شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#یمن#آتش#امارات#وزیر خارجه#جزیره

صنعا خطاب به دولتمردان ابوظبی: به‌زودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید


صنعا خطاب به دولتمردان ابوظبی: به‌زودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن پس از انتشار گزارش‌هایی درباره تلاش امارات برای ساخت تاسیسات درجزیره «میون» یمن و نیز جزیره سقطری، گفت: به زودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از المسیره، «هشام شرف» وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن اعلام کرد که دولت و ملت یمن اقدامات غیرقانونی، نیروهای اشغالگر اماراتی و تلاش‌های مذبوحانه آنها در جزایر و اراضی یمن را به شدت مورد مخالفت قرار می‌دهند.

وی در سخنانی به گزارشهای بین المللی به ویژه درباره ایجاد باند فرود در جزیره میون واقع در باب المندب و نیز آوردن گردشگران اسرائیلی به جزیره سقطری و وصل شبکه ارتباطاتی آن با ابوظبی اشاره و اعلام کرد: آنچه مقامات اماراتی در حال حاضر در «سقطری» و جزیره «میون» و دیگر استان‌های اشغالی یمن انجام می‌دهند و به دنبال تثبیت سیطره هستند و به گونه ای رفتار می‌کنند که گویا این مناطق وابسته به امارات است، نمی توان در قبال آن سکوت کرد و در مغایرت با قانون بین المللی است.

وزیر خارجه یمن در ادامه به حکام ابوظبی توصیه کرد که به حفظ اراضی و قدرت خود در مرزهای امارات به جای گام‌های بلندپروازانه باشند و مواضع «جیمز ماتیس» وزیر دفاع سابق آمریکا آنرا دچار غرور نکند.

وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن ضمن هشدار شدید اللحن به مقامات ابوظبی درباره بازی با آتش گفت: اگر اراضی و جزایر ما را ترک نکنید به زودی گدازه آتش به شما خواهد رسید.

وی تاکید کرد: اگر به اقدامات کودکانه خود ادامه دهید و اراضی یمن و جزایری که در آن با آتش بازی می‌کنید را ترک نکنید به زودی گدازه‌های آتش به شما خواهد رسید.

هشام شرف خاطرنشان کرد: حکام ابوظبی بدانند که یمن با وجود جنگ، این توان را دارد که آنها را سرجایشان بنشاند و بهتر است که حاکمان امارات تاریخ قدیم و جدید یمن را مطالعه کنند تا بدانند که سرنوشت کسانی که به یمن حمله کردند و قصد دست اندازی به منابع و اراضی آن را داشتند، به کجا ختم شد.

یادآور می‌شود که  خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتد پرس» اخیرا با دست یافتن به تصاویری ماهواره‌ای گزارش داد که پایگاهی هوایی در جزیره یمنی «میون» در حال ساخته شدن است.

این رسانه آمریکایی گزارش داده بود: در یکی از پرترافیک‌ترین مسیرهای دریایی مهم جهان برای حمل‌ونقل انرژی و کالاهای تجاری در جزیره یمنی «میون» پایگاهی مبهم در حال ساخته شدن است.

در این گزارش آمده است که به رغم‌آنکه هیچ کشوری مدعی وجود پایگاه هوایی در جزیر «میون» در تنگه باب المندب نشده است؛ اما مسیر حرکت کشتی‌هایی که از سال پیش برای ساخت یک باند فرود بزرگ به طول 5.6 کیلومتر در این جزیره در حرکت بوده‌اند، نشان می‌دهد که این پایگاه مربوط به کشور امارات است.

مقامات دولت مستعفی یمن در این خصوص گفتند که امارات در پشت تلاش‌های جدید برای ساخت این پایگاه قرار دارد. به‌رغم آنکه این کشور، سال 2019، اعلام کرد نیروهای خود را از نیروهای مستقر در یمن ائتلاف سعودی خارج کرده است.

طبق گزارش مذکور، «جرمی بنی» سردبیر بخش خاورمیانه شرکت اطلاعاتی «جینز» که سال روند ساخت و ساز‌های جزیره میون را دنبال کرده، در این رابطه گفت: «به نظر می‌رسد که این یک هدف راهبردی طولانی‌مدت به منظور زمینه‌سازی برای حضور تقریبا دائم است. این مسئله شاید صرفا مربوط به جنگ یمن نباشد و شما باید وضعیت بارگیری‌ها را نگاه کنید که تا حدی در آنجا یک امر اساسی به شمار می‌رود».

تصاویری که خبرگزاری آسوشیتدپرس از شرکت فضایی «پلانت لبز» دریافت کرده کامیون‌هایی را در حال تخلیه بار و همچنین زمینه‌سازی برای ساخت یک باند فرود به طول 1.85 کیلومتر در تاریخ یازدهم آوریل را در جزیره میون نشان می‌دهد.

بر اساس این گزارش، این باند فروند می‌تواند پرنده‌های تهاجمی، و هواپیماهای مخصوص پایش و حمل بار را در خود جای دهد.

در ادامه آمده است که مقامات نظامی دولت مستعفی یمن که از سال 2015 تاکنون تحت حمایت عربستان سعودی قرار دارند، ضمن تأیید این گزارش، در این خصوص گفتند که امارات در حال ساخت این باند فرود است.

این مقام‌ها که نخواستند نامشان فاش شود، خبر داند که کشتی‌های اماراتی، طی‌ هفته‌های اخیر، تسلیحات و تجهزات نظامی و نیرو به جزیره میون آورده‌اند.

آن‌ها همچنین خبر دادند که بخشی از تنش اخیر که میان «عبدربه منصور هادی» رئیس‌ دولت مستعفی یمن و ابوظبی به وجود آمده بود، مربوط به خواسته امارات از دولت مستعفی برای امضای توافق اجاره بیست ساله جزیره «میون» بوده است.

این گزارش در حالی منتشر شده است که منابع یمنی پیشتر نیز از تلاش امارات برای تسلط بر جزیره سقطری (جنوب یمن) خبر داده بودند.

انتهای پیام/