یک سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس با این اعلام این خبر افزود که دومینیک راب (وزیر امور خارجه انگلیس) و وانگ یی (وزیر خارجه چین) همچنین درباره طیف مختلفی از مسائل سیاست خارجی بحث و تبادل نظر کردند.

پکن و لندن از اعضای باقی‌مانده در برجام هستند که در کنار روسیه، آلمان و فرانسه با هماهنگی اتحادیه اروپا در تلاش هستند، تا این توافق را که آمریکا در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از آن خارج شد احیا کنند.

این درحالیست که دیپلمات‌های ارشد کشورهای عضو برجام طی یک ماه گذشته در وین گردهم آمده‌اند تا در خصوص رفع تحریم‌های آمریکا و اجرای کامل این توافق رایزنی کنند. برداشت قریب به اتفاق قدرت‌های جهانی از ماحصل مذاکرات وین حاکیست که پیشرفت قابل توجهی در گفت‌وگوها به دست آمده و حصول به توافق نهایی در دسترس است.

«وانگ یی» دو روز پیش در نشست مجازی کنفرانس امنیتی مونیخ، با بیان اینکه امکان احیای برجام وجود دارد تصریح کرد این توافق یکی از بسترهایی است که پکن و اتحادیه اروپا می‌توانند درچارچوب دفاع از چندجانبه گرایی همکاری می‌کنند. وزیر امور خارجه چین افزود که اعضای برجام «سخت در تلاش هستند تا این توافق را در کنار قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل و صلح در خاورمیانه» حفظ کنند.

دور پنجم مذاکرات برجام  روز سه‌شنبه با از سرگیری نشست کمیسیون مشترک‌ برجام آغاز شده است.

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین دیروز تصریح کرد که تمام هیات‌ها در مذاکرات وین روی موفقیت گفت‌وگوها برای احیای برجام متمرکز هستند.

میخائیل اولیانوف که ریاست هیات روس در مذاکرات برجام را برعهده دارد در توئیتی افزود: مشارکت کنندگان ابراز آمادگی کردند که تمام تلاش خود را برای حل مسائل باقی‌مانده و تکمیل سریع‌تر مذاکرات انجام دهند. وی ابراز امیدواری کرده که دور پنجم مذاکرات وین، آخرین دور گفت‌وگوها برای احیای برجام باشد.

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات برجام نیز در گفت‌وگویی اظهار داشت: در ادوار گذشته (چهار دوره گذشته) پیشرفت‌های نسبتا خوبی داشتیم و مسیر مشخصی را طی کردیم و می‌دانیم مسیر روشنی را باید طی کنیم.

وی با بیان اینکه مسائل جدی و مهمی کماکان باقیمانده که باید حل و فصل شود، افزود: امروز دوباره مذاکرات را شروع می‌کنیم و امیدوار هستیم در طول مذاکرات چند روزه ان‌شاءالله بتوانیم به راه‌حل‌های نهایی دست یابیم.