شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#دولت#کالاهای اساسی#دولت سیزدهم#مجلس

گفتگو| خطر بحران کمبود کالا در آغاز دولت سیزدهم با افت مشکوک واردات کالاهای اساسی


گفتگو| خطر بحران کمبود کالا در آغاز دولت سیزدهم با افت مشکوک واردات کالاهای اساسی

مهدی عسگری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس کاهش واردات کالاهای اساسی و افزایش واردات کالاهای غیرضروری را زمینه‌ای برای بروز چالش در ماه‌های آتی و در ابتدای کار دولت آینده دانست.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد در مجلس شورای اسلامی در گفت گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در خصوص کاهش واردات کالاهای اساسی و افزایش واردات کالاهای غیرضروری توسط دولت اظهار نگرانی کرد و گفت: این اقدام می‌تواند زمینه‌ساز بروز بحران و کمبود کالاهای اساسی و ضروری در ماه‌های ابتدایی شروع به کار دولت جدید باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: طبق آمار، از اول فروردین سال1400 واردات 5 قلم کالاهای اساسی از جمله دانه‌های روغنی، جو، ذرت و ... که مشمول ارز 4200تومانی می‌شدند از نظر ارزشی حدود 22درصد و 20 قلم کالای ضروری از جمله دام سنگین و سبک، جوجه، گوشت مرغ، شیر خشک، کره، حبوبات، برنج، شکر خام نیشکری،‌ کودهای معدنی و شیمیایی و ... حدود 41درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشته است.

رئیس فراکسیون دیپلماسی اقتصادی مجلس با اشاره به آمار اعلام‌شده از سوی گمرک مبنی بر افزایش 45درصدی میزان واردات در یک‌ماهه نخست سال 1400 نسبت به مدت مشابه گفت: این افزایش مصداق عدم اجرای قانون بودجه توسط دولت است، دولت برخلاف قانون بودجه 1400 مصوبه‌ای را در تاریخ 23فروردین ماه تصویب کرده است که طی آن  گمرک را مجاز کرده تا زمان تصویب و ابلاغ سود بازرگانی و حقوق ورودی (که زمان آن نیز نامعلوم است) حقوق ورودی جهت ترخیص کالاها از گمرکات کشور را بر اساس ارز 4200 تومانی محاسبه کند. 

مهدی عسگری در ادامه این سخنان گفت: درحالی‌که بر اساس بند "و" تبصره7 قانون بودجه سال 1400، نرخ ارز مبنای محاسبه ارزش گمرکی کالاهای وارداتی به ‌استثنای کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی در سال 1400، نرخ ارز اعلام‌شده توسط بانک مرکزی یعنی همان نرخ سامانه ETS است و اجرای این بند همانند سایر اجزاء قانون بودجه از ابتدای سال جاری لازم‌الاجرا بوده و تخلف از آن، نقض صریح قانون است که حتما توسط مجلس پیگیری خواهد شد.

واردات کالاهای غیرضروری، مهمترین عامل ضربه به تولید

نماینده مردم کرج، فردیس و اشتهارد با اشاره به آمارهای سازمان توسعه تجارت مبنی بر میزان واردات کالاهای غیرضروری و مصرفی، گفت: میزان واردات کالاهای واسطه‌ای، مصرفی و دارای طبقه‌بندی نامشخص که از نظر ارزشی به ترتیب با رشدهای 38، 87 و 353 درصد مواجه بوده‌اند، عامل ضربه به تولید و اتلاف منابع محدود ارزی است و رشد مربوط به کالاهای مصرفی، موجب نابسامانی اقتصاد و توزیع رانت توسط دولت شده است. 

این نماینده ضمن اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهور در خصوص اینکه دولت تا آخرین روز کاری خود با انگیزه روزهای نخست تلاش خواهد کرد، گفت: چرا دولت در ماه‌های پایانی خود دغدغه تامین نیازهای اساسی کشور را به فراموشی سپرده است؟ به طوری که آمارهای رسمی حکایت از کاهش واردات کالاهای اساسی و ضروری و افزایش واردات کالاهای غیر ضروری دارد.

تذکر به بانک مرکزی جهت تخصیص ارز برای واردات به موقع نهاده‌های دامی

مهدی عسگری در پایان سخنان خود با اشاره به نامه اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور به معاون اول رئیس جمهور گفت: عدم تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی از هفته‌های پایانی اسفند نگران کننده است، چرا که هرگونه وقفه در پرداخت ارز مورد نیاز در این بخش منجر به آثار زیان‌بار و غیرقابل جبران در آینده نزدیک خواهد شد و دولت آتی را در ابتدای روی کارآمدن با چالش جدی مواجه خواهد کرد، مردم نباید هزینه‌ی بی‌مسئولیتی و سیاسی کاری برخی دولتمردان را بپردازند، لذا ضروری است بانک مرکزی که اینک رئیس آن در زمره نامزدهای ریاست جمهوری قرار گرفته، هرچه سریعتر تخصیص ارز برای واردات نهاده‌های دامی را در دستور کار خود قرار دهد.

انتهای پیام/