به گزارش برنا؛ اهم اخبار اجتماعی هفته گذشته به شرح ذیل است:

آمارهای کرونایی

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت روز گذشته طبق آخرین یافته های آماری اعلام کرد: شمار بیماران کووید19 در کشور به 2 میلیون و865هزار و 864نفر و مجموع جان باختگان این ویروس کشنده به79هزار و 219نفر رسید.

او همچنین تعداد بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده از بیمارستان های کشور را دو میلیون و  379هزار و139نفر اعلام کرد.

خبر خوب هفته: تشدید مجازات فرزندکشی

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در چهل و چهارمین نشست خبری درباره قتل بابک خرمدین توسط والدینش گفت: کشتن عمل جنایت آمیزی است و فرقی نمی کند فرزندکشی باشد یا مادرکشی و پدرکشی باید با فرهنگ مناسب از این جنایت هولناک پیشگیری کنیم.

 او با بیان اینکه در این قضیه با اصلاح قوانین و مقررات و با تشدید مجازات این قبیل قتل‌ها موافق هستیم گفت: در جنبه عمومی جرم و در مواردی که اولیای دم از حق خود گذشت می کنند و جنبه عمومی وجود دارد، باید مجازات مناسب لحاظ شود و این موضوع در مجلس در دست بررسی است و قوه قضاییه با تشدید جنبه عمومی جرم  موافق بوده و اقداماتی در حال انجام است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر ورود نخبگان به موضوع قتل‌های طایفه ای و خانوادگی و اینکه در این زمینه دستورالعملی پیش بینی شده است یا نه، گفت: همانطور که اشاره شد، قتل را بدترین جنایت می دانیم و فرقی نمی کند که این قتل خانوادگی، طایفه ای یا بیگانه باشد. در هر حال کشتن انسان جنایتی بزرگ است و مرتکبان آن باید مجازات شوند و اجرای مجازات هم باید بازدارنده باشد.   

او ادامه داد: اما این جنایت بزرگ نیازمند آسیب شناسی و بررسی از منظر جرم شناختی است. همکاران ما در معاونت پیشگیری از وقوع جرم با آسیب شناسی دقیق در پرونده های جنایی به ویژه قتل‌ها در زمینه ارتکاب آن و مباشرت قتل مطالعات دقیقی انجام می‌دهند.

حادثه هفته: حمله به تکنسین اورژانس

پیمان صابریان، رئیس مرکز اورژانس تهران از حمله اراذل و اوباش به تکنسین اورژانس تهران خبر داد و گفت: روز سوم خرداد ماع یک مورد ناراحتی قلبی در خیابان آذربایجان به مرکز 115 اورژانس تهران اعلام شد.

او ادامه داد: بلافاصله تکنسین‌های اورژانس تهران به محل حادثه اعزام شدند که به علت حال نامساعد مددجو و نیاز سریع به فوریت‌های پزشکی و نبود جای پارک مناسب همکاران مقابل درب منزل مسکونی مجبور به پارک آمبولانس شدند.

صابریان افزود: تکنسین‌های اورژانس تهران بعد از نجات جان مددجو از مرگ حتمی هنگام برگشت به آمبولانس، ناگهان با سه جوان همسایه که از اراذل و اوباش سرشناس محل بودند مواجه می‌شوند؛ این افراد به بهانه اینکه چند دقیقه آمبولانس مقابل منزلشان متوقف بوده با تکنسین زحمتکش اورژانس درگیری فیزیکی پیدا می‌کنند و او را از ناحیه صورت مورد ضرب و شتم شدید قرار می دهند و به تجهیزات اورژانس خسارت جدی وارد می‌کنند!

شرط هفته: سوابق معلمان حق التدریس

در راستای اجرای سیاست‌های کلی دیوان عدالت اداری مبنی بر پیشگیری از شکایت کارکنان وزارت آموزش و پرورش با موضوع «احتساب سوابق غیر رسمی و پرداخت حق بیمه مربوطه»، بخشنامه «احصاء و اعلام سوابق معلمان حق التدریس» از سوی معاونت برنامه‌ریزی و توسعه منابع؛ به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها، ابلاغ شد.

بر اساس این گزارش، مسئولان استانی موظفند با در نظر گرفتن موارد ذیل، نسبت به احصاء و اعلام اطلاعات مشمولین اقدام کنند، صرفاً معلمان حق التدریسی که در بازه زمانی ۱ آذر ۱۳۶۷ تا ۱ فروردین ۱۳۸۸ به تدریس اشتغال داشته و به استخدام آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند، مشمول این بخشنامه خواهند بود.

هدیه هفته: اینترنت یک ماهه

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در توئیتر خود از اینترنت رایگان برای مردم خبر داد و گفت: با تجویز و تصویب ستاد ملی کرونا و با همکاری محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و به منظور ترویج تبلیغات انتخابات در فضای مجازی بجای تجمعات خیابانی و میدانی، بسته‌های «اینترنت» یکماهه «رایگان» به همه مردم ایران عرضه خواهد شد.

روز سوم خرداد ماه نحوه ثبت نام شهروندان برای دریافت بسته ۷ گیگ اینترنت رایگان انتخابات  اعلام شد و متقاضیان می‌توانند به سایت ictgifts.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند.

جنجال دوباره هفته: خودکشی افشین خرمدین

شنبه 1 خرداد ماه بود که بر اساس ادعای برخی رسانه ها برادر بابک خرمدین که ساکن شهرک اکباتان بوده، بر اثر استفاده بیش از حد نوشیدنی الکی احتمالا با هدف خودکشی، مصدوم شده و با حال نامساعد در بیمارستانی در تهران بستری است.

اما دیری نپایید که این خبر تکذیب شد.

پروتکل هفته: انتخابات 1400

تعداد صندوق های رای افزایش یافته است و ساعت رای گیری ها افزایش داده شده و از 7 صبح تا 2 بامداد ادامه دارد همچنین بنا شده همه افراد واجد شرایط رای در هر استان و شهر اگر کرونا مثبت باشند حضوری پای صندوق نروند بلکه بصورت از رای گیری سیار استفاده شود تا بوان رای این افراد اخذ شود.

صف ها و صندوق ها اگر در فضای باز باشد و افراد یکی یکی وارد مجموعه شوند.

هر گونه تجمع در فضای بسته ممنوع است و در فضای باز به ازای هر 8 متر یک نفر روی صندلی با ماسک باید قرار داشته باشد همچنین برای سخن رانی کاندیدا ها باید فقط 30 درصد  فضای هر مجموعه اشغال شود و به طور کامل پروتکل ها رعایت شود.

فعالیت ستادها بر اساس رنگ بندی است. در شهر زرد30 نفر، نارنجی 20 نفر و قرمز 15 نفر در فضای بسته می توانند حضور داشته باشند امیدواریم رقص و پایکوبی مقابل ستادها هم ممنوع شود.

افزایش حقوق هفته: مددجویان بهزیستی

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: برای اولین بار، ماده 79 قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر برقراری مستمری مددجویان بهزیستی و کمیته امداد حضرت امام (ره) به میزان 20 درصد حداقل دستمزد کارگران، محقق شد.

او خاطرنشان کرد: با تحقق این ماده مغفول مانده قانون، از اردیبهشت ماه سال جاری مستمری مددجویان تحت حمایت بهزیستی بر اساس خانوار از سه میلیون و 500 هزار ریال تا 11 میلیون ریال پرداخت می شود. با این اقدام، مستمری مددجویان در سال 1400 نسبت به هشت سال پیش یعنی سال1392 بین 7 تا 11 برابر افزایش یافته است.

قبادی دانا با اشاره به ماده 79 قانون برنامه ششم گفت: برابر این ماده متوسط مستمری مددجویان باید 20 درصد حداقل دستمزد باشد؛ هرچند طی سال های گذشته مستمری مددجویان افزایش هایی داشته اما میزان مستمری هیچ گاه معادل  20 درصد حداقل دستمزد نبوده است.

وحشت هفته: قارچ سیاه

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا و متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که آیا موارد مبتلا به عفونت قارچ سیاه  در ایران مشاهده شده است یا خیر؟ تصریح کرد: به صورت رسمی موردی اعلام نشده اما موارد تکی بوده که بیمار کرونایی بهبود پیدا کرده ولی به دلیل مصرف کورتون و دگزامتازون به عفونت قارچی یا هوی مایکوزین مبتلا شده است که در بیمارستان لقمان تهران بستری و با درمان مناسب ضدقارچی  مرخص شد.

 

تغییر هفته: امتحانات پایه نهم

مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی در پی احتمال وقوع خاموشی‌های مکرر و قطعی برق در ایام برگزاری امتحانات «دستورالعمل جدیدی» را در خصوص نحوه برگزاری «امتحانات پایه نهم» به استان‌ها، ارسال کرد.

براساس این دستورالعمل، ساعت برگزاری «امتحانات پایه نهم» در تمام مدارس، می تواند به 8تا10 تغییر کند و در صورت عدم امکان برگزاری امتحانات در زمان مذکور، با هدف پیشگیری از اختلال ناشی از قطعی برق در خصوص دریافت رمز سؤالات و تکثیر به موقع اوراق امتحانی، مدارس نسبت به «تشکیل حوزه متمرکز تکثیر و توزیع پاکت سؤالات» اقدام کنند.

در راستای هماهنگی بیشتر و به منظور آسودگی خاطر، مقتضی است مدیران مدارس، آدرس محل برگزاری «امتحانات پایه نهم» را در اختیار مدیر عامل برق منطقه خود  قرار دهند.

خبر واکسنی هفته: معلمان

مدیر کل دفتر سلامت آموزش و پرورش درباره واکسیناسیون معلمان گفت: طبق مکاتبات و مذاکراتی که داشتیم، وزارت بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون معلمان در مرداد ماه انجام خواهد شد. در عین حال واکسیناسیون دانش آموزان در برنامه وزارت بهداشت نیست، اما دانش آموزان با شرایط ویژه در برنامه زمانی خود واکسن را دریافت کرده‌اند.

ممنوعیت هفته: منع پزشکی استخدام

 تمامی مبتلایان به عدم کفایت رشد و نمو جسمانی و همچنین بیماری‌هایی که موجب ناتوانی در انجام وظایف محوله در امر قضاوت است از قبیل مواردی که در 16 دسته آمده ازجمله موارد منع استخدام قضات است.

ذکر این نکته ضروری است که بیماری‌های عنوان شده در این 16 دسته با امکان ادای وظایف داوطلبان در امر قضاوت منافات داشته و در آن دسته از بیماری‌ها که زیر آن خط کشیده شده، تصمیم‌گیری در خصوص چنین مغایرتی در فرد مبتلا، با کمیسیون گزینش قضات است.

برای دیدن لیست این بیماری ها اینجا کلیک کنید.

معاینات هفته:پدر و مادر بابک خرمدین

مهدی صابری، رئیس بخش معاینات روانپزشکی اداره کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: هفته گذشته پدر و مادر مرحوم بابک خرمدین به پزشکی قانونی منتقل شدند و معاینات و مصاحبه های اولیه با آن ها انجام شد از آن جایی که در آن زمان هنوز مشخص نبود آن ها از نظر وضعیت سلامت روان در زمان ارتکاب جرم در چه وضعیتی قرار داشته اند، توصیه شد در یکی از مراکز دانشگاهی تحت نظر باشند و آزمایش‌های لازم بر روی آن‌ها انجام شود.

پرونده هفته: آزاده نامداری

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در چهل و چهارمین نشست خبری خود در خصوص آخرین جزئیات پرونده مرگ آزاده نامداری گفت: پرونده آزاده نامداری سبقه جنایی ندارد نتایج پزشکی قانونی، فنی و قضایی ما و پلیس آگاهی همه دلالت بر غیر جنایی بودن این پرونده دارند.

او افزود: اولیای دم و همسر خانم نامداری از کسی اعلام شکایت نکردند و آنها هم نتایج بررسی پزشکی قانونی، پلیس و قضایی را پذیرفتند و مشکل خاصی وجود ندارد.