شهرخبر
برچسب‌های مهم خبری:#ایران#واکسن کرونا

بیماران سکته مغزی واکسن کرونا بزنند یا نزنند؟

رئیس انجمن سکته مغزی ایران درباره این که آیا افرادی که قبلا دچار سکته مغزی شده‎‌اند، می‌توانند واکسن کرونا تزریق کنند یا خیر، توضیحاتی داد.

واکسن کرونا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایرنا، مسعود مهرپور رئیس انجمن سکته مغزی ایران گفت: بیمارانی که دچار سکته مغزی شده‌اند و افرادی که سابقه ابتلا به این بیماری را دارند، ریسک بیشتری برای اینکه گرفتار کرونا شوند، دارند و عوارض این بیماری در آنها شدیدتر ظاهر می‌شود. بنابراین این افراد می‌توانند آسوده‌خاطر هر نوع واکسن کرونا را تزریق کنند.

وی اظهار کرد: ضروری است این بیماران واکسن کرونا را تزریق کنند و با توجه به اینکه شواهدی برای ارجحیت و اثرپذیری نوع واکسن وجود ندارد، می‌توانند هر نوع واکسن کرونا را استفاده کنند.

مهرپور ادامه داد: سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر است و این بیماری همچنین عامل ناتوان‌کننده و اختلال حرکتی در افراد بالغ محسوب می‌شود، شناسایی عوامل خطر و زمینه‌ساز این بیماری شامل فشار خون، قند خون، چربی، چاقی، کم‌تحرکی، مصرف دخانیات و بیماری قلبی و عروقی است.

بر اساس گزارش‌های وزارت بهداشت روزانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند و ۹۰ درصد این سکته‌ها به دلیل داشتن سبک زندگی نادرست است. 

حدود ۳۰ درصد افرادی که در کشور دچار سکته مغزی می‌شوند، زیر ۵۰ سال دارند و این رقم ۱۰ سال کمتر از میانگین جهانی بوده و کاهش چشمگیر سن شروع سکته مغزی در کشور هشداردهنده است. اکنون برنامه ملی درمان پیشرفته سکته‌های مغزی به صورت شبانه‌روزی در ۵۵ بیمارستان و در ۲۵ شهر کشور در طرح تحول سلامت انجام می‌شود.  

بر اساس آخرین آمار جهانی ۱۱ واکسن کرونا در فاز سوم بالینی هستند. از جمله این واکسن‌ها اسپوتنیک روسیه، واکسن «فایزر» و «مادرنا» در آمریکا، آکسفورد در انگلیس و سینواک و چند واکسن دیگر در چین تاییدیه‌های تزریق را اخذ کرده‌اند.

در میان کشورهای تولیدکننده واکسن، کشور ما هم فعال است و تولید واکسن را شروع کرده به طوری که یکی از پروژه‌ها در مرحله یک از سه مرحله بالینی بوده و قرار است طی ۲ ماه آینده به ۵۶ نفر تزریق شود. هم اکنون ایران در میان ۱۶ تولیدکننده واکسن کرونا در دنیا از نظر تعداد واکسن در رتبه بازدهم قرار دارد.

نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد احتمال مرگ و میر بیماران سکته مغزی خونریزی‌دهنده مبتلا به کووید ۱۹ بیش از ۲ برابر بیماران غیر کرونایی است و این مطالعه نشان داد که بیماران کرونایی با هر دو نوع سکته مغزی بیش از بیماران گروه کنترل، دچار لوله‌گذاری می‌شوند و دارای سندرم حاد عروق کرونر، نارسایی حاد کلیه یا آمبولی ریه (لخته شدن خون در عروق ریه‌ها) هستند.

دلیل این موضوع مشخص نیست، اما به گفته محققان بیمارانی که با کووید ۱۹ پذیرفته شده‌اند بیشتر داروهای ضد انعقاد دریافت می‌کنند که می‌تواند خطر سکته مغزی خونریزی‌دهنده را افزایش دهد. آنها قصد دارند در مطالعات آینده این موضوع را بررسی کنند.