شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#سرمایه‌گذاری

اختصاصی گسترش نیوز:

سرمایه‌گذاری روی این صنعت بسیار سودآور است

سعیدصادقی اظهارداشت: « طبق آخرین آمار ۸۷ درصد از افرادی که دستگاه جوجه‌کشی و تخم نطفه‌دار می‌خرند یا در کل این کسب‌وکار را انتخاب می‌کنند در نهایت از این بازار کنار می‌روند».

اصناف سرمایه‌گذاری روی این صنعت بسیار سودآور است

امروزه افراد زیادی بدون مهارت و اطلاعات کافی وارد یک حرفه تخصصی می‌شوند و پس از مدتی به دلیل ناتوانی و مواردی از این دست ورشکسته می‌شوند. صنعت جوجه‌کشی یکی از همین مشاغل است که اخیرا طرفداران زیادی پیدا کرده ولی افراد چون بدون کسب اطلاعات کافی وارد این حرفه می‌شوند اکثرا پس از مدتی توانایی اداره این کار را ندارند و مجبور به پرداخت ضرر و زیان می‌شوند. در همین راستا برای آگاهی بیشتر از این موضوع با سعید صادقی، کارشناس پرورش طیور به گفتگو نشستیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

صادقی-طیور

 

سعیدصادقی در ابتدای صحبت‌های خود اظهارکرد: «اگر می‌خواهید در کسب‌وکار پرورش طیور و جوجه‌کشی ورشکست نشوید باید به چهارچوب‌های زنگ خطر در کسب‌وکار توجه کنید. چهارچوب هر کسب‌وکاری یک ورودی و مسلماً یک خروجی دارد. اگر ورودی شما ۱ است خروجی باید ۲ باشد در این هنگام یک سری اتفاقات باید بیفتد که این عدد ۱ را تبدیل به عدد ۲ کند. برای مثال، ۱۰ میلیون سرمایه وارد کار می‌کنیم این مقدار طی این فرآیند باید تبدیل به ۲۰ میلیون شود. اما در بعضی مواقع افراد عدد ۱ وارد می‌کنند و عدد ۱ هم دریافت می‌کنند این یعنی زنگ خطر! در چنین شرایطی امکان دارد این عدد به صفر هم برسد. این وضعیت نشان می‌دهد که داخل چهارچوب کسب و کار یکسری اتفاقات در حال رخ دادن است که اگر اصلاح و جبران نشود شما به‌زودی ضرر می‌کنید و نابود می‌شوید».

برای جوجه‌کشی دستگاه مناسب انتخاب کنید

کارشناس پرورش طیور به خبرنگار گسترش نیوز گفت: «ما چند ماهی است در حال انجام دادن تحقیقات میدانی هستیم که متوجه شویم چرا افرادی که به سمت کسب‌وکار جوجه‌کشی می‌روند ناگهان از این کار فاصله می‌گیرند. طبق آخرین آمار ما ۸۷ درصد از افرادی که دستگاه جوجه‌کشی یا تخم نطفه‌دار می‌خرند یا در کل این کسب‌وکار را انتخاب می‌کنند درنهایت از این بازار کنار می‌روند. یکی از این دلایل تهیه دستگاه جوجه‌کشی نامناسب است که دچار تحقیقات و تبلیغات نامناسب شدند.‌ ۵۵ درصد که همان اول کنار می‌روند اما ۳۲ درصد از آن ۸۷ درصد مجدد فقط برای یک دوره  به این کار ادامه می‌دهند. به این دلیل که دچار صحبت‌های کذب آن شرکت سازنده می‌شوند که شاید مشکل از تخم نطفه‌دار بوده و ربطی به دستگاه نداشته است. درنتیجه دوره دوم کارشان را شروع می‌کنند و در این دوره مجدد شکست می‌خورند. درنهایت فقط ۶ درصد در این کسب‌وکار می‌مانند که آن دستگاه نامرغوبشان را با قیمت ناچیزی می‌فروشند و به دنبال دستگاه خوب بازار می‌روند، آن را خریداری می‌کنند و به کسب‌وکارشان ادامه می‌دهند.

چه زمانی می‌توانید به سود برسید؟

وی افزود: «یک پرورش‌دهنده و سالن پرورش زمانی به سود می‌رسد که دانش مدیریتش بالا باشد. حالا این جمله یعنی چه؟ دانش مدیریت همان علم مدیریت است وقتی شما سالنی راه‌اندازی می‌کنید فرقی ندارد میزان تولید چقدر است به‌هرحال شما مدیرعامل یا عوامل هستید. داخل یک کارخانه تولیدی عوامل مختلفی است اما اکثراً این عوامل نادیده گرفته می‌شود. خیلی از این عوامل وقتی درست عمل نکند باعث ضرر و زیان می‌شود. این عوامل عبارت‌اند از: مدیر هماهنگی، مدیر تولید، مدیر فروش، مدیر کنترل کیفیت و مدیر خرید. زمانی می‌توانید یک پرورش‌دهنده موفق باشید که هرکدام از این عوامل را اصولی جلو ببرید وقتی نتوانید این کار را درست انجام دهید مسلماً ضرر می‌کنید».

کدام تخم نطفه‌دار برای جوجه‌کشی مناسب است؟

صادقی در پایان گفت: «یکی از عواملی که در درصد هچ و راندمان جوجه‌کشی‌ مؤثر است شکل ظاهری تخم نطفه‌دار است. نخستین عاملی که در شکل ظاهری باید به آن توجه کنید اندازه تخم است که نه باید بسیار کوچک باشد و نه بسیار بزرگ. دومین عامل وزن تخم نطفه‌دار است. تخم هر پرنده‌ای وزن مخصوص خودش را دارد برای مثال هر تخم نطفه‌دار مرغ باید بین ۵۰ تا ۶۰ گرم باشد. بالای ۶۰ گرم و زیر ۵۰ گرم به درد جوجه‌کشی نمی‌خورد. سومین عامل اختلالات ظاهری است که باید به آن توجه کنید. برای مثال تخم گرد، موج‌دار یا بیش‌ازحد کشیده به درد جوجه‌کشی نمی‌خورد. چهارمین مورد ضخامت پوسته تخم ‌نطفه‌دار است. تخم‌هایی که پوسته بسیار نازک یا ضخیم دارند به درد جوجه‌کشی نمی‌خورند. پنجمین عامل اختلالات تخم نطفه‌دار است یعنی اگر سفیده تخم نطفه‌دار بیش‌ازحد سفید باشد و یا زرده بیش‌ازحد زرد باشد برای جوجه‌کشی مناسب نیست. عامل آخر تخم‌مرغ‌هایی است که ترک‌دارند این‌ها را حتماً از دستگاه خارج کنید و به‌هیچ‌وجه وارد دستگاه نکنید».