شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#مجلس#مذاکرات وین#جلوگیری#نفت#انرژی

شریعتی؛

مهم‌ترین اقدام مجلس جلوگیری از آینده‌فروشی نفت بود/ به‌ صورت جدی بر مذاکرات وین نظارت می‌کنیم

مالک شریعتی

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه مهم‌ترین اقدام مجلس جلوگیری از آینده‌فروشی نفت بود گفت: این مجلس روی اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی تمرکز دارد.

به گزارش مشرق، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با مالک شریعتی، سخنگوی کمیسیون انرژی و عضو کمیسیون تلفیق مجلس یازدهم انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

همه مصوبات مجلس یک‌طرف و قانون بودجه۱۴۰۰ یک طرف

- به‌نظر من همه مصوبات مجلس یک‌طرف و قانون بودجه۱۴۰۰ و محتوا و مصوبات آن طرف دیگر است.

- مصوبات مجلس هم جنبه نظارتی و هم جنبه تقنینی دارد. به‌نظرم مهم‌ترین قانون نظارتی مجلس چند تحقیق و تفحص و اعمال ماده۲۳۴ بود که جنبه نظارتی دارد و یکی از آنها پیگیری اجرای قانون پتروپالایشگاه‌هاست که مصوبه آن برای مجلس دهم بود ولی هنوز اجرا نشده است.

قانون پتروپالایشگاه‌ها به خنثی‌سازی تحریم کمک می‌کند

- مشکل اجرا این بود که صندوق توسعه ملی تنفس خوراک مورد نیاز این قانون را برای راه‌اندازی پتروپالایشگاه‌ها تصویب نمی‌کرد لذا ما براساس تذکر و پیگیری، یک ماده۲۳۴ تنظیم کردیم که نهایتا پیرو اقدام کمیسیون انرژی هفته گذشته تنفس خوراک موردنظر این قانون را تصویب کرد.

- روز گذشته اصلاحیه این قانون در مجلس به تصویب رسید و از طریق شورای نگهبان اصلاح شد. این به بحث خنثی‌سازی تحریم کمک می‌کند.

- اصلاحیه‌ای که روز گذشته تصویب شد یکی از مصادیق مهم و کامل برای بحث مانع‌زدایی در سال۱۴۰۰ است که اجرای این قانون که مانعی برسر راه آن بود برداشته شد.

مهم‌ترین اقدام مجلس جلوگیری از آینده‌فروشی نفت بود

- یک کار نظارتی مهمی که اوایل مجلس یازدهم انجام شد، ممانعت مجلس از آینده‌فروشی نفت بود.

- برحسب اوراق سلف نفتی دولت می‌خواست۲۰۰ میلیون بشکه نفت را بفروشد و آینده کشور را سه‌سال درگیر این امر کند که مجلس مخالفت کرد و این مصوبه مهمی است.

- اگر مجلس در بعد نظارتی فقط همین کار را کرده باشد در سال اول کفایت می‌کرد، چراکه مانع این شد که آینده‌فروشی نفت اتفاق بیفتد.

اقدام راهبردی فضای فشار و امتیازگیری از ایران را برگرداند

- در حوزه سیاست خارجی هم روشن است، اقدام راهبردی مسیر تازه‌ای را پیش‌روی ملت ایران قرار داد و فضا را از فضای فشار و امتیازگیری از ایران برگرداند.

- این قانون، جاده اعمال فشار علیه ایران را منکوب و برای کشورهای غربی تعیین‌تکلیف کرد طوری که باید به تعهدات خود عمل کنند.

به‌صورت جدی به آنچه در وین اتفاق می‌افتد نظارت می‌کنیم

- این مجلس روی اجرای دقیق قانون اقدام راهبردی تمرکز دارد و آنچه در وین اتفاق می‌افتد به‌صورت جدی ازسوی مجلس نظارت می‌شود.

- طبق قانون نتایج اقدامات فنی هسته‌ای و نظارتی باید به تصویب مجلس برسد و بعد از این مرحله امکان دارد ایران براساس مصوبه مجلس به تعهدات خود برگردد.

بعد از راستی‌آزمایی به دولت اجازه بازگشت به سطح تعهدات برجام می‌دهیم

- مصوبه مجلس اجرا می‌شود و دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی برای شیوه اجرا تصمیمی گرفته که به اصل قانون لطمه‌ای وارد نمی‌کند؛ یعنی اکنون اقدامات هسته‌ای را فراتر از برجام انجام می‌دهیم، غنی‌سازی ۶۰درصد داریم، ماشین‌های نسل جدید را دنبال می‌کنیم و دولت باید اقدامات خود را به مجلس ناظر بر همین بحث‌های وین گزارش کند.

- اگر مجلس قانع شود که تحریم‌ها واقعا لغو شده و راستی‌آزمایی واقعی است به دولت اجازه می‌دهد اقدامات هسته‌ای را به سطح تعهدات برجام بازگرداند و از این‌رو الان قانون مجلس حاکم است.