمله میکنند، به مقدسات و به خطوط قرمز دینی ما، اجتماعی ما، ملی ما حمله میکنند، ربطی به مردم ندارند حالا یک کسی دوره گردی می‌کند و هرجا هم چند نفر دورش می‌گردند، مهم نیست، بازیگری هم میشودکرد و عده‌ای را دور هم جمعکرد، ولی خدایی هست وجدانی هست حقوق این ملت هست، نظام، نظام تثبیت شده است، نظام، نظام قدرتمند است، هم در داخل کشور قدرتمند است و هم در دنیای امروز، در پهنه بین الملل ما یک کشور قدرتمند و دارای ریشه‌های عمیق دینی و فرهنگی هستیم و با این حرف‌ها متزلزل نمی‌شود ولیایذاء است، هم خدا آزاری هست، مردم آزاری هست، امام زمان آزاری هست، شهید آزاری هست، آدم چشمش را ببندد به همه بتازد و هر حرفی به دهانش آمد بگوید. پناه به خدا می‌بریم مردم عزیز، خواهران و برادران، شما دارای وجدان هستید خیلی شهید دادید، شهید‌های پرپر شده تان را تشییع کردید، برای شهید سلیمانی سنگ تمام گذاشتید، آن‌ها امروز به شما میگویند «هَل مِن ناصِر» نظامی را که ما خونمان را در راهش دادیم، این نظام را تنها نگذارید، صندوق‌ها را رونق دهید، ما را دشمن شاد نکنید، خودتان را در دنیا ضعیف نشان ندهید، اتحاد شما، یکپارچگی شما اقتدار شماست و عظمت شهدا و دیانت شماست. به امید آنکه خدا عنایت بکند، ولی الله الاعظم مولای ما، جان و جانان ما، آقای خوب ما به عنوان خلیفه الله در دل‌ها تصرف کند انشاءالله متن مردم ما که کاری به جریانات جناحی ندارند، دنبال سعادت کشورشان هستند، انشاءالله با عنایت الهی روز رأی گیری به عنوان یک عبادت به عنوان حضور در جبهه و مقابله با دشمن با وضو بیایند، با استغفار بیایند، به عنوان عبادت حضور پیدا کنند.

خدایابه محمد و آل محمد این ملت ما را و پرچمدار ملت ما را عزت دائم عنایت بفرما

خدایا مردم ما را که این همه رنج دیده اند، این همه خون جگر خورده‌اند، این همه صبر کرده اند و نجابت به خرج داده اند خدایا به محمد و آل محمد این ملت را و این نظام را دشمن شاد مگردان

من در پایان از همه نامزد‌ها که مقام معظم رهبری هم تشکر کردند اسم نوشتند، آمدند و اعلان احساس مسئولیت کرده‌اند و آن‌هایی هم که در گردونه شورای نگهبان احراز صلاحیت نشدند، معنایش این نیست که آن‌ها بی صلاحیتهستند شورا با جمع بندی مسائلی که در اختیار داشته به این نتیجه نرسیده، ولی برای مقامات دیگر این‌ها صالح می‌توانند باشند و مزید بر این تشکر، نجابت کسانی بود که در عین اینکهصلاحیت آن‌ها محرز نبود، هم جریان شورش و بلوایی را مطالبه نکردند و هم از مردم خواستند که سر صندوق‌ها حضور پیدا کنند، خدا پاداش خیر به همه عنایت بفرماید.

خدایا به محمد و آل محمد علمدارِ انقلاب ما را با این علم تا ظهور مستدام و پرچم انقلاب را با دست ایشان به صاحب اصلیآن منتقل بگردان

دیدار امام زمان را حکومت جهانی حضرت را خدایا نزدیک کن و توفیق درک آنرا عنایت بفرما

وَالسَّلامُ عَلِیکُم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرِکاتُه

انتهای پیام/