شهر خبر
انتخابات ۱۴۰۰|

آغاز تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری از رادیو و تلویزیون

طبق تقویم انتخابات ریاست جمهوری، نوبت به انجام تبلیغات نامزد‌ها رسیده است، در ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری به صراحت آمده است؛ فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.
خبرگزاری میزان - طبق تقویم انتخابات ریاست جمهوری، اینک نوبت به انجام تبلیغات نامزد‌های نهایی رسیده است، در ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری به صراحت آمده است؛ فعالیت‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری رسماً از تاریخ اعلام اسامی آنان به وسیله وزارت کشور آغاز و تا ۲۴ ساعت قبل از شروع اخذ رأی خاتمه می‌پذیرد.

براساس ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست جمهوری، نامزد‌های نهایی این دوره از انتخابات از روز ۴ تا ۲۷ خرداد برای تبلیغات فرصت دارند.

امسال بخاطر شیوع بیماری کرونا، روند تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری شرایط خاصی دارد و باید همراه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی باشد تا سلامت مردم حفظ شده و تبلیغات نیز در فضایی امن و سلامت برگزار شود.

به همین منظور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات ۲۸ خرداد که پس از طرح و بررسی در کمیته امنیتی انتظامی ستاد ملی کرونا و ستاد انتخابات کشور به تصویب ستادملی مدیریت کرونا رسیده و از سوی رئیس جمهور ابلاغ شده بود، روز سوم خرداد توسط کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور در ۱۵ بند منتشر شد.
 
سوت آغاز تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به صدا درآمد
بند‌های این دستور العمل بهداشتی درباره تبلیغات شامل مواردی همچون هر گونه تجمع انتخاباتی، مراسم سخنرانی، گفت‌وگو و مناظره در مکان‌های سربسته از قبیل مساجد، سالن‌های اجتماعات، تالار‌های پذیرایی و سالن‌های ورزشی ممنوع است.

تبصره: مناظره در برنامه‌های پیش بینی شده صدا و سیما مجاز است.

برگزاری تجمع انتخاباتی و سخنرانی نامزد‌ها در فضای باز مانند استادیوم روباز، فضای باز مدارس و مراکز آموزش عالی و سایر مراکز مربوط به سازمان‌ها مطابق با شیوه نامه بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و رعایت موارد زیر بلامانع است:

۳/۱. رعایت فاصله مناسب بر اساس ۸ متر مربع فضای باز برای یک نفر.

۳/۲. رعایت سقف شرکت کنندگان به میزان حداکثر ۳۰ درصد ظرفیت فضای در نظر گرفته شده.

۳/۳. کلیه شرکت کنندگان و برگزار کنندگان ملزم به استفاده از ماسک می‌باشند.

۳/۴. مسئولین مراسم به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند که قبل و بعد از مراسم در درب ورودی و خروجی تجمع به وجود نیاید.

۳/۵. زمان برگزاری مراسم حداکثر برای ۲ ساعت برنامه ریزی شود.

۳/۶. رعایت کلیه دستورالعمل‌های بهداشتی ابلاغ شده در خصوص تجمعات الزامی است.

وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های اجرایی که دارای ظرفیت محیط‌های روباز در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها می‌باشند، موظفند امکانات خود را به صورت مساوی برای برنامه‌هایی که شخص نامزد حضور دارد، با هماهنگی استانداری و فرمانداری ذیربط در اختیار آنان قرار دهند تا بر اساس شیوه نامه‌های بهداشتی مورد استفاده قرار گیرد.

تبصره: وزارت کشور به استانداران ابلاغ نماید که در هر استان، مکان‌های مناسب و منطبق با شرایط وزارت بهداشت تعیین و در اجرای این بند به ستاد نامزد‌ها اعلام کند.
 
سوت آغاز تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به صدا درآمد
 
وزارت بهداشت و درمان و وزارت کشور موظف هستند ضوابط تبلیغات را در راستای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تهیه و توسط رییس قرارگاه عملیاتی به نامزد‌ها ابلاغ کنند.

هرگونه تجمع در محیط‌های بسته ممنوع است. در صورت ضرورت تشکیل جلسات داخلی ستاد‌ها در فضای بسته، با رعایت کامل طرح مدیریت هوشمند (رنگ بندی شهرها) و رعایت محدودیت حداکثر ۱۵ نفر برای شهر‌های با وضعیت قرمز، ۲۰ نفر برای شهر‌های با وضعیت نارنجی و ۳۰ نفر برای شهر‌های با وضعیت زرد بلامانع است.

برگزاری مراسم استقبال از کاندیداها، راه اندازی کارناوال‌های تبلیغاتی و موارد مشابه مطلقاً ممنوع است.

به منظور کاستن از تعداد و تراکم تجمعات انتخاباتی و همزمان انعکاس وسیع بیان دیدگاه ها، نظرات و برنامه نامزد‌ها و فراهم نمودن زمینه اطلاع رسانی حداکثری از طریق صدا و سیما و فضای مجازی برای جبران خلأ تجمعات، اقدامات ذیل برنامه ریزی شود:

۸/۱. صدا و سیما نسبت به افزایش حداکثری زمان و ساختار برنامه‌های تبلیغات نامزد‌ها از شبکه‌های تلویزیونی و رادیویی ملی و استانی نسبت به ادوار گذشته (با توجه به تعداد نامزدها) اقدام نماید.

۸/۲. صدا و سیما از طریق شبکه‌های استانی فرصت لازم را برای نامزد‌ها جهت گفتگو با مردم و معرفی برنامه‌های خود با تأکید بر برنامه‌های ترکیبی فراهم نماید.

۸/۳. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است ترتیبی اتخاذ نماید که در زمان تبلیغات انتخابات هیچ گونه اختلالی در اینترنت و خدمات رسانی اپراتور‌ها ایجاد نشود. ایجاد محدودیت در فضای مجازی و پلتفرم‌های فعال مجاز نخواهد بود.

۸/۴. وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف است در طول دوره تبلیغات نسبت به ارائه بسته‌های اینترنتی رایگان یا با تخفیف‌های مؤثر از طریق اپراتور‌ها و با کمک سازمان برنامه و بودجه برای کاربران و به صورت خاص ستاد‌های انتخاباتی اقدام کند.

انجام تبلیغات نامزد‌های نهایی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تنها به دیدار‌های حضوری و شبکه‌های مجازی ختم نمی‌شود و برگزاری مناظرات تلویزیونی، یکی از برنامه‌های جذاب این فرآیند مهم سیاسی و دموکراتیک در کشور است.

کار بررسی و نظارت بر روند تبلیغات نامزد‌های انتخابات سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری براساس ماده ۶۲ قانون انتخابات ریاست جمهوری، بر عهده کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات است که به منظور تضمین برخورداری یکسان همه نامزد‌های ریاست جمهوری از امکانات دولتی در وزارت کشور و بنا به دعوت وزیر کشور تشکیل می‌شود.

اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات ریاست جمهوری براساس ماده ۶۳ حجت‌الاسلام والمسلمین محمد منتظری دادستان کل کشور، عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما هستند.

همچنین سید «احسان قاضی‌زاده‌هاشمی» نماینده مردم فریمان، سرخس و بخش‌های احمدآباد و رضویه و عضو شورای نظارت بر صدا و سیما از سوی مجلس به عنوان نماینده شورای نظارت بر صدا و سیما از طرف نمایندگان قوای مجریه، مقننه و قضاییه در کمیسیون نظارت بر تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شد. سید اسماعیل موسوی نیز دبیر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات است.
 
سوت آغاز تبلیغات نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری به صدا درآمد
 
برنامه تبلیغاتی رادیو تلویزیونی نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری طبق ماده ۶۴ قانون انتخابات ریاست جمهوری باید ضبط شود.

نامزد‌های ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آن‌ها از طرف وزارت کشور اعلام می‌شود طبق ماده ۶۵، هر یک حق‌دارند به طور مساوی از صدا و سیما برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده کنند.

مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های انتخاباتی نامزد‌های ریاست جمهوری، شامگاه چهارشنبه، پنجم خرداد ماه در رسانه ملی انجام شد و بر اساس جدول منتشر شده، مناظره‌های انتخاباتی  در روزهای دوشنبه ۱۷ خرداد، جمعه ۲۱ خرداد  و سه شنبه ۲۵ خرداد برگزار می‌شود.

با توجه به شرایط کرونا و محدودیت برای سفر‌های استانی، نامزد‌های انتخابات می‌توانند در شبکه‌های استانی برنامه داشته باشند و صحبت کنند.

«سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نخستین نامزدی که گوی قرعه‌کشی به نام او درآمد؛ روز جمعه ۷ خرداد نخستین برنامه او از رسانه ملی پخش می‌شود.

«محسن رضایی» دومین نامزد منتخب شد؛ روز یکشنبه ۹ خرداد نخستین برنامه او از رسانه ملی پخش می‌شود.

«علیرضا زاکانی» سومین نامزد منتخب شد؛ نخستین برنامه او روز پنج شنبه ۱۳ خرداد از شبکه یک پخش می‌شود.

«سیدابراهیم رئیسی» چهارمین نامزد منتخب شد و روز سه شنبه ۱۱ خرداد نخستین برنامه او از رسانه ملی پخش می‌شود.

«سعید جلیلی» هفتمین نامزد منتخب شد؛ روز دوشنه ۱۰ خرداد نخستین برنامه او از رسانه ملی پخش می‌شود.

 
 
انتهای پیام/