شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#تحریم
سرخط خبری مهم‌ترین رخدادهای جهان؛

اختلاف ایران و آژانس بر سر دو سایت هسته ای/نفت ایران در انتظار رفع تحریم ها

کدخبر: 415211
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است ایران در حال حاضر و بر اساس دانش و سانتریفیوژهایی که به دست آورده است، نمی‌تواند بر اساس همان اصول توافق شده در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد.

به گزارش اقتصادنیوز، بی ارزش بودن انتقادات غربی ها برای اسد، نفت ایران در انتظار رفع تحریم ها، شکست مذاکرات هفت ساله سوئیس با اتحادیه اروپا، چین یکه تاز بازار بریتانیا، رشد همزمان ثبت کسب و کارها و ورشکستگی شرکت های اروپایی در دوران کرونا، مطالبه خسارت میلیونی از آسترازنکا، اعلام تهدید طالبان علیه پایگاه های آمریکا در منطقه، بازداشت فرمانده ارشد حشدالشعبی در عراق و اختلاف ایران و آژانس بر سر دو سایت اعلام نشده سرخط رسانه های جهان را در نیم روز گذشته شکل داده اند.

اختلاف ایران و آژانس بر سر دو سایت اعلام نشده

به گزارش گاردین، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است ایران در حال حاضر و بر اساس دانش و سانتریفیوژهایی که به دست آورده است، نمی‌تواند بر اساس همان اصول توافق شده در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای موسوم به برجام بازگردد. به ادعای گروسی برای بازگرداندن ایران به توافق، باید درکی جدید به دست آید.

6

همچنین او ادعا کرده تعلل ایران در پاسخگویی نسبت به پیدا شدن رد اورانیوم در دو محل اعلام نشده مشکل بزرگی است و این مسئله سبب زیر سوال رفتن اعتبار آن کشور می‌شود. به گفته او: «ما در مکان‌های مختلف آثاری از اورانیوم فرآوری‌شده در ابعاد صنعتی پیدا کردیم؛ ولی این موضوع از سوی ایران اعلام نشده بود. این مشکلی بزرگ است. ... ما باید به جزئیات پی ببریم. ما می‌دانیم آن‌جا چه اتفاقی افتاده است. هیچ راهی برای انکار آن وجود ندارد. ما آن را پیدا کرده‌ایم. این کار چه زمانی انجام شده است؟ چه بر سر دستگاه‌ها آمده است؟ مواد مربوط الان کجا است؟ آن‌ها باید به این‌ها پاسخ دهند».

نفت ایران در انتظار رفع تحریم ها

خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که ایران هم اکنون ۶۹ میلیون بشکه نفت بی‌مشتری ذخیره شده در نفتکش‌ها در خلیج فارس دارد و منتظر فروش تدریجی آن بعد از لغو تحریم‌های آمریکا است. این گزارش می‌افزاید بر اساس ارزیابی شرکت‌های مشاوره انرژی، ایران به غیر از ۶۹ میلیون بشکه نفت ذخیره روی آب، حدود ۵۴ میلیون بشکه نفت نیز در تاسیسات خشکی ذخیره کرده است.

5

بنابر گزارش اوپک، تولید نفت ایران از ۳.۸ میلیون بشکه در روز در دوران قبل از تحریم‌ها به ۱.۹ میلیون بشکه در سال گذشته سقوط کرد، اما در حال حاضر تولید روزانه نفت ایران نسبت به پارسال به ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته است. صادرات نفت ایران نیز نسبت به پارسال تقریبا دو برابر شده و به حدود ۶۵۰ هزار بشکه در روز رسیده است. صادرات نفت و میعانات گازی ایران در دوران قبل از تحریم‌ها روزانه ۲.۵ میلیون بشکه بود.

شکست مذاکرات هفت ساله سوئیس با اتحادیه اروپا

به گزارش یورونیوز، سوئیس اعلام کرد از مذاکراتی که از ۷ سال پیش تاکنون برای رسیدن به توافق با اتحادیه اروپا بر سر اصلاح مقررات رفت و آمد و تجارت آزاد در جریان بود، خارج می‌شود. اتحادیه اروپا و سوئیس تاکنون در تلاش بودند تا پیش‌نویس نظام‌نامه روز‌آمد شده‌ای برای همکاری را امضا کنند به طوری که امکان دسترسی سوئیس به بازار واحد اتحادیه اروپا به طور منصفانه و برابر به این کشور داده شود. مقامات بروکسل غالبا این موازنه را «بازی با قواعد برابر» می‌نامند.

9

با این حال شورای فدرال چنین نتیجه گرفته که «اختلافات بنیادین بین سوئیس و اتحادیه اروپا در مورد بندهای اصلی توافق‌نامه» از جمله درباره حمایت از پرداخت دستمزد و کمک‌های دولتی وجود دارد و «بنابراین شرایط برای امضا توافق‌نامه فراهم نیست». سوئیس با گنجاندن قانونی از اتحادیه اروپا مربوط به سال ۲۰۰۴ به نام «آئین‌‌نامه حقوق شهروندی» در این توافق‌نامه، موافق نیست. دولت سوئیس چنین استدلال می‌کند که این قانون به شهروندان منطقه اقتصادی اروپا حق رفت و آمد و اقامت آزاد می‌دهد و بنابراین ممکن است «افزایش هزینه‌های تأمین اجتماعی» را در پی داشته و «به طور موثری الگوی سیاست مهاجرتی سوئیس را تغییر دهد». از آنجا که درخواست دولت برن برای حذف ارجاع به آئین‌نامه حقوق شهروندی اروپا از متن نظام‌نامه مورد تأیید قرار نگرفت، همین اختلاف منجر به سقوط مذاکرات شد.

چین یکه تاز بازار بریتانیا

به گزارش بی بی سی، بر اساس اعلام مرکز آمار ملی بریتانیا، کالاهای چینی با سبقت از اقلام آلمانی تبدیل به بزرگترین بازار وارداتی بریتانیا شده‌اند.پیش از این کالاهای آلمانی بزرگترین بازار وارداتی بریتانیا را تشکیل می‌دادند.

1

بر اساس آمارهای ارائه شده در سه ماهه اول سال جاری میلادی مجموع ارزش اقلام وارداتی چینی به بریتانیا حدود ۲۴ میلیارد دلار بوده که در مقایسه با ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۶۶ درصد رشد نشان می‌دهد. در این مدت ارزش اقلام وارداتی آلمان به بریتانیا با افتی معادل ۲۵ درصد به نزدیک ۱۸ میلیارد دلار کاهش یافته است.

رشد همزمان ثبت کسب و کارها و ورشکستگی شرکت های اروپایی در دوران کرونا

به گزارش یورونیوز، آمار جدید یورواستات، اداره آمار اتحادیه اروپا نشان می دهد که میزان ثبت کسب و کارها و همچنین ورشکستگی شرکت ها در این اتحادیه طی سه ماهه اول سال جاری افزایش یافته است.

3

بنا به این آمار سطح ثبت کسب و کارهای جدید در این دوره نسبت به سه ماهه آخر سال ۲۰۲۰ میلادی ۰.۳ درصد افزایش یافته است. در مقابل میزان اعلام ورشکستگی در اتحادیه اروپا طی سه ماهه اول سال جاری از افزایش ۵.۸ درصدی نسبت به سه ماهه قبل آن، حکایت دارد. از سوی دیگر مقایسه میزان اعلام ورشکستگی کسب و کارها در اتحادیه اروپا با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته نشان می دهد که این رقم ۷.۳ درصد افزایش یافته است. این در حالی است که میزان ثبت کسب و کارها در این اتحادیه در مقایسه با مقطع زمانی مشابه در سال گذشته رشدی ۱۱.۸ درصدی نشان می دهد.

کمیسیون اتحادیه اروپا حدود دو هفته پیش، پیش بینی کرده بود که کشورهای عضو این اتحادیه به دلیل شتاب گیری روند واکسیناسیون در برابر بیماری همه گیر «کووید ۱۹»، «سریع تر» از آنچه انتظار می رود رشد اقتصادی را تجربه خواهند کرد. علاوه بر پیشرفت کارزار واکسیناسیون در اتحادیه اروپا، از بسته ۸۰۰ میلیارد یورویی کمک به احیای اقتصادی در این اتحادیه و رونق سریعتر اقتصاد جهانی نسبت به پیش بینی های قبلی، به عنوان عوامل موثر در ظهور چشم اندازی روشن تر برای اقتصاد ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا یاد می شود. بنا به پیش بینی کمیسیون اتحادیه اروپا تولید ناخالص داخلی کشورهای عضو این اتحادیه ۴.۲ درصد طی سال جاری و ۴.۴ درصد طی سال ۲۰۲۲ افزایش خواهد یافت.

مطالبه خسارت میلیونی از آسترازنکا

به گزارش دویچه وله، اتحادیه اروپا علیه شرکت بریتانیایی-سوئدی تولید کننده واکسن کرونای آسترازنکا شکایت کرده است. این اتحادیه برای تاخیر در تحویل واکسن‌ها برای هر دوز در هر روز طلب خسارتی سنگین کرده که رقمی معادل ۱۰ میلیون یورو می‌شود. وکلای کمیسیون اتحادیه اروپا در دعوای حقوقی در مورد تاخیر در تحویل واکسن کرونای این شرکت گفته‌‌اند که آسترازنکا موارد توافق‌نامه منعقد شده در اوت سال گذشته را قاطعانه نقض کرده است.

7

در این قرارداد توافق شده است که آسترازنکا ۳۰۰ میلیون دوز واکسن خود را تا پایان ماه ژوئن سال جاری به اتحادیه اروپا تحویل دهد. اما این شرکت در سه ماهه اول سال تنها موفق شده حدود ۳۰ میلیون به جای ۱۲۰ میلیون دوز واکسن مورد توافق   به کشورهای اتحادیه اروپا تحویل دهد. در سه ماهه دوم نیز احتمالا فقط قادر به ارائه حدود ۷۰ میلیون دوز واکسن است. در حالی که روی ۱۸۰ میلیون دوز واکسن توافق شده بود.

اعلام تهدید طالبان علیه پایگاه های آمریکا در منطقه

به گزارش بی بی سی، گروه طالبان در واکنش به گزارش‌ها درباره انتقال پایگاه‌های آمریکایی از افغانستان به کشورهای منطقه و اجرای عملیات از آن پایگاه‌ها در خاک افغانستان گفته است که در برابر این اقدام خاموش نخواهند ماند و «مسئولیت ایمانی و تاریخی» خود را ادا خواهند کرد. طالبان خطاب به کشورهای همسایه، هشدار داده‌ که فرصت و اجازه چنین اقدامی را ندهند که اگر باز هم چنین گامی برداشته شود، «اشتباه بزرگی» خواهد بود. برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند که نیروی هوایی پاکستان طرح ساخت پایگاه هوایی جدید در ایالات بلوچستان را بررسی می‌کند.

2

از سوی دیگر طالبان اعلام کرده که تنها در صورت رعایت برخی شروط و به درخواست پاکستان و قطر در نشست صلح استانبول شرکت خواهد کرد. مقامات ارشد طالبان گفته اند که این گروه تنها در صورتی در نشست استانبول شرکت می کند که این اجلاس بیشتر از سه روز طول نکشد و دستور کار آن هم شامل تصمیم گیری درباره موضوعات مهم نباشد. اعضای ارشد طالبان افزوده اند که رهبران این گروه تمایلی به شرکت در نشست استانبول نداشتند اما به درخواست پاکستان و قطر تصمیم گرفته اند که با تعیین شروطی در این نشست شرکت کنند. نشست صلح استانبول پیش از این قرار بود روز ۲۴ آوریل (چهارم اردیبهشت) برگزار شود اما مقامات ترکیه اعلام کردند که برگزاری آن به پس از عید فطر موکول شده است. تاکنون زمان جدیدی برای برگزاری این نشست اعلام نشده است.

بازداشت فرمانده ارشد حشدالشعبی در عراق

به گزارش العربیه، منابع امنیتی عراق قاسم مصلح، از فرماندهان ارشد گروه حشدالشعبی، را به اتهام مشارکت در چندین حمله از جمله قتل «ایهاب وزنی» فعال مدنی در شهر کربلا  حملات اخیر به پایگاه هوایی «عین الاسد» بازداشت کردند. گفته می شود  قاسم مصلح، فرمانده حشد الشعبی در استان الانبار است و دستگیری او با استناد به قوانین مبارزه با تروریسم صورت گرفته است.  

4

در بیانیه رسمی مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق تأکید شده بود که در مقام فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به نیروهای ویژه دستور اجرای حکم بازداشت این فرمانده حشد را داده است. از سوی دیگر گروه‌های وابسته به حشد با حضور در منطقه خضراء بغداد خواستار تحویل مصلح به حشدالشعبی شدند تا این قائله به درگیری کشیده نشد. ساعاتی بعد از این العالم خبر آزادی او را منتشر کرد. این اقدام بی‌سابقه یک روز بعد از آن صورت گرفت که طی تظاهرات روز سه شنبه در بغداد تعدادی از تظاهرکنندگان با شلیک گلوله کشته شدند.

بی ارزشی انتقادات غربی ها برای اسد

به گزارش رویترز،  در شرایطی که در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه وزرای خارجه آمریکا، فرانسه، بریتانیا، آلمان و ایتالیا با انتشار بیانیه مشترک از روند برگزاری آن انتقاد کرده بودند، بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه پس از انداختن رای خود به صندوق گفته انتقاد کشورهای غربی از انتخابات ریاست‌جمهوری سوریه برایش بی‌ارزش است. امضاکنندگان بیانیه مذکور ضمن محکوم کردن انتخابات آینده ریاست جمهوری سوریه،‌ گفته بودند این انتخابات آزاد و عادلانه نیست.

8

اسد در هنگام رای دادن پس از محکوم کردن کشورهای غربی به خبرنگاران گفت بیشتر آنها تاریخ استعماری طولانی دارند و ما چنین رفتاری را نمی‌پذیریم.