شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#نفت ایران#بازار نفت
از سرگیری واردات نفت ژاپن از ایران سه ماه بعد از رفع تحریم‌ها؛

خبر خوش برای بازار نفت ایران

کدخبر: 415351
اقتصاد نیوز : رییس انجمن نفت ژاپن اعلام کرد پالایشگاه های ژاپنی می توانند واردات نفت ایران را سه ماه بعد از این که رفع تحریم‌ها علیه ایران تایید شد، ازسربگیرند.

به گزارش اقتصادنیوز ، تسوتومو سوگیموری در یک کنفرانس مطبوعاتی آنلاین اظهار کرد: پس از این که رفع تحریم‌ها علیه ایران تایید شد، زمانی است که ما ملاحظاتمان را آغاز می کنیم و ازسرگیری واردات نفت ایران ممکن است بعد از سه ماه آغاز شود.

بنا به گزارش ایسنا، وی که رییس هیات مدیره شرکت ENEOS Holdings است، خاطرنشان کرد: بدون تایید رفع تحریم‌ها، پالایشگاههای ژاپنی نمی توانند ازسرگیری واردات نفت ایران را بررسی کنند. شرکت ENEOS هم هنوز بررسی جزییات ازسرگیری واردات نفت ایران را آغاز نکرده است.

 از سرگیری واردات نفت ژاپن از ایران سه ماه بعد از رفع تحریم‌ها

اظهارات سوگیموری به دنبال اظهارات هفته گذشته حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران مطرح شد که اعلام کرد توافق اصلی برای احیای برجام و رفع تحریم‌های اصلی علیه بخشهای نفت، پتروشیمی و کشتیرانی ایران حاصل شده است.

سه پالایشگاه بزرگ ژاپن شامل ENEOS، ایدمیتسو کوسان و کاسمو اویل ۲۱ مه اعلام کردند امکان ازسرگیری واردات نفت ایران را پس از این که تایید شد تحریم‌ها علیه ایران برداشته شده اند، به دقت بررسی خواهند کرد.

یک مقام ایدمیتسو کوسان اظهار کرد: اگرچه این امر به تصمیم رسمی برچیده شدن تحریم‌های آمریکا و همچنین جزییات آن بستگی دارد اما ما با دولت ژاپن و موسسات مالی و شرکتهای کشتیرانی هماهنگی نزدیکی خواهیم داشت.

ژاپن واردات نفت ایران را در ماه مه سال ۲۰۱۹ مدت کوتاهی پس از این که وارداتش را در فوریه ازسرگرفته بود متوقف کرد زیرا آمریکا معافیت ۱۸۰ روزه هشت کشور شامل ژاپن برای ادامه واردات نفت ایران را تمدید نکرد.

طبق آمار وزارت اقتصاد، بازرگانی و صنعت ژاپن، واردات نفت ژاپن از ایران در سال ۲۰۱۹ به ۱۷.۱۰ میلیون بشکه بالغ شد که ۶۳.۲ درصد در مقایسه با ۴۶.۵۱ میلیون بشکه در سال ۲۰۱۸ کاهش داشت.

به گفته مقامات پالایشگاهی و بازرگانی در چین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ و هند، بازگشت میعانات و بسیاری از گریدهای نفتی دیگر ایران به بازار احتمالا زمینه را برای رقابت جدید برای بازارهای آسیایی ایجاد می کند و باعث می شود تولیدکنندگان بزرگ پیشنهادهای رقابتی عرضه کنند که اقتصاد خوراک پالایشگاههای آسیایی و همچنین حاشیه سود تولید آنها را بهبود خواهد بخشید.

بر اساس گزارش پلاتس، قیمت فروش نفت سبک ایران در برابر گرید مشابه عرب لایت عربستان برای بارگیری در ژوئن ۲۰ سنت در هر بشکه ارزانتر است که بزرگترین تخفیف گرید ایرانی در برابر قیمت نفت عربستان از هنگامی است که به منفی ۳۵ سنت در هر بشکه برای محموله های بارگیری در مارس ۲۰۲۰ رسیده بود.