شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#بغداد

متهمان فتنه بغداد مشخص شدند+جزییات

پس از گذشت ۲۴ ساعت از فتنه بغداد که برای سومین بار در طول یکسال اخیر نزدیک بود منجر به برخورد بین دستگاه‌های امنیتی عراق شود، سفیران آمریکا و انگلیس در بغداد به عنوان عوامل فتنه دیروز (چهارشنبه) شناخته شدند.

متهمان فتنه بغداد مشخص شدند+جزییات

به گزارش منیبان، اتهام علیه آمریکا و انگلیس فقط به مدیریت این پروژه فتنه انگیزانه منحصر نمی شود، بلکه نیروهای رزمی آمریکایی برخلاف توافقات سه دور گفت وگوهای راهبردی میان بغداد و واشنگتن، در عملیات بازداشت «قاسم مصلح» فرمانده عملیات الانبار در الحشد الشعبی شرکت داشته اند.

مشارکت این نیروهای بیگانه در این عملیات که به روش «هلی برن» انجام شد، برخلاف همه ادعاهایی است که می گفت، نقش نیروهای آمریکایی موجود در عراق فقط به آموزش و مشاوره محدود شده است.

شبکه «بی بی سی» در خبری که بازتاب نسبتا گسترده‌ای در عراق داشته به مشارکت یک نیروی مشترک آمریکایی و عراقی در بازداشت قاسم مصلح فرمانده عملیات امنیت الانبار در الحشد الشعبی بواسطه هلی برن در منطقه «الدوره» در جنوب غربی بغداد، صحه گذاشته و رسانه های نزدیک به مقاومت در عراق این خبر را به مثابه اعتراف رسمی رسانه انگلیسی به نقش بارز آمریکا در بازداشت این فرمانده ارشد جهادی عراق دانسته‌اند.

گرچه اصل خبر را دیروز به همین ترتیب رسانه های نزدیک به مقاومت اعلام کرده بودند اما تاکید رسانه انگلیسی بر این امر به اعتقاد آنها نشان می‌دهد که برخلاف همه ادعاها، ماموریت نیروهای آمریکایی در عراق فقط آموزشی و مشورتی نیست بلکه این نیروهای بیگانه حتی مرتکب عملیات هلی برن هم می شوند.

از این رو برخی از صاحب نظران برجسته عراقی مانند «عباس العرداوی»  و«جمعه العطوانی» امروز در توئیت ها و اظهاراتی گفته اند که سفیران آمریکا و انگلیس دو متهم اصلی فتنه دیروز بغداد هستند.

العرداوی عضو مرکز پژوهش‌های راهبردی «الهدف» عراق در این خصوص به نقش بارز سفیران امریکا و انگلیس در قضیه بازداشت مصلح اشاره کرده و گفته است که در پی شکست پروژه تظاهرات ۲۵ ماه می (چهارم خرداد ۱۴۰۰) در بغداد و باخت سنگین محور آمریکایی – صهیونیستی در نبرد «سیف القدس»، سفیران آمریکا و انگلیس در بغداد کوشیدند از طریق برخی دستگاه های دولتی عراق، با الحشد الشعبی بحران سازی کنند.

به اعتقاد او، قاسم مصلح به عنوان فرمانده عملیات امنیت الانبار در الحشد الشعبی در کنترل امنیت مناطق بیابانی هم تماس با کربلا و نجف در استان الانبار و حفر خندق و خاکریزها برای جلوگیری از نفوذ تروریست ها به این دو استان مقدس نقش اساسی داشته است.

العرداوی، «ممانعت از تحرک آزادانه خودروهای آمریکایی ها در الانبار»، «سلاح کشیدن چند مرتبه به روی نیروهای آمریکایی خاطی»، «افشای ارتباط «محمود فلاحی» فرمانده سابق عملیات امنیت الانبار در ارتش عراق با سفارت آمریکا»، «محاصره منطقه بیابانی «وادی حوران»» و «شکار عناصر داعش در منطقه» بخش دیگری از اقدامات مصلح در الانبار عنوان کرده است.

به گفته وی، ممانعت از نفوذ تروریست ها از منطقه «التنف» سوریه به داخل عراق و در طول مرزهای عراق با سوریه در مناطق عملیاتی تحت نفوذ الحشد الشعبی، اصرار بر ماندن نیروهای الحشد در مرزهای غربی، مخالفت با بازگشت داعش تحت هر عنوان از اردوگاه «الهول» سوریه به عراق و دیگر مواضع باعث شد تا قاسم مصلح مورد هدف قرار گیرد.

«جمعه العطوانی» دیگر تحلیلگر عراق به شبکه تلویزیونی «العهد» گفته است که سفارتخانه‌های آمریکا و انگلیس سناریویی تهیه کرده و با ایادی عراق این سناریو در حال اجرا است.

وی تاکید کرده است که بازداشت قاسم مصلح در چارچوب این سناریو به اجرا در آمد و هدف کشاندن کشور به سمت هرج و مرج بوده است.

وی برخلاف پاره‌ای ادعاهای سابق دولتی گفته است که بازداشت قاسم مصلح بدون حکم قضایی و به شیوه «بعثی‌ها» (رژیم دیکتاتوری سابق حاکم بر عراق) صورت گرفته است.

وی هدف نهایی سناریو آمریکایی و انگلیسی را نامناسب بودن شرایط برای برگزاری انتخابات در اکتبر آینده (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) و در نتیجه به تاخیر انداختن انتخابات عنوان کرده است.

چند روز قبل از این حادثه، «استفان هیکی» سفیر انگلیس در اظهاراتی جنجالی که احزاب سیاسی آن را مصادیق دخالت در امور داخلی عراق دانستند، گفت: «شرایط برای برگزاری انتخابات در عراق مهیا نیست.»

جنجال اظهارات این دیپلمات انگلیسی در عراق تا جایی بود که برخی از جریان ها و فراکسیون ها در پارلمان خواهان اخراج هیکی از عراق شدند.

 جدا از همه اینها، نقش آمریکایی ها و انگلیسی ها در ایجاد برخورد میان دستگاه های امنیتی به عنوان یکی از پروژه های ناآرامی در عراق بار دیگر به نحو جدی دیروز نزدیک بودن منجر به برخورد بین دستگاه های امنیتی شود که با مداخله به موقع ریش سفیدان سیاسی و حکمت و درایت در فرماندهی الحشد الشعبی و مقامات عالی رتبه دولت عراق، بحران در ساعات کوتاهی فیصله پیدا کرد.

در طول یک سال اخیر این سومین بار است که سازمان الحشد الشعبی به خاطر بازداشت های اشتباه فرماندهان و نیروهایش، در برابر دیگر دستگاه های امنیتی و نظامی قرار داده می شوند.

برخی از جریان های سیاسی عراق به شدت نسبت به این اقدامات فتنه انگیزانه بیگانگان برای اختلاف افکنی بین دستگاه های امنیتی و نظامی عراق هشدار داده اند.

به دنبال فتنه انگیزی دیروز، در وقت حاضر در صحنه سیاسی عراق بحث پایان دادن به حضور نظامیان آمریکا به عنوان عامل تهدید جدی برای امنیت ملی عراق با قوت مطرح شده است.

پایان دادن به وجود نفوذی ها و کسانی که تحت عنوان رسمی با آمریکایی ها و انگلیسی ها همکاری می کنند و مجری سیاست های این دو کشور شده اند، از دیگر مباحث مطرح شده است.

از این رو رسانه های عراقی گفته اند در ادامه تبعات بازداشت قاسم مصلح، قرار است تعدادی از رهبران سیاسی شیعه امروز در منزل شخصی «فالح الفیاض» رییس سازمان الحشد الشعبی گردهم آمده و در خصوص برکناری تعدادی از این مسوولان عراقی متهم به همکاری با آمریکایی ها تصمیم گیری کنند.

نام «احمد ابورغیف» رییس سازمان اطلاعات عراق که گفته می شود در عملیات بازداشت مصلح با آمریکایی ها همکاری داشته، به عنوان یکی از نام های برجسته برای کنار گذاشتن از این سازمان مهم اطلاعاتی و امنیتی مطرح شده است.

در همین راستا بعد از تظاهرات گسترده دیروز اهالی کربلا علیه بازداشت قاسم مصلح، تعدادی از عشایر و اهالی استان بصره در حمایت از این فرمانده مجاهد عراقی تجمع و به دخالت های آشکار آمریکا و انگلیس در امور داخلی عراق اعتراض کردند.

لازم به ذکر است که به رغم مخالفت ها و اعتراضات گسترده ای که بازداشت قاسم مصلح در داخل عراق به دنبال داشته، شورای امنیت ملی آمریکا در بیانیه ای کوتاه امروز پنجشنبه از اقدامات دولت عراق در بازداشت این فرمانده جهادی حمایت کرده است.