شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#لاریجانی

نظر کدخدایی درباره اظهارات اخیر آملی لاریجانی

سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آقای آملی لاریجانی به عنوان یک عضو از اعضای شورای نگهبان، صحبت‌هایی را درمورد دخالت نهادهای دیگر در این شورا داشته‌اند. آیا شما تایید می‌کنید؟ گفت: درمورد صحبت‌های آقای آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم.

نظر کدخدایی درباره اظهارات اخیر آملی لاریجانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به همت سازمان تبلیغات اسلامی، نشستی با حضور دانشجویان دانشگاه‌های تهران، فعالین رسانه‌ای و عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، پیرامون مسائل مطرح شده در چندوقت اخیر درمورد اسامی تایید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان برگزار شد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در ابتدای این نشست گفت: ماهیچ کدام نمی‌خواهیم خدشه‌ای به نظام جمهوری اسلامی وارد شود و این را همگی آگاه هستیم. در طی ۲۰ سال اخیر که بنده در شورای نگهبان بوده‌ام، مسائل مختلفی را داشته‌ایم. مانند مسائل سال ۸۸ یا در سال ۹۲ و مسئله مرحوم هاشمی که هر کدام جزئیات خود را دارد.

وی گفت: شورای نگهبان یک نهاد حقوقی است که وظیفه مستمر آن یک نظارت تقریری است. مصوباتی که از سوی مجلس شورای اسلامی هیئت وزیران می‌آید و طبق آنان و شرع مقدس و قانون اساسی، مسائل مختلف در شورای نگهبان بررسی می‌شود. تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است که این مسائل تأثیرات سیاسی و اجتماعی زیادی داشته و دارد.

وی در پاسخ به سوال دانشجویان مبنی بر اینکه روش و معیارهای اصلی شورای نگهبان برای تایید یا عدم تایید صلاحیت افراد در انتخابات‌های مختلف چیست؟پاسخ داد: بنده درهر زمانی بوده، به میان جمع‌های دانشجویی رفته و صحبت کرده‌ام و ما همیشه آماده پاسخگویی بوده‌ایم. معیارهای شورای نگهبان معیارهای قانونی است و همیشه در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری، همین طور بوده است. باید گفت آیا شورای نگهبان طبق این معیارها عمل می‌کند؟ این معیارها متأسفانه خیلی روشن نیست و باید دقیق‌تر مشخص شود. به عبارتی این معیارها کیفی است و تعابیر و تفاسیر متفاوتی از سوی افراد مختلف از آن انجام می‌گیرد و هر کس از زاویه‌ای به آن نگاه می‌کند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در همین انتخابات ریاست جمهوری پیش رو، تعریف از رجل سیاسی متفاوت است و معیارهای عرفی و حقوقی زیادی وجود دارد. در کل باید گفت معیارهای قانونی ما باید دقیق‌تر از وضعیت فعلی باشد. صلاحیت افراد برای هر دوره در شرایط همان دوره بررسی و اعلام می‌شود و ممکن است فردی در دوره‌ای تایید و در دوره‌ای رد شود.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان مسئله مشارکت رو در فرآیند تایید صلاحیت نامزدها در نظر می‌گیرد؟یادآور شد: مشارکت پایین از جهت قانونی و حقوقی مشکلی ندارد و در قانون تحت این عنوان مسئله‌ای وجود ندارد. شورای نگهبان در جایگاه حقوقی و کاملاً طبق قانون عمل می‌کند و ممکن است در یکجا مشارکت بالا باشد و در یکجا پایین و این فرآیند طبیعی‌ است. یک کنش سیاسی و اجتماعی به یک نهاد حقوقی به نام شورای نگهبان واگذار شده است و بنده معتقد هستم که باید یک مکانیزم دیگری برای این امر درنظر گرفته شود.

کدخدایی گفت: رهبری در سال ۸۴ به مسئله تایید صلاحیت‌ها ورود پیدا کردند و دونفر را اضافه کردند و این حکم قانونی است و بعد از مصوبه شورای عالی امنیت ملی نیز ما قوانین دیگری را درنظر گرفتیم. ما در شورای نگهبان مصلحت‌سنجی به مفهوم خوب یا بد بودن افراد نداریم و در تمامی موارد صلاحیت‌ها بررسی می‌شود. البته ممکن است به گونه‌ای بررسی کنیم که تعداد بیشتری را درنظر بگیریم، اما باید همه اعضا به آن رأی بدهند و همه اعضا نیز هم‌نظر نیستند. باید گفت انتظار سیاسی صرف از شورای نگهبان درست نیست. درمورد مشارکت چندین نهاد، مسئولیت دارند و فقط به شورای نگهبان مربوط نیست.

وی درباره اینکه آقای آملی لاریجانی به عنوان یک عضو از اعضای شورای نگهبان، صحبت‌هایی را درمودر دخالت نهادهای دیگر در این شورا داشته‌اند. آیا شما تایید می‌کنید؟ گفت: درمورد صحبت‌های آقای آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم. در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضا متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسئله وجود دارد.

وی درباره روند عدم تایید صلاحیت برخی کاندیداها در این دوره چه بود نیز تاکید کرد: بنده نمی‌توانم تک تک پرونده‌ها را باز کنم و همه مسائل را بگویم و برای ما منع قانونی و شرعی وجود دارد. به عبارتی مسائلی که در جلسه خصوصی شورای نگهبان گفته شده است را بنده نمی‌توانم در جلسه عمومی مطرح کنم. شورای نگهبان یک شخص واحد نیست و تصمیمات، خروجی کل شورا است. به این مکانیزم قانونی، نمی‌توان سلیقه گفت و اعضای شورا، برخی مستندات را قبول دارند و برخی قبول ندارند و رأی نمی‌دهند.