شهرخبر

۱۳ راه برای تشخیص طلای اصل از بدل

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پس از خریدن زیورآلات طلا به اصل یا بدل بودن آن شک کنید. در چنین شرایطی چگونه باید طلا را از بدلیجات تشخیص دهیم؟

gold jewellery - Gold necklaces - طلا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از صدا و سیما، یکی از چالش‌هایی که در خرید طلا وجود دارد تشخیص طلاست. برخی مواقع اتفاق می‌افتد که فروشندگان، طلای تقلبی را به جای طلای اصل به خریداران می‌فروشند. خیلی از افراد برای تشخیص طلای اصل به سراغ عدد و حروف حک شده روی طلا می‌روند اما روش‌های خانگی دیگری نیز برای شناسایی طلا وجود دارد.

چنانچه نتوانید تشخیص دهید طلایی که خریداری کرده‌اید اصل است یا خیر، قطعاً ضرر خواهید کرد. برای این که از اصل بودن طلا، مطمئن شوید می‌توانید از دستگاه تشخیص طلا استفاده کنید؛ اما اگر به این دستگاه دسترسی ندارید با استفاده از روش‌های خانگی، تشخیص طلا از بدلیجات را انجام دهید. در ادامه قصد داریم شما را با انواع راه‌های تشخیص طلا از بدل آشنا کنیم.

اعداد حک شده بر روی طلا را چک کنید

یکی از روش‌های تشخیص طلا از بدل این است که اعداد و کدهای حک شده بر روی آن را بررسی کنید. این کدها به این منظور بر روی طلاها حک می‌شوند که اطلاعات کاملی در مورد محصول به خریداران و فروشندگان ارائه کنند. چنانچه طلا را بررسی نموده و متوجه شدید یکی از کدهای ۳۷۵، ۵۰۰، ۹۹۹، ۹۵۸، ۹۱۶، ۷۵۰، ۵۸۵ و ۵۸۳ بر روی آن حک شده است مطمئن باشید محصولی که در دست دارید جزو مصنوعات طلاست. یکی از این کدها بر روی تمامی طلاهای زینتی حک شده است. فقط در برخی از طلاهای قدیمی نمی‌توان این کدها را مشاهده کرد. در این صورت نیز برای تشخیص عیار طلا از دستگاه تشخیص عیار طلا استفاده می‌شود. چنانچه کدهای حک شده چیزی به غیر از کدهایی که در بالا به آنها اشاره شد باشند، فروشنده طلا کالای تقلبی به شما تحویل داده است

برای تشخیص طلا از بدل، رنگ آن را کنترل کنید

شما می‌توانید با کنترل رنگ، به اصل یا تقلبی بودن طلا پی ببرید. در این راه تشخیص طلا باید رنگ طلا را بعد از مدتی بررسی کنید. اگر متوجه شدید که رنگ آن کدر شده و رنگ اصلی اش از بین رفته است یقین پیدا کنید که طلای شما تقلبی بوده است. این روش از بهترین روش‌های تشخیص طلا در خانه است. زیرا طلای اصل به هیچ عنوان تغییر رنگ نداده و تحت هیچ شرایطی رنگ آن از بین نمی‌رود. اگر بعد از مدتی متوجه شدید که طلای شما رنگ پس داده و رنگ اصلی آن از بین رفته است، در اصل بودن آن شک کنید. در این حالت می‌توانید با استفاده از راه‌های شناسایی طلا از اصل یا تقلبی بودن آن مطمئن شوید.

طلا را بر روی سطح سرامیکی بکشید

بسیاری از فلزات دارای ظاهری شبیه به طلا هستند. این مسئله، زمینه را برای کلاهبرداری افراد سودجو فراهم کرده است. به عنوان مثال در بسیاری از موارد، فلز برنج را جایگزین طلا کرده و به خریدارانی که اطلاعاتی در این زمینه ندارند می‌فروشند. به منظور تشخیص طلا از برنج می‌توانید آن را بر روی سطح سرامیکی بکشید. از آن جایی که طلا دارای بافتی نرم تر از برنج است بر روی سطح مورد نظر ردی بر جای خواهد گذاشت. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که طلایی که خریداری کرده اید اصل است یا خیر.

تشخیص طلای اصل از طریق خاصیت آهنربایی

برخی از مواقع با کشیدن روکش طلا روی فلز دیگر آن را به عنوان طلا و با قیمت کمتری به مشتری می‌فروشند. برای تشخیص طلای اصل از این تقلبی آن خاصیت آهنربایی آن را امتحان کنید. به طلا آهنربا نمی‌چسبد بنابراین اگر به زیورآلاتی که خریده اید آهنربا چسبید، شما فریب فروشنده را خورده اید.

تشخیص طلای اصل با سرکه

برای چک کردن طلای خود، آن را درون سرکه بگذارید. بعد از ۵ دقیقه اگر سیاه شد، تقلبی و بدل است.

برای تشخیص طلا از بدلیجات، آن را گاز بگیرید

یکی دیگر از روش‌های تشخیص طلا از بدلیجات این است که آن را گاز بگیرید! حتماً بسیار دیده اید که قهرمانان ورزشی که مقام اول را کسب می‌کنند مدال طلای خود را گاز می‌گیرند. این گاز گرفتن تنها برای ژست گرفتن برای عکاسی نیست، بلکه یک راه شناخت طلا بوده و منشأ علمی دارد. زمانی که طلا را گاز بگیرید به دلیل ویژگی‌های ساختاری منحصر به فردی که دارد جای دندان هایتان بر روی آن باقی می‌ماند. البته باید برای دیدن رد دندان‌های خود، کمی میزان دقت خود را بالا ببرید. برای شناختن طلا با هزینه کم و به صورت آنی می‌توانید از این روش استفاده کنید.

آمونیاک در تشخیص طلا کاربرد دارد

برای تشخیص طلای سفید از نقره می‌توانید از آمونیاک استفاده کنید. آمونیاک ماده است که با تمامی فلزات به غیر از پلاتین وارد واکنش می‌شود. در این روش که از جمله راه‌های تشخیص طلا از بدل است تغییر رنگ فلزات را باید بررسی کرد. چنانچه طلای شما طلای سفید اصل باشد در تماس با آمونیاک، تغییر رنگ نمی‌دهد؛ اما فلزات دیگر در واکنش با این ماده، دچار تیرگی می‌شوند.

تشخیص طلا با وایتکس را نیز تست کنید

یک روش دیگر برای تشخیص طلا از بدلیجات این است که از وایتکس استفاده کنید. البته قبل از توضیح درباره این روش باید عنوان کنیم تشخیص طلا با وایتکس باعث ایجاد خوردگی در طلا می‌شود. از این رو توصیه نمی‌کنیم از این روش استفاده کنید. برای انجام این روش، کافی است به مقدار بسیار کم در حدود یک قطره کوچک از وایتکس را بر روی طلا بریزید. اگر متوجه تغییر رنگ فلز به قرمز، سبز یا قهوه ای شدید، طلای شما اصل است؛ اما اگر فلز مورد نظر، سیاه شد، نشان دهنده بدل بودن آن می‌باشد.

آب نیز از راه‌های تشخیص طلا به شمار می‌رود

ساده ترین و کم هزینه ترین روش تشخیص دادن طلا از فلزات دیگر، استفاده از آب است. در این روش شناسایی طلا می‌توانید جواهرات خود را در آب بیاندازید. اگر طلاها در کف ظرف مانده و شناور نشدند، مطمئن باشید که طلاهای شما اصل هستند.

تشخیص طلای اصل با یُد

با ید می‌توان اصل بودن طلا را چک کرد. روی سطح طلا کمی ید بکشید اگر رد آن باقی ماند طلا تقلبی و بدل است. اما اگر از بین رفت زیورآلات شما اصل است.

اگر یک قطره ید روی پلاتین بریزید و رد تیره از خود باقی گذارد، هر چه تیرگی بیشتر باشد پلاتین خالص تر است.

تشخیص طلای اصل با یخ

طلا و نقره رسانش گرمایی بسیار قوی نسبت به سایر فلزات دارا هستند. اگر شما بر روی یک تکه یخ طلا و نقره ی خود را قرار دهید سرعت ذوب یخ بالا می‌رود به طوری که فکر می‌کنید شی داغی را روی آن قرار داده اید پس برای تشخیص طلا و نقره اصل می‌توان از این روش استفاده کرد.

تشخیص طلا با وزن کردن

در صورتیکه به تازگی شمش طلایی خریده اید، اما نگران هستید که طلای تقلبی را به جای طلای اصل خریداری کرده باشید، می‌توانید برای تشخیص این موضوع آن را وزن کنید. ابتدا شمش را روی یک ترازوی دقیق قرار دهید و وزن آن را اندازه بگیرید. سپس یک ظرف را پر از آب کرده، روی ترازو قرار دهید و نشانگر وزن ترازو را صفر کنید. شمش را به صورت کامل داخل آب فروببرید و مجددا آن را وزن کنید. برای تشخیص کافی است عدد اول را به عدد دوم تقسیم کنید. در صورتیکه رقم به دست آمده ۱۹/۳۲ باشد، طلای خالص خریداری کرده‌اید.

تشخیص طلا با اسید نیتریک

یک روش قطعی برای تشخیص طلا استفاده از اسید نیتریک است. جواهرتان را داخل یک ظرف فولادی ضد زنگ قرار دهید. یک قطره اسید نیتریک روی آن بریزید، در صورتی که با یگدیگر واکنش ندادند طلای شما اصل است. اما اگر رنگ قطره اسید نیتریک در اثر واکنش سبز یا قهوه‌ای شد، طلای شما تقلبی است. توجه داشته باشید اسیدنیتریک به زیورآلات شما آسیب می‌رساند. به علاوه به دلیل خطرناک بودن اسید نیتریک بهتر است اینکار را به یک طلافروش با تجربه بسپارید.

۱۳ راه برای تشخیص طلای اصل از بدل

سخن آخر

امروزه بدلیجات زیادی وارد بازار شده‌اند و شباهت زیادی به طلا دارند، به صورتی که تشخیص آن‌ها از یکدیگر کار آسانی نیست. درصورتی که می‌خواهید طلا بخرید برای اطمینان از فروشگاه‌های معتبر که دارای پروانه کسب هستند خرید کنید و به یاد داشته باشید که فاکتور آن را در هنگام خرید دریافت کنید. طلا کالای گرانبهایی است و اگر به اصل یا تقلبی بودن آن هنگام خرید توجه نداشته باشید، ممکن است با ضرر مالی بزرگی روبه‌رو شوید. البته اگر تنها به دلیل کثیف بودن طلا به اصل بودن شک کرده‌اید، بهتر است ابتدا آن را تمیز کنید.