شهر خبر

آزادراه های الکترونیکی ۱۱ تایی شدند | مشکلاتی که همچنان پابرجست

با اتصالچند آزادراه دیگر کشور در روزهای گذشته به شبکه الکترونیکی عوارض، پرداخت عوارض در ۱۱ آزادراه به صورت الکترونیکی فعال شدند و ۱۶ آزادراه دیگر همچنان الکترونیکی نیستند, این درحالی است که مشکلات زیادی در ارتباط با آزادراه های قبلی که پرداخت عوارض در آنها الکترونیکی شده است، همچنان وجود دارد.

عوارض - آزادراه

به گزارش همشهری آنلاین دو روز قبل، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح مرکز اخذ الکترونیکی عوارض آزادراه کشور از اتصال ۱۱ آزادراه به شبکه الکترونیکی عوارض خبر داد و گفت: برای افزایش استقبال مردم درصدد هستیم تا سیستم های متنوعی برای پرداخت عوارض به صورت الکترونیکی طراحی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به همه‌گیری ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸ و تلاش برای کاهش مبادله اسکناس و پول به دلیل احتمال انتقال ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: در گام نخست، چهار آزادراه به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شد و بعد از آن سه آزادراه دیگر و امروز نیز چهار آزادراه به شبکه پرداخت الکترونیکی عوارض متصل شد. با اینکار تعداد آزادراه‌هایی که به شبکه الکترونیکی عوارض متصل شد به ۱۱ آزادراه رسید.

اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون آزادراه اصفهان-نظنز، نظنز-کاشان، رشت-قزوین به شبکه پرداخت عوارض الکترونیکی متصل شده است، افزود: تا امروز ۱۲۰۰ کیلومتر از ۱۷۰۰ کیلومتر بزرگراه‌های کشور در قالب این طرح پوشش داده شده است. این ۱۲۰۰ کیلومتری که پوشش داده شده در ۴ مورد از اتوبان‌ها حدود ۶۰ درصد از ترافیک آزادراهی را تحت‌پوشش خود قرار می‌دهد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه آزادراه‌های کشور با سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی احداث شده، امید است مردم همکاری لازم را برای پرداخت به موقع عوارض آزادراهی داشته باشند و کسانی که عوارض الکترونیکی خود را پرداخت نمی‌کنند به موجب قانون حتما مشمول جریمه می‌شوند و جریمه‌های سنگینی نیز برای این موضوع در نظر گرفته شده است.

به گفته وی، از طریق مرکز داده کل ترددهای کشور، شماره پلاک و نام افراد تردد کننده در آزادراه‌ها دراین مرکز ثبت و ضبط می‌شود. بدین‌طریق می‌توانیم عملکرد اتوبان و ترافیک، وضعیت پرداخت را به لحظه مدیریت کنیم و به هنگام برای آن تصمیم مقتضی بگیریم.

به گزارش همشهری آنلاین، اجرای طرح  الکترونیکی کردن عوارض آزادراه‌های کشور در سال‌های گذشته با مشکلات زیادی همراه بوده است. پرداخت نکردن عوارض از سوی بسیاری از رانندگان که با ارسال پیام کوتاه در جریان لزوم پرداخت عوارض قرار می گیرند از مهم ترین این مشکلات است. حتی جریمه نیز حریف این رانندگان نیست و از همین روست که فعالان بخش خصوصی سرمایه گذار در آزادراه ها تمایلی به وارد شدن به این طرح ندارند و ترجیح می دهند به صورت نقد، عوارض خود را از باجه های عوارض دریافت کنند تا منتظر پرداخت عوارض آنلاین از سوی رانندگانی باشند که بعضا این کار در اولویتشان قرار ندارد. آنها معتقدند که اگر قرار است به این طرح ملحق شوند، دولت باید برای جبران ضرر و زیان آنها، راهکاری بیندیشد.

در حال حاضر آزادراه های اصفهان-نطنز، نطنز-کاشان، رشت-قزوین، تهران-پردیس، تهران-شمال، تهران-ساوه، کرج-قزوین و... جزو آزادراه هایی هستند که سیستم پرداخت عوارض الکترونیکی در آن ها وجود دارد.