شهرخبر

ممنوعیت کلی برای عکاسی در موزه ها و اماکن تاریخی وجود ندارد

ایرنا/ براساس سخنان مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی، ممنوعیت کلی برای عکاسی در موزه ها و اماکن تاریخی وجود ندارد.

خانم اینجا عکاسی نکنید؛ آقا در این موزه عکاسی ممنوع است؛ امکان بازدید و عکاسی از این خانه تاریخی را ندارید؛ عکاسی کردن در این محوطه تاریخی ممنوع است. مگر تابلو ممنوعیت عکاسی در این پایگاه میراثی را نمی بینید؛ اینجا عکاسی ممنوع است.

بسیاری علاقمندان حوزه میراث فرهنگی این جملات را بارها شنیده اند. اینها به علاوه اخبار بسته بودن بسیاری خانه های تاریخی زمینه بسته بودن و جلوگیری از ورود علاقمندان و عکاسان به خانه های تاریخی دلیل پرسش این سوال از مدیر کل دفتر حفظ و احیای بناها، بافت و محوطه های تاریخی شد.

سید هادی احمدی در خصوص وجود قانون مبنی بر ممنوعیت عکاسی در برخی مجموعه های وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی گفت: ممنوعیتی برای این کار وجود ندارد، اما احتمال موارد محدودیت برای عکاسی از برخی از مجموعه های تاریخی وجود دارد.

وی ادامه داد: این محدودیت ها ممکن است در استفاده از فلاش دوربین یا مربوط به رعایت حقوق مادی و معنوی مجموعه های میراثی باشد؛ در مورد موزه ها و مجموعه های خصوصی هم کاملا به متولی و صاحب مجموعه بستگی دارد.

احمدی با اشاره به تابلوی عکسبرداری ممنوع در بسیاری نقاط شهرها گفت: عموما ساختمان ها با رده های امنیتی، اماکن دیپلماتیک، اماکن نظامی و انتظامی و قضایی هم در جداره های بیرونی و هم فضای داخلی دارای تابلوی عکاسی ممنوع هستند؛ فلسفه وجود چنین محدودیت هایی برای اماکن امنیتی است و ربطی به مراکز تاریخی ندارند.

به نظر می رسد بسیاری ممنوعیت های عکاسی در اماکن عمومی، موزه ها و جاذبه های گردشگری بی مورد است و اساسا کارکردی ندارد. بنابر مطالعات محدود صورت گرفته در خصوص تاثیر نور و برخی آثار تاریخی میتوان گفت فلاش دوربین اثر تخریبی روی رنگدانه های برخی آثار تاریخی دارد و به همین جهت، میتوان در بناها و موزه ها استفاده از فلاش دوربین را ممنوع کرد.

وی ادامه داد: همچنین محدودیت هایی جهت انتظام بخشی عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای از اشیا و آثار تاریخی منقول و نامنقول وجود دارد که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دستورالعملی برای عکاسی و فیلمبرداری حرفه ای از آثار ابلاغ کرده است. احمدی با بیان اینکه هرگونه استفاده تجاری از محصولات صوتی و تصویری حاصل از تصویربرداری آثار تاریخی منوط به دریافت مجوز از این وزارتخانه است، گفت: اما در سایر موارد از جمله عکسهای یادگاری غیرحرفه ای برای استفاده شخصی و علمی منع قانونی وجود ندارد و بازدیدکنندگان در صورت مواجهه با چنین محدودیت هایی می توانند از مسئولان موزه یا بنا دلیل محدودیت را مستند مطالبه کنند.

ممنوعیت کلی برای عکاسی در موزه ها و اماکن تاریخی وجود ندارد