باید به این نکته توجه کنیم که ما از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون یک هفته آرامش و فراغت در کشور نداشتیم که بتوانیم بنشینیم و برای مسائل کلیدی مملکت از جمله انتخابات، تدبیر و اندیشه کنیم.

از همان روزهای اول انقلاب ما درگیر اتفاقاتی نظیر ترور و جنگ شدیم و بعد از آن رحلت امام اتفاق افتاد و بعد از آن هم مسائل ریز و درشتی پدید آمد تا امروز که اسیر کرونا، این بلیه سخت و شدید جهانی، شده ایم که باید آن را مهار کنیم. همین هم که از دل همه این بحران ها توانسته ایم یک قانون اساسی تدوین کنیم و ریاست جمهوری را برقرار کنیم و در حوزه هایی نظیر آموزش، بهداشت و صنایع دفاعی پیشرفت داشته باشیم، باید خدا را شکر کنیم.

ما به هیچ عنوان نباید تعارف داشته باشیم. همین اندازه هم که انقلاب به این جا رسیده، شگفت آور است و اعجازی در تاریخ به حساب می آید.کارشناسان بسیاری گفته اند که اگر یکی از این اتفاقات در کشوری دیگر می افتاد، نظام سیاسی آن کشور از هم فرو می پاشید.

نکته بعدی این است که ما نسبت به احزاب سیاسی سوظن داریم و حتی پس از پیروزی انقلاب و شهادت دکتر بهشتی، حزب جمهوری اسلامی را هم تعطیل کردیم. ما در این کشور ۵ حزب قوی که عضو بگیرند و فعالیت کنند نداریم که خروجی اش به انتخاباتی موجی و فصلی منتهی می شود برای خاتمه دادن به این مسئله باید رو به تحزب بیاوریم.

مطلب بعدی این است که ما در روایات داریم که پیامبران فرموده اند ما ماموریم به اندازه عقل و برداشت مردم با آن ها سخن بگوییم. نه این که رو به سخنان عارفانه و فلسفی بیاوریم.بلکه باید ببینیم توده های مردم چگونه می اندیشند و ما باید در حد درک آن ها نسخه بپیچیم. الان با وجود کرونا و تحریم و فشارهای ریز و درشتی که وجود دارد و مخالفت های بیگانگان،عقلا و نخبگان قوم بدون هیچ ذهنیتی باید دور یک میز بنشینند و مثلا ۱۰ مشکل اصلی کشور که خروجی اش نارضایتی و ناراحتی مردم است را بررسی کنند و بگویند راه حل مشکلات، این است.

این را شورای نگهبان، دولت، مجلس، قوه قضاییه، نیروهای مسلح،حوزه،دانشگاه و باقی نهادهای کشور هم بفهمند و با آن همراه باشند و درنهایت نسخه ای بنویسند که شدنی باشد.

به عنوان مثال الان در مسئله خشکسالی ما باید به دنبال یک راه حل باشیم و این نه به اصلاح طلبان مربوط است و نه به اصولگرایان بلکه بخشی اش هم به جامعه و مصرف کنندگان بر می گردد. پس در نتیجه همه باید دست به دست هم بدهند تا مشکلات حل بشود.

 این هفت نفری که از فیلتر شورای نگهبان رد شده اند، باید بنشینند و ۵ مشکل اصلی کشور مثل گرانی، ارزش پول ملی، تحریم های بین المللی، نقدینگی و کرونا را بررسی کنند و برنامه های خود را بدهند و بگویند که هرکسی هم که انتخاب شد، همه با هم همکاری می کنیم تا این مشکلات حل بشود. اگر چنین نگاهی حاکم بشود، آن گاه مردم هم به انتخابات جاذبه پیدا می کنند. ما باید به مردم تفهیم کنیم که درست است نارضایتی ها و ناکارآمدی هایی وجود دارد و تجربه همه چیز را از سر گذرانده ایم، اما انتخابات مربوط به نظام است نه مربوط به ۷ نفر.

شما بخاطر حفظ نظام و آبروی بین المللی کشور پای صندوق های رای بیایید. البته که شورای نگهبان هم قطعا باید پاسخگو باشد که چرا افرادی که دوره های پیش رد کرده، این دوره تایید کرده و چرا افرادی را که دوره های قبل تایید کرده، این دوره رد کرده. انتظار من به شخصه از شورای نگهبان بیش از این بود. اما به هرحال هرچه که هست همین است و باز هم امیدوارم که این هفت نفر با هم گفت و گو کنند و بگویند که مثلا برای گرانی، راه حل این است و هرکس که انتخاب شد باید این کار را بکند.

بدانیم که رسول اکرم فرمود برای هر مشکل چاره ای وجود دارد و فقط مرگ است که چاره ای ندارد.

*عضو جامعه روحانیت مبارز