شهر خبر

واکنش ایروان به اسارت ۶ سرباز ارمنی در مرز آذربایجان


واکنش ایروان به اسارت 6 سرباز ارمنی در مرز آذربایجان

نخست وزیر موقت ارمنستان در پی بازداشت ۶ نظامی این کشور توسط مرزبانان آذربایجانی تأکید کرد که ایروان باید از همه اهرم‌های فشار ممکن برای حل و فصل مشکلات در مناطق مرزی با جمهوری آذربایجان استفاده کند.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "نیکول پاشینیان" نخست وزیر موقت جمهوری ارمنستان امروز (پنج‌شنبه) در نشست هیئت دولت اعلام کرد که ایروان باید از تمامی اهرم‌های فشار ممکن برای حل و فصل اوضاع در مرز با جمهوری آذربایجان استفاده کند.

پاشینیان گفت: «حوادث رخ داده در مرز، نقض بسیار جدی حقوق بین‌المللی از طرف آذربایجان است و دولت ارمنستان باید از همه اهرم‌ها، از جمله بین‌المللی، برای رفع مشکلات کنونی در این رابطه استفاده کند.»

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان صبح امروز نظامیان ارمنستانی را به اقدامات تحریک آمیز در یکی از نقاط مرزی دو کشور متهم کرد. طبق اطلاعات باکو، نظامیان ارمنستانی مین‌های ضدنفر زیادی را در این منطقه نصب کرده‌اند تا به نیروهای آذربایجانی آسیب برسانند و در این رابطه شش نیروی نظامی ارمنستانی در خاک جمهوری آذربایجان بازداشت شده‌اند.

وزارت دفاع ارمنستان بازداشت سربازان این کشور در خطوط مرزی با آذربایجان را تأیید کرده، البته اطمینان داده است که این نظامیان در حال انجام وظایف مهندسی بودند که توسط نظامیان آذربایجانی محاصره و به اسارت گرفته شدند.   

وخامت دوباره اوضاع در مناطق مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان از آنجا آغاز شد که روز سه‌شنبه وزارت دفاع ارمنستان خبر داد که یک نیروی نظامی این کشور در نتیجه تیراندازی مرزبانان آذربایجانی بشدت زخمی شده و سپس جان خود را از دست داده است. مقامات باکو این اتهام را رد کرده و یادآور شدند که طبق اطلاعات آنها، مرگ نظامی ارمنستانی تصادفی بوده است.  

شب گذشته "ماریا زاخارووا" سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در تفسیر تشدید دوباره اوضاع در خطوط مرزی ارمنستان و جمهوری آذربایجان تأکید کرد که مقامات مسکو از هیچ کمکی در راستای حل و فصل مسالمت‌ آمیز اختلافات بین این دو کشور دریغ نمی‌کنند.

وی توضیح داد: «علت وقوع چنین حوادث مرزی، عدم وجود شکل گیری حقوقی و بین‌المللی مرزبندی بین دو کشور است که از زمان اتحاد جماهیر شوروی تاکنون هنوز بلاتکلیف باقی مانده است. ما خواستار حل و فصل این اختلافات مرزی از طریق گفتگوهای مسالمت آمیز بین دو کشو همسایه هستیم و روسیه آمادگی دارد برای تسریع این روند کمک‌های لازم را انجام دهد.»

انتهای پیام/