شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#شورای نگهبان#اصلاح‌طلبان
انتخابات 1400| حزب اتحاد ملت: انتخابات از معنا تهی شد

انتخابات 1400| حزب اتحاد ملت: انتخابات از معنا تهی شد

اصلاح‌طلبان عضو اتحاد ملت همچنین تاکید کرده‌اند که آنچه در ابرازنظر شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات اتفاق افتاد، عملا مفهوم انتخابات را از معنا تهی کرد.

اعتمادآنلاین| ردصلاحیت چهره‌های متعدد اصلاح‌طلب و حتی اعتدالی در سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری، احزاب اصلاح‌طلب و افکار عمومی را در بهت فرو برده است. طی 24 ساعتی که گذشت، بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های سیاسی نسبت به این اتفاق واکنش منفی نشان داده‌اند و اعلام کردند که عواقب این تصمیمات برعهده شورای نگهبان است. به‌طور مشترک گروه و شخصیت‌های سیاسی تاکید دارند که انتخابات ریاست‌جمهوری با معنای واقعی خود فاصله گرفته و آنچه در این دوره در حال برگزاری است، با تعریف جمهوریت نظام به نوعی تقابل دارد. 


به گزارش روزنامه اعتماد، جبهه اصلاحات ایران به عنوان تشکیلات مرکزی و محوری احزاب اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای که خروجی نشست بعدازظهر سه‌شنبه این جبهه بود، رسما نسبت به ردصلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، به‌خصوص 9 گزینه موردنظر خود اعلام موضع کرد. این نهاد بالادستی در جریان اصلاحات اعلام کرد که تمام تلاش خود را به ‌کار گرفته تا انتخاباتی پرشور و مشارکتی، با حضور نمایندگان همه جریان‌ها و اقشار مختلف برگزار شود و زمینه برای حل مشکلات اساسی کشور و وضعیت ناگوار اقتصادی و معیشت مردم فراهم آید اما فرآیندی که در جریان رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات رقم خورد، ضربه‌ای‌ شدید بر اعتماد و امید مردم برای اصلاح امور از طریق انتخابات و صندوق رای وارد کرد. جبهه اصلاحات ایران در بیانیه خود آورده که شورای نگهبان نمایندگان همه جریان‌های سیاسی مختلف کشور را به ‌غیر از یک جریان مشخص حذف کرد. جبهه اصلاحات ایران تاکید کرده که این اقدام شورای نگهبان یک اقدامی از پیش‌زمینه‌سازی‌شده بوده است.

 

اصلاح‌طلبان با اشاره به آن 9 گزینه‌ای که اعضای مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران برای نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری پیشنهاد کرده و دنبال انتخاب یک نامزد واحد از میان آنها بودند، گفته‌اند که با ردصلاحیت تمامی این 9 نفر، جبهه اصلاحات ایران عملا نامزدی برای معرفی به مردم ندارد.  اصلاح‌طلبان این اقدام را نه فقط اقدامی «به ‌معنای حذف اصلاح‌طلبان»، بلکه فراتر از آن می‌بینند و معتقدند که «پیام اصلی آن حذف مردم از فرآیند تصمیم‌گیری در امور کشور است.»


ساعاتی پیش از انتشار این بیانیه اما برخی از احزاب اصلاح‌طلب نیز در بیانیه‌های جداگانه به آنچه در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری رقم خورد، واکنش نشان داده و ازجمله حزب اتحاد ملت به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب در بیانیه خود اعلام کرد که «این‌بار آشی که برای ملت پخته‌اند، چنان شور شده که صدای آشپز را هم درآورده است.» اشاره‌ای به رشته‌توییت انتقادی صادق آملی لاریجانی، عضو فقهای شورای نگهبان کرد و البته رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام که ساعاتی پس از اعلام رسمی فهرست 7 نفره موردتایید شورای نگهبان، به‌شدت نسبت به آنچه در جریان بررسی صلاحیت داوطلبان در این شورا گذشته، انتقاد کرد. چنان‌که حزب اصلاح‌طلب اتحاد ملت نیز در ادامه بیانیه خود آورده است: «آنچه که بارها و بارها ما بدان هشدار می‌دادیم که اراده‌های امنیتی غیرقانونی حاکم بر نظر اعضای شورای نگهبان است و عملا این نهاد هم مسلوب‌الاختیار شده، امروز از زبان عضو فقهای شورای نگهبان و رییس پیشین قوه قضاییه و رییس فعلی مجمع تشخیص مصلحت نظام به صراحت افشا شد.»


اصلاح‌طلبان عضو اتحاد ملت همچنین تاکید کرده‌اند که آنچه در ابرازنظر شورای نگهبان در مورد احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات اتفاق افتاد، عملا مفهوم انتخابات را از معنا تهی کرد. این فهرست یکسویه نه‌فقط جبهه بزرگ اصلاحات، بلکه سایر جریان‌های سیاسی را از داشتن نامزد انتخاباتی محروم کرده و فرآیندی با نتایج از پیش‌طراحی‌شده را مقابل ملت قرار می‌دهد. این صحنه‌آرایی خطرناک نه فقط چشم‌انداز 4 ساله ریاست‌جمهوری و دولت را تیره ساخته، بلکه نگرانی عمیق برای آینده ساختار حکمرانی در ایران را برای دلسوزان این مرز و بوم
 فراهم آورده است.


حزب مجمع ایثارگران نیز دیروز نسبت به روند بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان و خروجی این شورا واکنش نشان داد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «واکنش به این تصمیم شورای نگهبان در یکی، دو روز گذشته نشان از بهت و حیرت همگانی دارد و این شامل بسیاری از نیروهای اصولگرا و اعتدالی و شخصیت‌های شناخته‌شده سیاسی و مذهبی مستقل و حتی برخی از فقهای شورای نگهبان هم می‌شود.» مجمع ایثارگران اصلاح‌طلب در ادامه بیانیه خود آورده است: «حذف صالحان و نیروهای سالم و توانمند از دور رقابت تنها به ‌دلیل مواضع سیاسی و به‌ خاطر احتمال رای‌آوری آنان را با هیچ قاعده شرعی، قانونی و اخلاقی و هیچ مصلحت سیاسی نمی‌توان توجیه کرد.»