شهر خبر
برچسب‌های مهم خبری:#انتخابات#شورای نگهبان
انتخابات 1400| روزنامه‌های چپ و راست به لیست تاییدشده شورای نگهبان چه واکنشی نشان دادند؟

انتخابات 1400| روزنامه‌های چپ و راست به لیست تاییدشده شورای نگهبان چه واکنشی نشان دادند؟

«خراسان» با تیتر «آغاز رقابت 7 مسافر پاستور» و «جوان» با «7 نامزد صندلی سیزدهم» برخوردی مشابه داشتند و «جام‌جم» که ارگان رسانه‌ای صداوسیماست، با تیتر «پایان احراز، آغاز تبلیغات» سعی کرد نقش مناظره‌های تلویزیونی را پررنگ کند.

اعتمادآنلاین| شامگاه دوشنبه و دقیق‌تر که بگوییم 15 دقیقه بامداد سه‌شنبه بود که نخستین‌بار نام «این 7 نفر» در متن خبر یک خبرگزاری رسمی کنار هم نشست. خبری که البته آن زمان با قید «غیررسمی» روی خروجی خبرگزاری اصولگرای فارس رفت اما همین کافی بود که بلافاصله نام آن 7 کاندیدابه هشتگ داغ توییتر و متعاقبا تلگرام و اینستاگرام تبدیل شود؛ آن‌هم درحالی که همزمان ده‌ها اتاق گفت‌وگوی مجازی در کلاب‌هاوس میزبان ده‌ها و بلکه صدها هزار کاربر ایرانی و بحث‌های داغ و پرحرارتی بود که تا سپیده و صبح و حتی نیمروز سه‌شنبه بی‌وقفه ادامه داشت تا بالاخره پس از 13 ساعت و 45 دقیقه، گوینده اخبار نیمروزی ساعت 14 شبکه یک رسما از 7 گزینه موردتایید شورای نگهبان نام برد؛ خبری که البته عملا تغییری در فضا ایجاد نکرد و همان بحث‌ها با همان حرارت دنبال شد و جالب آنکه - چه در آن حدود 14 ساعت نخست و چه پس از آن تا شامگاه سه‌شنبه- آنچه حتی بیش از نام «سیدابراهیم رییسی» به عنوان گزینه اصلی انتخابات موردنظر قاطبه ناظران قرار داشت، «شورای نگهبان» بود و 6 فقیه و 6 حقوقدانِ این شورا!

 

به گزارش روزنامه اعتماد، این بحث‌های داغ در فضای رسانه‌ای آنلاین - چه در فضای رسمی و خبرگزاری‌ها و چه در فضای غیررسمی و این و آن شبکه‌های اجتماعی - درحالی با حرارتی کم‌نظیر دنبال می‌شد که روزنامه‌های روز سه‌شنبه همچنان در فضای پیش از اعلام نتایج و نهایی شدن فهرست کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری عمدتا مشابه این هفته‌ها و بلکه ماه‌هایی که گذشت، سرگرم گمانه‌زنی‌های انتخاباتی بودند که اگر فلانی تایید شود، چه خواهد شد و اگر آن‌ یکی نیاید، چه! شامگاه سه‌شنبه و دقیق‌تر که بگوییم دقایق و ساعات ابتدایی بامداد چهارشنبه اما بالاخره نیم‌صفحه نخست روزنامه‌ها و در ادامه متن گزارش‌ها و اخبار مطبوعات کاغذی روی خروجی وبسایت‌های‌شان رفت و مطبوعات هم کم‌کم خود را به انتهای غافله‌ای رساند که جلودار و غافله‌سالارانش همچنان ساعت‌ها جلوتر، در فضای مجازی می‌تاختند.

 

با این همه اما آنچه مطبوعات کاغذی از خروجی بهت‌آور جلسات مدت اخیر شورای نگهبان در راستای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری روایت کردند، جالب توجه بود و البته در اغلب موارد مطابق انتظار؛ چنان‌که مطبوعات و روزنامه‌های نزدیک به جریان اصلاحات و جناح چپ، اغلب در بهت فرو رفته و منتقد فهرست 7نفره کاندیداهای نهایی موردنظر شورای نگهبان بودند و روزنامه‌های منتسب به جناح راست یا اصولگرایان و محافظه‌کاران، اغلب خرسند از این موضوع، با تیترها و عکس‌هایی در استقبال از فهرست کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده؛ در این راستا اما یک نکته بیش از هر بحث حایز اهمیت بود و آن، اینکه همان‌طورکه خروجی شورای نگهبان الزاما به رضایت تمامی اصولگرایان نینجامید و برخی از چهره‌های شاخص جناح راست هم نسبت به این رویکرد شورای نگهبان گلایه داشتند، در مطبوعات هم این صدا شنیده می‌شد.

 

با این همه اما چند روزنامه اصلی و خصیصه‌نمای جناح راست، برخوردی مطابق آنچه انتظار می‌رفت، نشان دادند. چنان‌که روزنامه «کیهان» با همان صفحه‌بندی خاص خود، با فونت درشت تیتر زد «رقابت 7 نامزد در سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری» و تصاویر این 7 نفر را روی پرچم جمهوری اسلامی ایران انداخت. آنچه اما در نیم‌صفحه نخست کیهان محل ‌تامل بود، جمله‌ای بود که زیرتیتر اصلی و با رنگ قرمز درج شد و از «برخورد متعهدانه آقایان لاریجانی، پزشکیان، جهانگیری و ضرغامی با نتایج اعلام‌شده» تقدیر می‌کرد.

 

به جز این اما «خراسان» با تیتر «آغاز رقابت 7 مسافر پاستور» و «جوان» با «7 نامزد صندلی سیزدهم» برخوردی مشابه داشتند و «جام‌جم» که ارگان رسانه‌ای صداوسیماست، با تیتر «پایان احراز، آغاز تبلیغات» سعی کرد نقش مناظره‌های تلویزیونی را پررنگ کند.

 

آن‌سوی میدان نیز اوضاع چنان‌که انتظار می‌رفت، توام بود با بهتی که اصلاح‌طلبان به آن دچار شده و نقدی که به شورای نگهبان داشتند. «آرمان» شورای نگهبان را خطاب قرار داد و تیتر زد «خسته نباشید واقعا»، «ابتکار» با فونت درشت نوشت: «غافلگیری بزرگ»، روزنامه «شرق» با تیتر «بدرود اصلاحات؟» و «شهروند» هم با تیتر «کسی برنده مشارکت حداقلی نخواهد بود» به بحث ردصلاحیت گسترده در انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت و نسبت به احتمال کاهش بیش از پیش مشارکت در انتخابات هشدار داد.

 

در این میان البته بودند روزنامه‌های اصلاح‌طلبی همچون «آفتاب یزد» که ظاهرا خواستند اعتمادبه‌نفس‌شان را حفظ کنند و از «رقابت میان مهرعلیزاده و رییسی» بگویند. ما در «اعتماد» اما در تیتر یک از این گفتیم که رییسی، «کاندیدای بی‌رقیب» انتخابات است و در گزارش اصلی پرونده‌ای که به این بهانه منتشر کردیم، پیش از پرداختن به کارنامه و برنامه 7 گزینه تاییدصلاحیت‌شده و البته پیش از آنکه در گفت‌وگوهایی با غلامحسین کرباسچی، دبیر کل کارگزاران سازندگی و محمد مهاجری، روزنامه‌نگار اصولگرا و از نزدیکان علی لاریجانی از چند و چون صحنه رقابت بگوییم، در گزارشی با تیتر «این 12 نفر» از سمت و سوی سیاسی 6 فقیه و 6 حقوقدان نوشتیم.

 

به جز این اما شاید موضوع جالب دیگر آنجا رقم خورد که چند روزنامه این بحث را در حاشیه گزارش‌های دیگر خود قرار دادند. چنان‌که «سازندگی» با عکس بزرگ عباس عراقچی، به مذاکرات هسته‌ای و احیای برجام پرداخت، «اطلاعات» با تیتر و عکسی از رزمایش اخیر ارتش، با تیتر «نمایش توانمندی‌های ارتش در رزمایش سپر آسمان 1400» روی کیوسک رفت و «همشهری» با تیتر «بخت‌برگشتگان» از تشکل‌های محیط‌زیستی و مردم محلی نوشت که بنابر گزارش این روزنامه چندروزی است تلاش می‌کنند آب به فلامینگوها و جوجه‌های‌شان در تالاب تشنه بختگان برسانند و درنهایت «دنیای اقتصاد» هم درحالی که همچون «سازندگی» و «اطلاعات» و «همشهری» درحاشیه به بحث فهرست 7نفره کاندیداها پرداخته بود، تیتر نخست خود را به آینده بورس اختصاص داد و از «6ضلعی آینده‌ساز بورس» نوشت؛ آن‌هم درحالی که «آسیا» دیگر روزنامه مهم اقتصادی، در یکی از سیاسی‌ترین تیترهای دیروز مطبوعات نوشت: «اعتراض بی‌اعتراض!