شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#شورای نگهبان#حوزه
انتخابات 1400| برخی جریانات سیاسی همواره نسبت به عملکرد شورای نگهبان معترض هستند / انتخابات منوط به تکلیف الهی است نه حضور جریان‌های سیاسی
علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه:

انتخابات 1400| برخی جریانات سیاسی همواره نسبت به عملکرد شورای نگهبان معترض هستند / انتخابات منوط به تکلیف الهی است نه حضور جریان‌های سیاسی

یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: به عنوان مثال برخی جریانات سیاسی همواره نسبت به عملکرد شورای نگهبان و انتخابات معترض هستند اگر هم تأیید صلاحیت نشوند می گویند چرا باب برای حضور همه جریانات بسته است!

اعتمادآنلاین| علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه در نشست هم اندیشی «علاج مشکلات» که در سالن همایش های غدیر دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، به ارائه مطالبی در خصوص «امتحان الهی» پرداخت و با تاکید بر لزوم تبیین دقیق این مفهوم گفت: اهمیت این موضوع، خود را در مباحث سیاسی و اجتماعی نشان می دهد.

 

به گزارش شفقنا، وی ادامه داد: خوارج از این جهت دچار گمراهی شدند که نتوانستند معنای دقیق امتحان الهی را برای خود تعریف کنند، از این رو در تلاطم فتنه ها دچار لغزش شدند و راه را از بیراهه تشخیص ندادند؛ امروز هم مشاهده می کنیم که برخی جریانات سیاسی جامعه در این زمینه دچار خطا شده اند و در زمانی که باید جنگ کنند، دم از مذاکره می زنند.

 

پناهیان با اشاره به اینکه ملت سرافراز ایران در طول انقلاب اسلامی بارها مورد امتحان الهی قرار گرفته اند، ابراز کرد: امروز باید بدانیم که معنای «خوب عمل کردن» این است که در امتحانات و بزنگاه ها خوب عمل کنیم و درست را از نادرست تشخیص دهیم؛ اگر این دیدگاه را داشته باشیم بدون شک دیگر در ایام انتخابات نمی گوییم وظیفه طلاب تنها درس خواندن و پرداختن به امور طلبگی است.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اگر انسان در طول زندگی خود به «امتحان الهی» توجه کند، همواره درصدد شناخت موقعیت ها و عمل بر اساس نیاز زمان خواهد بود، عنوان کرد: توجه به امتحانات الهی سبب می شود انسان موقعیت شناس شده و بتواند در هر موقعیت عملکرد مناسبی داشته باشد؛ باید بدانیم که ما پس از هر امتحان الهی، وارد امتحانی دیگر می شویم و نباید گمان کنیم پس از امتحان انتخابات، دیگر امتحان نخواهیم شد.

 

وی با بیان اینکه امتحانات الهی تنوع دارند و هر روز در شکلی جدید نمایان می شوند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال برخی جریانات سیاسی همواره نسبت به عملکرد شورای نگهبان و انتخابات معترض هستند و اگر برخی کاندیداها تأیید صلاحیت شوند، می گویند چرا اینها تأیید شده اند و اگر هم تأیید صلاحیت نشوند می گویند چرا باب برای حضور همه جریانات بسته است!

 

پناهیان با اشاره به اینکه اگر فرهنگ «انتخاب صحیح» در میان مردم نهادینه شود یک گام به دولت ظهور نزدیک تر خواهیم شد، خاطرنشان کرد: نباید گمان کنیم اگر یک دولت خوب روی کار بیاید کار ما سبک خواهد شد، بلکه باید به صورت شبانه روزی برای تعالی جامعه تلاش کرده و هجمه ها و توطئه های دشمنان را خنثی کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه تلاش برخی جریانات سیاسی برای جداسازی دین از سیاست را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: برخی از جریانات تلاش کرده اند تا مردم باور کنند انتخابات یک تکلیف الهی نیست و به صورت سطحی به آن بنگرند، در حالی که این مقوله یک فریضه الهی و یک امتحان بزرگ الهی محسوب می شود؛ این جریان به اندازه ای کار کرده است تا مردم انتخاب رییس جمهور و مسؤولان کشور را جدی نگیرند و در رابطه با آن احساس تکلیف نکنند و متأسفانه حوزه علمیه نیز نتوانسته است در این زمینه به خوبی فرهنگ سازی کرده و با توطئه های دشمن مقابله کند.

 

وی اضافه کرد: امروز برخی می گویند حالا که از جریانات مختلف سیاسی در انتخابات حضور ندارند، مشارکت مردم پایین می آید؛ این در حالی است که ما باید انتخابات را یک تکلیف الهی بدانیم، نه این که آن را منوط به حضور جریانات سیاسی مختلف کنیم.

 

پناهیان با اشاره به فرمایشات امامین انقلاب در خصوص انتخابات مطرح کرد: امام راحل همواره می فرمودند انتخابات یک تکلیف الهی است و نباید آن صرفاً یک «حق» دانست؛ زیرا انسان در عرصه های سخت می گوید از حق خود صرف نظر می کنم، اما نمی تواند از تکلیف الهی سر باز بزند؛ بدخواهان در کشور جا انداخته اند که انتخابات یک «حق» است تا در مواقع حساس از این طریق بتوانند حقوق ملت را چپاول کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه به بیان نکاتی پیرامون اهمیت مسأله امر به معروف و نهی از منکر در عرصه انتخابات تصریح کرد: آیا امر به معروف و نهی از منکر مخصوص امر حجاب است؟ پر واضح است که اینگونه نیست و ما باید مؤلفه های امر به معروف و نهی از منکر را در این عرصه نیز پیاده کنیم.

 

وی با اشاره به خطب فدکیه حضرت زهرا(س) و تبلیغ چهره به چهره ای که در ارتباط با سلب حق امیرمؤمنان(ع) با معاندان داشتند، عنوان کرد: ما باید به این سیره نورانی تأسی داشته باشیم و با بیان زیبا و جذاب درباره انتخابات با مردم گفت وگوی چهره به چهره داشته باشیم.

 

پناهیان با تأکید بر اینکه جناح کشی سیاسی و دوقطبی سازی های کاذب و دروغین همچون «اصولگرا – اصلاح طلب» موجب می شود «انتخاب اصلح» رقم نخورد، بیان کرد: هنگامی که عرصه انتخابات شاهد حضور جریانات سیاسی مختلف و کشمکش های جناحی باشد، مردم نمی توانند انتخاب شایسته ای داشته باشند؛ امروز فرصتی فراهم شده است تا ما میان افراد شایسته، شایسته ترین و تحول گراترین فرد را انتخاب کنیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه ما به دنبال تحول در جامعه هستیم، ادامه داد: رهبر انقلاب در دیدار با دانشجویان تأکیدات ویژه ای را بر موضوع تحول داشتند و امام خمینی(ره) را «امامِ تحول» خواندند، از این رو ما باید به فردی که تحول گرا بوده و توانایی داشته باشد مشکلات جامعه را به صورت پایدار حل کند، رأی بدهیم.

 

وی در پایان عملیات روانی دشمن در عرصه انتخابات را مورد توجه قرار داد و ابراز کرد: امروز اگر بتوانیم با فعالیت های دقیق خود عملیات روانی دشمن را خنثی سازی کنیم، بدون شک حضور و مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح رقم خواهد خورد.