شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#شورای نگهبان

آیت‌الله مدرسی یزدی: هیچ‌کس حاضر نیست با نقض قانون مشارکت بالا برود

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه هیچ‌کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا برود، گفت: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت در انتخابات وجود داشته باشد و کسی را که پایین‌ترین سطح معیار‌ها را داشته، تأیید کرده است.
خبرگزاری میزان - بنا به اعلام پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نگهبان، آیت‌الله سید «محمدرضا مدرسی‌یزدی» با اشاره به روند برررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان فراتر از قانون عمل نمی‌کند، هرکاری انجام بدهد بر اساس قانون و وظایفی است که برعهده شورا گذاشته است.

عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر اینکه شورای نگهبان به مر قانون عمل می‌کند، گفت: اگر صلاحیت فردی تأیید می‌شود اصلاً برای جایی مصلحت و خلاف قانون انجام شدن نیست و مهندسی شدن انتخابات معنایی ندارد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با بیان اینکه شورای نگهبان واحد تحقیقات دارد و اطلاعات مورد نیاز داوطلبانی را که حتی مشکل قانونی ندارند را جمع‌آوری می‌کند، گفت: هر زمان که فرد به عنوان داوطلب رسمی ثبت‌نام و خودش را عرضه کرد، در واقع اجازه می‌دهد که درباره من بیشتر تحقیق کنید؛ لذا شورای نگهبان در مورد آن داوطلب از منابع رسمی و قانونی استعلام می‌کند، سپس اعضای شورا بر اساس مستندات موجود در پرونده، بحث و گفتگو‌های خود را برای بررسی صلاحیت آغاز می‌کنند و بعد با رأی‌گیری مخفی، داوطلبانی که رأی اکثریت مطلق (۷ رأی) را آورده باشند احراز صلاحیت شده و داوطلبانی هم که رأی کمتری داشته باشند، صلاحیتشان احراز نمی‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به سؤالی مبنی بر اعلام معیار‌های رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن از سوی شورای نگهبان گفت: در سال ۱۳۹۶ رهبر معظم انقلاب دستور فرمودند شورای نگهبان معیار‌های رجل سیاسی و مذهبی را شفاف کند، شورا این کار را انجام داد و مجلس شورای اسلامی هم بر همین اساس، قانون انتخابات را اصلاح و به شورا ارسال کرد که در ادامه این قانون بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت‌هایی داشت که نظر شورا تأمین شد، اما با توجه به نظر هیأت عالی نظارت بر سیاست‌های کلی نظام این مصوبه به سرانجام نرسید.

وی افزود: به همین دلیل شورای نگهبان بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی و سیاست‌های کلی انتخابات که از سوی مقام معظم رهبری در سال ۱۳۹۵ ابلاغ شده بود، مصوبه سال ۱۳۹۶ خود را اصلاح و شروطی را مشخص و ابلاغ کرد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی درباره اینکه چرا برخی پرونده‌ها در شورای نگهبان دو تا سه بار بررسی و به رأی گذاشته شده، گفت: به‌طور استثنا این مسأله وجود دارد، یعنی زمانی که هنوز جلسه برقرار است یک نظر خاص و اطلاعات و مدراک جدیدی می‌رسد در صورتی که اعضا موافقت کنند دوباره بررسی و رأی‌گیری می‌شود.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه اگر یک داوطلب حداقل معیار‌ها را داشته باشد، شورای نگهبان او را تأیید می‌کند، گفت: شورا طبق قانون حداقل‌ها را تأیید می‌کند، ولی مردم باید با تحقیق و بررسی، داوطلبی که دارای بالاترین صلاحیت است را انتخاب کرده و به او رأی بدهند.

وی با بیان اینکه شورای نگهبان همیشه حال حاضر افراد را در نظر می‌گیرد، تصریح کرد: در دوره‌ای ممکن است فردی که ثبت‌نام کرده محکومیتی داشته باشد و صلاحیتش احراز نشود، ولی فرد می‌رود نقض حکم و برائت می‌گیرد، اگر در دوره بعد ثبت‌نام کند و مابقی شروط را داشته باشد، صلاحیتش تأیید می‌شود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با تأکید بر اینکه شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد، اما هیچ‌کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا برود، گفت: ما کسی که پایین‌ترین سطح معیار‌ها را داشته، تأیید کرده‌ایم تا حتی هزار نفر هم که شده به مشارکت اضافه شود، ولی آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیار‌های لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به برنامه‌هایی که داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری داده بودند، اظهار داشت: خیلی از نامزد‌ها برنامه داده بودند، ما این برنامه‌ها را بررسی کردیم تا ببینیم آیا حداقل‌های مدیریت و مدبریت در این برنامه وجود دارد؛ و این مسأله در کنار سایر معیار‌ها و مسائل بررسی و در نهایت رأی‌گیری انجام شد.

وی درباره بررسی صلاحیت‌ها داوطلبان ریاست جمهوری گفت: خیلی از مسائل باید بررسی شود تا ببنیم فردی مثلاً مدیر و مدبر است یا نیست یا معیار‌های دیگر را دارد یا ندارد؛ اگر افراد بخواهند می‌توانند از شورا بپرسند برای چه تأیید نشده‌اند و شورا هم به آن‌ها می‌گوید، حال اگر این افراد صادق باشند همان را به مردم اعلام می‌کنند، اگر نباشند هم خلاف آن را مطرح می‌کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان تأکید کرد: اگر معلوم شود به خاطر عدم تدبیر یک فرد مشکلاتی در کشور ایجاد شده، حتماً در بررسی صلاحیت او، بنابر اصل مدیر و مدبر و بودن تأثیر خواهد داشت.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات آیت‌الله آملی‌لاریجانی که گفته بود «۲۰ سال است که از شورای نگهبان حمایت کردم، اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛» گفت: در شورای نگهبان اجماع، کم اتفاق می‌افتد، گاهی برای یک نفر موضوعی حجت است، ولی اعضای دیگر به این حجت نمی‌رسند. گاهی نظرات با هم متفاوت است. مکرر شنیدم که همین عضو شورا گفته هیچ‌جا به اندازه شورای نگهبان دقت نمی‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون عدم تأیید صلاحیت برخی از داوطلبان گفت: ما بنا نداریم در مصاحبه‌ها درباره افراد و اشخاص مطالبی ذکر کنیم، ولی سوابق و توانایی آن‌ها قطعاً مورد سنجش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

عضو فقهای شورای نگهبان درباره سن داوطلبان ریاست جمهوری که بر اساس مصوبه شورای نگهبان بین ۴۰ تا ۷۵ سال تعیین شده، گفت: سن کسی که قرار است وارد روند انتخابات شود نباید بالای ۷۵ سال باشد و معمولاً برای ریاست جمهوری، داوطلبی که ثبت‌نام می‌کند باید دارای توانایی جسمی و روانی باشد.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی در پاسخ به سؤال مبنی بر اینکه چه توصیه‌ای به شکست‌خوردگان در انتخابات بعد از ۲۸ خرداد دارید؟ گفت: تعبیر شکست را نمی‌پذیرم و داوطلبان دیگر هم پیروز هستند؛ چون آمده‌اند طبق قانون رقابت کنند و غرض آن‌ها هم این است که در این رقابت، کسی که بیشترین رأی مردم را جمع می‌کند، سر کار بیاید، لذا به همه باید تبریک گفت.

وی ادامه داد: حال اگر کسی درگیر وسوسه‌های شیطانی و برخی مسائل شد و نتیجه انتخابات را نپذیرفت، آبروی خودش را می‌برد و مردم می‌دانند چه کسی رأی آورده و اکثریت به چه کسی رأی دادند؛ کسانی که در مقابل قانون و نتیجه انتخابات بایستند یعنی هم در مقابل قانون ایستاده‌اند، هم در مقابل رأی مردم و هم در مقابل رهبری؛ بنابراین جز ذلت دنیا و آخرت برای خودشان چیز دیگری نخواهند داشت.

عضو فقهای شورای نگهبان در پاسخ به این سؤال که اگر تخلفی در خود شورای نگهبان صورت گیرد، مرجع رسیدگی به تخلف کجاست؟ گفت: شورای نگهبان دبیر، قائم مقام، معاونت اجرایی و سخنگو دارد و یکی از وظایف دبیر شورا این است که نظارت داشته باشد. البته خیلی بعید است که تخلفی در شورا صورت گیرد، زیرا اعضای شورای نگهبان غالباً انسان‌های سالم و با سابقه بسیار خوب هستند، ولی اگر تخلف صورت گرفت پیش‌بینی شده که دبیر باید به مقام معظم رهبری گزارش کند و حقوقدان‌ها هم از طریق قوه قضاییه و معرفی به مجلس باید پیگیر شوند و اگر نیاز باشد باید تصمیم مناسبی گرفته شود.

آیت‌الله مدرسی‌یزدی با بیان اینکه این دوره به نظر من یکی از سخت‌ترین دوره‌ها بود، گفت: شورای نگهبان با دقت و وقت زیادی که صرف کرد، توانست وظیفه خود را آنچنان که هست انجام دهد؛ شورای نگهبان طبق آنچه وظیفه شرعی و قانونی بود عمل کرد و مردم مطمئن باشند که هیچ کوتاهی در شورای نگهبان اتفاق نیفتاده است.

عضو فقهای شورای نگهبان در پایان گفت: امیدواریم خدای متعال توفیق دهد و در آینده برای کشور اتفاقات خوبی رقم بخورد و نامزد‌ها هم یک رقابت جدی داشته باشند و رقابت برنامه وجود داشته باشد. نباید فقط وقت صرف نقد شود باید راهکار‌هایی ارائه شود و برنامه‌هایی که برای رفع مشکلات و پیشبرد کشور وجود دارد، گفته شود و مردم با بصیرت ولو با کمک و مساعدت دیگران تصمیم بگیرند و یک انتخابات پرشور و باشکوهی انجام شود که پشت دشمنان را بلرزاند.
 

انتهای پیام/